Dé Expert Stappenplan

Expert Stappenplan

De EXPERT stappenplan 

Steeds meer ondernemers willen zich als expert profileren. Heel goed! Alleen waarin kun jij opvallen als specialist, want als er 1 schaap over de dam is volgen er meer. Oftewel het is handig dat jij jezelf meteen goed neerzet op de kaart in expertland. In dit artikel ga ik 5 experttips met je delen, waardoor jij jezelf zichtbaar kan maken.

Word ook dé expert van jouw vakgebied!

Video - Expertise status claimen

Stappenplan:
Word dé expert!

1. Kies jouw vakgebied uit

Werk altijd vanuit één expertise. Deze kan groot of juist net zo klein zijn als jij zelf wilt, dit bepaal jij zelf.

Eigen voorbeeld:

Zelf heb ik voor de expertise presenteren gekozen. Hierin kan ik alles doen waarvan ik hou en dat kan echt voor de groep presenteren zijn, tot aan het coachen van experts (als die dit ook willen). In mijn expertise kom je bijvoorbeeld niet tegen hoe jij je haar het beste kunt dragen tijdens een presentatie. Hoe duidelijker je bent, hoe makkelijker het voor je doelgroep is.

2. Zorg dat je Expertisenaam duidelijk is

Je kunt jezelf namelijk expert gaan noemen, alleen is het dan totaaaaal niet duidelijk waar jij expert in bent. Daarom ga jij jouw expertise aan het woord expert plakken.

Eigen voorbeeld:

Je kan bijvoorbeeld marketing expert zijn, maar je kunt ook online marketing expert zijn. Zo maak je het voor zowel jezelf als voor  je doelgroep een stuk duidelijker, aangezien marketing zo'n groot begrip is.

Zo ben ik een presentatie expert en jij een ......expert.

Artikel over expertise status claimen

3. Sta volledig achter je specialisme

Het kan niet zo zijn dat je jouw expertise binnen 1 uur volledig hebt uitgevogeld. Het is juist goed om het even te laten sudderen, jezelf tijd geven. Wanneer jij echt als expert naar buiten  komt, dan moet het ook als één geheel overkomen. Daarnaast moet je hier ook voor 100% achter staan. Doe je dit niet, dan voelen jouw potentiële klanten, je samenwerking contacten dit meteen. Onbewust straal je dit uit.

Voorbeeld scenario:

Je bent bij iemand terecht gekomen die jou hiermee verder gaat helpen. Ze geeft jou fantastische adviezen en alles klinkt geweldig. Het enige is wel, dat wanneer je traject afloopt je er wel weer alleen voor komt te staan. Of dat je er dan achter komt, dat dit meer haar idee was dan die van jou. Dit is natuurlijk niet de bedoeling, maar dit kan zeker onbewust voorkomen.

4. Onderscheid je van de rest

Kijk jij regelmatig bij andere experts op jou vakgebied? Word je daar onzeker van? Of zie jij dat ze steken laten vallen? Ga niet in het kopieer gedrag van 'jaaa dit wil ik ook' nee, ga het juist anders doen, op jouw manier. Ga jezelf echt onderscheiden, waardoor je een op zichzelf staand merk kunt worden. Dat mensen  jouw merk  gaan herkennen en daardoor alleen maar jouw expertise willen.

Voorbeeld:

Drink jij graag Coco-Cola of Pepsi? Rijd je liever in een Ford of Mercedes? Haal jij je boodschappen bij de Lidl of Albert Heijn?

Al deze merken zijn groot naast elkaar geworden, aangezien er genoeg ruimte is. Jij moet alleen wel je eigen plekje opeisen en daar volledig voor gaan met je eigen marketingcampagne. Zo kun jij het merk worden, zoals jij wil zijn!

5. Pak jouw moment

Er gaat niemand anders tegen jou zeggen 'nu springen'. Nee, dit moet jezelf doen op het moment dat jij er klaar voor bent. Te snel en dus te gehaast is voor niemand goed, dus ook niet voor jou. Neem je tijd en GUN jezelf de tijd om te exploreren en te ontwikkelen!

Wanneer jij deze tips hebt verwerkt in je eigen expertise, dan zal het al duidelijker voor jezelf zijn wat voor expert jij bent. Neem echt je eigen expertise onder de loep. Hieruit kunnen fantastische dingen ontstaan.

Heb jij er moeite mee om jezelf te profileren als expert? Voel jij jezelf nog geen deskundige, maar weet je ook dat deze stiekem wel in je verborgen zit of dat anderen jou al wel zo noemen? Ook niet gek, want wanneer ben jij dan een specialist? Met de online training: Profileer jezelf als expert ga ik samen met jou op ontdekkingsreis naar professional. Je gaat jezelf op een nieuwe manier leren kennen als de expert die jij echt bent. Druk hier voor meer informatie over deze online training >>

Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,

Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,


Doe jouw volgers (en mij) een groot plezier en deel dit artikel met je netwerk. 

Doe jouw volgers (en mij)
een groot plezier en deel
dit artikel met je netwerk. 

Nog een interessant artikel lezen?


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *