Je presentatie op een
verrassende manier openen

Wist je dat, als je een presentatie op locatie gaat geven, een video gaat opnemen, een artikel gaat schrijven of een podcast gaat inspreken, je dezelfde verrassende opening kunt gebruiken? Wist je dat?


Nog vóórdat jij jezelf gaat voorstellen of je onderwerp gaat delen, moet je zeker een sterke inleiding neerzetten. Door een verrassende inleiding te gebruiken krijg je meteen op een andere manier de aandacht van het publiek. 

In dit artikel ga ik je uitleg geven over hoe jij je presentatie voortaan sterk openen.

Wil je liever dit artikel beluisteren?

1. De Voordelen

  • Je verrast het publiek met een spetterende opening, waardoor je meteen de gewenste aandacht krijgt. Door het inzetten van dit verrassende element neem je meteen het publiek mee in jouw verhaal. Sterker nog, je maakt ze nieuwsgierig naar meer!
  • Door je presentatie te starten met een verrassende inleiding, leg je de focus op het onderwerp en zet je het publiek meteen centraal. Er zijn genoeg sprekers die beginnen met een cliché of met het voorstellen van zichzelf, daardoor kun je helaas de aandacht van een gedeelte van het publiek verliezen.
  • Wanneer je begint met een sterke inleiding, krijg je een houvast omdat je een vorm hebt uitgekozen. Je hoeft niet langer meer te zoeken, want je weet precies waarmee je gaat openen.
Presentatie Communicatie

2. Start niet met een cliché

Ken je dat moment, je gaat beginnen bij het kijken van een video, het luisteren van een podcast of je bent aanwezig bij een presentatie en de spreker in kwestie gaat meteen beginnen over zichzelf. Deze slechte inleiding noem ik ook wel een cliché die je beter achterwege kunt laten als spreker.

Aantal voorbeeld clichés, waar je beter niet mee kunt openen!

  • Bedankt dat ik vandaag hier ben uitgenodigd...
  • Hallo iedereen, mijn naam is Martiena van Echt Presenteren...
  • Ik ga jullie een presentatie geven over...
  • Als presentatiecoach ga ik jullie precies vertellen hoe je...
  • De komende 20 minuten ga ik...

Bedenk altijd, als jij de presentatie gaat openen, dat je meteen het publiek aanspreekt om hun aandacht te krijgen. Voldoe je niet aan een verrassende opening, dan gaan ze bijvoorbeeld al tijdens de presentatie een boodschappenlijstje visualiseren of zetten zij thuis gemakkelijk de video of podcast aflevering uit.

3. Presentatievormen

Nog net vóórdat jij de sterke opties gaat lezen wil ik je eerst vertellen dat als je een geschikte inleiding hebt gevonden dat hij ook zeker moet passen bij jou als spreker, je onderwerp, je doelgroep en bij je presentatievorm.

[Voorbeeld – Start van je presentatie] 

Stel je hebt een heftig of kwetsbaar onderwerp, dan kun je niet met elke willekeurige inleiding beginnen. Stel je begint met een vraag waar je ook daadwerkelijk antwoord op wil, dan kan het maar zo zijn, dat niemand er antwoord op wil geven. In deze situatie moet je eerst veiligheid gaan creëren, voordat je kwetsbare vragen mag stellen.


Zou jij zelf namelijk bij de eerste de beste spreker je hart gaan luchten? Je wilt toch eerst weten of het goed voelt, alvorens je de volgende stap gaat zetten?

[Voorbeeld – Begin van je podcast]

Het mooie van podcast (en video) is dat je bij een bekende intro verder kunt spoelen. Dit doen ze alleen als jij jezelf al hebt bewezen als ondernemende expert van wie zij meer willen leren. Mocht dit nog niet het geval zijn dan is de inleiding toch erg belangrijk voor je luisteraars.


Als jij meteen een hele tijd alleen maar over jezelf aan het spreken bent, dan kun je simpelweg je luisteraars niet voldoende boeien met alleen de inhoud. Start daarom je podcast op een verrassende manier, zodat ze bij je blijven in plaats van de aflevering uitzetten.

[Voorbeeld – Inleiding van je video] 

Ook bij grote films/video’s starten ze eerst met het verhaal, voordat je de titel in beeld ziet. Bij videoseries gaan ze zelfs nog een stapje verder, naast de intro laten zij ook de personages met de namen van de acteurs in beeld komen. Dit komt pas op het moment dat de inleiding gedaan is en dat ze gaan overschakelen naar de inhoud.

Ditzelfde geld ook voor je eigen video. Maak ze eerst nieuwsgierig naar meer, voordat jij jezelf gaat voorstellen als ondernemende expert.

4. Verrassende inleidingen

Gebruik echt de sterke inleiding waar jij een goed gevoel bij krijgt. Het publiek voelt feilloos aan als je ergens mee zit. Vandaar ook dat je 100% achter je verrassende opening moet staan. Maak het niet moeilijker dan het is en kies daarom ‘de inleiding’ waarmee jij wilt starten.

Spreuk, gezegde of citaat

Open vraag

Waargebeurd verhaal

Ervaring of eigen verhaal delen

Quiz

Grap of raadsel

Actualiteit

Stelling

Anekdote of metafoor

Video afspelen of een foto laten zien

Probleem schetsen

Waar of niet waar

Oftewel bedenk goed waarmee je gaat beginnen. Het publiek wil verrast worden op een leuke manier! Na deze sterke opening kun jij jezelf voorstellen en natuurlijk jouw waardevolle informatie delen.

Martiena

Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,

Martiena

Doe jouw volgers (en mij)
een groot plezier en deel
dit artikel met je netwerk. 

BETER PRESENTEREN IN 2 WEKEN?

Wil jij werken aan je presentatievaardigheden? Dan is de presentatie training: beter leren presenteren, helemaal iets voor jou. Door voldoende tijd in jezelf te investeren, ga jij bewust worden over je eigen presentatiestijl.
De training is opgedeeld in twee ochtendtrainingen die je in een groep van max. 6 ondernemers gaat volgen. Tussen de twee trainingen door, krijg je 6 presentatie oefeningen waardoor je nog meer uit deze training gaat halen. 
Ga jij jezelf voortaan presenteren zoals je echt bent? Dan ben je van harte uitgenodigd als deelnemer voor deze training.