5 Denkfouten van (beginnende) ondernemers

denkfoutjes van ondernemers

Typische denkfouten van startende ondernemers

Ondernemers die net zijn begonnen, hebben in de meeste gevallen een ondernemersplan over hun onderneming geschreven. In dit plan beschrijven ze uitvoerig wat hun doelen zijn en met welke financiën ze gaan starten. Heel goed want je krijgt hierdoor meteen een duidelijk doel voor ogen en hoe je daar moet gaan komen.

Alleen vergeten ze hierdoor vaak een ander belangrijk detail te beschrijven in hun plan: ‘Op welke fronten ga jij jezelf presenteren?’

Bijna elke startende ondernemer gaat zich meteen op 101 dingen focussen. Dit is goed en tegelijkertijd ook zeker verkeerd. Je kunt immers niet alle ballen de lucht houden. Vraag jezelf echt eerst af: wat heb ik nodig, voordat ik aan alles direct beginnen. Maak voor jezelf een prioriteitenlijst die je stap voor stap kunt volgen. Deze lijst kun je natuurlijk verwerken in je ondernemersplan, zodat je ook echt gericht te werk kunt gaan.

In dit artikel ga ik je meenemen in de wereld van presenteren. Tevens vertel ik je ook maar meteen welke denkfouten de meeste starters hierover hebben. Als jij deze denkfouten leert kennen, kun jij ze omzetten in fantastische gouden tips voor je bedrijf.

Vóórdat je ze gaat lezen, dit zijn typische denkfouten. Mocht jij toevallig ook zo denken op als één of meerdere punten, dan kun jij hier nu vandaag een verandering inbrengen.

Video - De eerste indruk

#1 Waardevolle informatie (gratis) delen

Het is toch raar om gratis waardevolle informatie weg te geven?

De meeste ondernemende experts vinden alleen de gedachte om iets van waarde gratis  weg te geven al raar. Je deelt namelijk informatie waarvoor je normaal gesproken geld krijgt.

Alleen heb je er ooit al over nagedacht, dat juist door ‘deze waardevolle informatie’ weg te geven je nieuwe klanten kan opleveren omdat ze je werkwijze, de manier van schrijven en/of spreken en je kennis al leren kennen? Dit kan nu de reden zijn waarom ze voor jou gaan kiezen in plaats van een andere deskundige op jouw vakgebied, want dat zou toch echt jammer zijn? Je kan hier nu direct nog verandering in brengen als je dat wilt.

De manieren om je gratis kennis te delen zijn:

Maak een gratis weggever.
Je kan een willekeurige vorm kiezen, denk bijvoorbeeld aan: e-book, stappenplan of checklist. Hierin kun je ook meteen jezelf voorstellen, je werkwijze/methode introduceren en daarbij gelijk ook waardevolle tips delen.

Schrijf artikelen
Je kan (net zoals je nu van mij leest) eigen blogs schrijven over je vakgebied. Je kiest één onderwerp uit en daarover ga je schrijven. Je kunt deze (gratis) publiceren op je website. Je stimuleert hierdoor het verkeer tussen een willekeurige zoekmachine of social media naar je website toe.

Maak een mini-cursus
Als je een grotere online training wilt verkopen, dan kun je ervoor kiezen om een mini-versie daarvan gratis weg te geven. Dit kunnen bijvoorbeeld de eerste 3 lessen zijn, waardoor je ze nieuwsgierig maakt naar meer. Dit kan juist je verkoop gaan verdubbelen.

Kies hetgeen wat het beste bij jou past. Bedenk meteen waarom je deze gratis vorm gaat inzetten. Wat wil je er precies mee bereiken? Zonder een doel, heeft het immers geen zin. Vandaar dat een doel maken belangrijk is!

Download gratis...

presentatietips
video training
aan de slag met podcast

#2 Social Media inzetten

Social media heb ik toch niet nodig voor mijn bedrijf?

Ondernemers vinden het raar om zichzelf te laten zien op bijvoorbeeld Facebook en Instagram. Ondertussen is LinkedIn wel bekend door en voor ondernemers, aangezien dit platform juist om deze reden is gemaakt.

Door gebruik te maken van social media krijgen je volgers een duidelijk beeld van de ondernemende expert van wie zij meer willen leren. Hierdoor word je laagdrempeliger voor je potentiële klanten, aangezien zij echt contact met je kunnen opzoeken door een chat of om te reageren op je berichten.

Zet social media in om bijvoorbeeld:

Je eigen verhaal te vertellen
Door meer over jezelf te vertellen: wie je bent, wat je doet en leuke wistje-datjes, kunnen jouw volgers je beter leren kennen.

Tips te delen
Je kunt berichten delen met één waardevolle boodschap verwerkt in een tip. Hierdoor kun op een luchtige manier jouw kennis delen met je volgers. Ze worden vanzelf nieuwsgierig naar meer als ze erachter komen dat jij daarmee hun obstakel kunt helpen oplossen.

Interactie te maken
Ondernemers maken te weinig interactie met toekomstige klanten. Stel ze eens een vraag, geef eens een blog of tip weg. Wat ook helpt om meer interactie te krijgen is het geven van een Webinar. Door meer interactie te gebruiken, maak je de afstand tussen jou en de klant kleiner. Je gaat een brug slaan om verbinding krijgen.

denkfoutjes van ondernemers

#3 Jezelf presenteren 

Waarom moet ik naast mijn bedrijf ook mezelf presenteren?

Wist je dat de meeste mensen eerder klanten worden bij een expert dan van een bedrijf? Ze willen voelen dat ze geen nummer zijn, maar echt een persoon. Vandaar ook dat het goed is om jezelf te presenteren als dé ondernemende expert. Met deze kennis heb jij immers je bedrijf op gezet. Ga echt schitteren als dé deskundige op jouw vakgebied!

Je kan jezelf presenteren:

Op een netwerkbijeenkomst
Ondernemers denken dat ze niet hoeven te presenteren op bijvoorbeeld netwerkbijeenkomsten. Mocht je dit wel gaan doen dan kun je juist nieuwe potentiële klanten aantrekken, naamsbekendheid en samenwerkingsmogelijkheden creëren, het vergroten van je eigen netwerk en ga zo maar door!

Door een video op te nemen
Tegenwoordig is het een heuse “hipe” om video’s over je vakgebied op te nemen. Als je bijvoorbeeld een video maakt met 3 gouden tips om…. Dan kun je deze zowel plaatsen op je YouTube kanaal, Social media kanalen en op je website. Hierdoor leren ze je weer op een andere manier kennen.

Met het inspreken van podcast
Heb je er al over na gedacht om zelf podcast op te nemen? Hierdoor kun je jezelf presenteren met alleen je stem. Je kan bijvoorbeeld verhalen delen met inzichten en voorbeelden uit je praktijk, waardoor je de luisteraar kunt inspireren en motiveren.

 

Ondernemende experts durven, in de meeste gevallen, vaak niet buiten de lijntjes te kleuren of ‘out of the box’ te denken. Hierdoor kan de kans bestaan dat je toekomstige klanten laat liggen. Doe hier je voordeel mee en verander het vandaag nog. Heb jij hulp nodig om deze verandering te maken? Neem gerust vrijblijvend contact met mij op en ik help je graag verder.

Heb jij er moeite mee om jezelf te profileren als expert? Voel jij jezelf nog geen deskundige, maar weet je ook dat deze stiekem wel in je verborgen zit of dat anderen jou al wel zo noemen? Ook niet gek, want wanneer ben jij dan een specialist? Met de online training: Profileer jezelf als expert ga ik samen met jou op ontdekkingsreis naar professional. Je gaat jezelf op een nieuwe manier leren kennen als de expert die jij echt bent. Druk hier voor meer informatie over deze online training >>

Welke vind jij het belangrijkste?

Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,

Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,


Doe jouw volgers (en mij) een groot plezier en deel dit artikel met je netwerk. 

Doe jouw volgers (en mij)
een groot plezier en deel
dit artikel met je netwerk. 

Nog een interessant artikel lezen?


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *