Hoe zet je YouTube optimaal in?

Wil je ook YouTube gebruiken, zodat jij als ondernemer beter gevonden kan worden op de online web? Dan ben je aan het juiste adres bij YouTube. Op dit moment zetten nog niet heel veel ondernemers dit video platform in en daarom kan jij hierin het verschil maken. Wees slim en ga vandaag nog aan de slag om jouw kanaal te ontwikkelen of te optimaliseren.

Wil je liever dit artikel beluisteren?

YouTube gebruik tips

1. Richt je kanaal 'op en top' in al sje online visitekaartje

Jouw kanaal kun je volledig zien als je online visitekaartje. Optimaliseer daarom je kanaal zo goed mogelijk, waardoor nieuwe mensen jouw kanaal vinden en bekenden uit je doelgroep jouw kanaal herkennen.

  • Laat je huisstijl zien
    Je kunt zowel je kleuren, lettertypes en je logo verwerken in de afbeeldingen die speciaal maakt voor je kanaal. Het voordeel hiervan is dat je (bekenden) doelgroep je hierdoor herkent en sneller op je video drukken.
  • Neem een special kanaal trailer video op
    Heet de kijkers persoonlijk welkom op jouw kanaal. Hierdoor kunnen jullie direct contact maken. Vertel wie je bent, wat je doet en wat je voor hun kan betekenen. Zij vinden het speciaal dat je de moeite hebt genomen om een video hierover te maken.

2. Jouw video's uploaden

Je kan zo vaak en op elk gewenst moment net zoveel nieuwe video’s uploaden als je wilt. Hoe meer video’s je hebt, hoe meer jij je doelgroep kan voorzien aan waardevolle informatie.

  • Video’s volledig uploaden
    Als je een video upload, dan is het goed om dit zorgvuldig te doen. Geef hem direct een sterke titel, een duidelijke omschrijving en ga zo maar door. Je geeft hiermee jouw video als het ware een digitale stempel.
  • Video’s inplannen
    Plan video’s in waardoor je iedere week op het juiste moment, wanneer je doelgroep actief is op YouTube, een nieuwe video zichtbaar wordt. Door regelmatig nieuwe video’s te plaatsen gaan jij je trouwe kijkers vasthouden op dat moment.
Presentatie Communicatie

3. Bekijk je kanaalcijfers

YouTube heeft zijn eigen analytics, waardoor je alles over jouw kanaal en je kijkers te weten kan komen. Als je dit regelmatig doet, kan je meegaan met op golf van jouw kijkers en van hun leren. Zij zijn immers de reden waarom jij in eerste instantie video’s hebt gemaakt, toch?

  • Meten = weten 
    Weet jij wie jouw trouwe kijkers zijn en wie naar je video’s kijken? Komt deze groep volledig overheen met de doelgroep die jij voor ogen hebt? Door naar je kanaalcijfers te kijken, kom je achter deze antwoorden.
  • Verkeersbron
    Ook is het interessant om erachter te komen hoe de kijkers bij jouw video’s komen. Is dit door YouTube zelf, door zoekresultaten of door andere websites? Door achter dit antwoord te komen, weet je hoe je YouTube nog beter kan inzetten om nog meer kijkers te genereren voor je kanaal.

4. Promotie maken om nog een video te bekijken

  • Instructie / how-to video’s
    Over welke stappen in jouw vakgebied kun jij instructievideo’s maken? Als je de basis uitlegt, dan los je het eerste probleem voor hun op. Hierdoor willen ze ook geholpen worden met de volgende stappen die ze moeten opvolgen.
  • Zoekwoorden
    Kijk eens bij de zoekwoorden, waardoor jouw doelgroep jou kan vinden op YouTube. Als jij hierover meer video’s maakt, weten zij jou steeds beter en beter te vinden. Hiermee vergroot je de kans dat zij ook daadwerkelijk jouw klant gaan worden.

5. Inzetten voor je eigen makeketing

  • Playlist(s)
    Je kan video’s publiceren in meerdere playlist(s), waardoor je kijkers meerdere video’s van jou achter elkaar kunnen zien. Tevens kunnen zij jou door je playlist(s) ook weer vinden, aangezien je playlist op zichzelf staat.
  • Thumnails personaliseren
    Van elke video die je upload kan je de cover aanpassen naar hetgeen dat het beste bij jouw kanaal past. Zorg ervoor dat ze duidelijk zijn, de aandacht trekken en dat de kijker nieuwsgierig wordt. Hierdoor gaan ze er sneller naar je video kijken.

Ook jij kan opvallen op YouTube, door je kanaal goed en zorgvuldig in te vullen en te gebruiken. 

Wil jij succesvolle video's voor je bedrijf maken, waarmee je leert door over je expertise te spreken hoe je nieuwe klanten kunt binnenhalen? Dan is de online video academy met de diverse video trainingen van videovrees, overtuigend presenteren tot videomarketing helemaal iets voor jou. Ik ben benieuwd naar meer informatie >>

Hoe ga jij voortaan YouTube gebruiken? Wat ga jij direct aanpassen op jouw kanaal?

Martiena de Graaf

Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,

Martiena

Doe jouw volgers (en mij)
een groot plezier en deel
dit artikel met je netwerk. 

Martiena de Graaf

Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,

Martiena

Doe jouw volgers (en mij)
een groot plezier en deel
dit artikel met je netwerk. 

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>