De behoefte van jouw publiek, wat willen zij horen tijdens jouw presentatie?

Echt Presenteren - jouw publiek

Jouw publiek

Waar heeft jouw publiek behoefte aan tijdens de presentatie?

Zoals je me misschien al vaker hebt gehoord, vind ik het belangrijk dat je het publiek centraal zet tijdens de presentatie. Je geeft immers aan hen de presentatie. Zij willen nieuwe informatie over jouw expertise leren. In deze blog ga ik je meer vertellen over het publiek en hun verwachtingen ten opzichte van jou als spreker.

De 5 punten

1. Jou beter leren kennen

Het publiek wil het liefst de persoon achter het bedrijf leren kennen. Tijdens de presentatie kunnen zij namelijk aftasten of zij met jou in zee willen gaan. Ben jij de type en de persoon die zij zoeken om verder te ontwikkelen? Geef het publiek de kans om jou te leren kennen! Sta hier echt bij stil.

 

2. Gehoord en begrepen worden

Het publiek heeft een probleem en wil graag horen van jou, dat hij op te lossen valt. Ze willen voelen dat jij hun begrijpt, serieus neemt en hun verder kan helpen. Geef je dit gevoel niet, dan zullen zij ook niet automatisch je product afnemen.

3. De oplossing krijgen

Het publiek wil dolgraag tijdens jouw presentatie de oplossing voor hun eigen probleem horen. Wanneer jij ze een oplossing aanbiedt door middel een product, zijn ze eerder instaat om deze te kopen. Vandaar dat het ook van belang is om te benoemen dat je de oplossing kent en hiervoor een product hebt ontwikkeld.

4. Een opdracht krijgen voor de volgende actie

Het publiek wordt blij en optimistisch wanneer jij de oplossing benoemt. Alleen staan ze nu stil in dit proces. Het liefst wil het publiek tijdens jouw presentatie al gemotiveerd worden door de eerste stap te maken naar de oplossing toe. Zet het publiek in beweging door een actie aan hun mee te geven. Zo zijn ze de volgende dag(en) nog steeds met je presentatie bezig.

 

5. Een scherpe prijs krijgen voor je product

Het publiek wordt helemaal warm gemaakt voor je product met dé oplossing. Aangezien zij jouw live beschouwen, zit er toch in ieder van hen een sprankeltje hoop op een mooie korting. Jij maakt immers promotie voor je product. De korting mag je helemaal zelf bepalen. 

Deze 5 onbewuste punten, heeft het publiek behoefte aan standaard bij elke presentatie. Nu jij deze 5 kent, kun je hier beter op in spelen. Zet het publiek alsjeblieft centraal tijdens jouw presentatie!! Zij zijn het belangrijkste! 

 

Ben je ook benieuwd naar jouw eigen presentatievaardigheden en hoe je deze het beste kunt inzetten voor je eigen bedrijf? Dan nodig ik je heel graag uit om eens kennis met mij te komen maken tijdens mijn training: Ontdek jouw presentatievaardigheden. Meer informatie of je meteen aanmelden kan hier >>>

 

Aan welke tip heb jij het meeste gehad en waarom?

 

 

Succes en vooral veel plezier.

 

 

Doe jouw volgers (en mij) een groot plezier en deel dit artikel met je netwerk. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *