De problemen van jouw doelgroep

Artikel over de problemen van je doelgroep

Wat zijn de problemen
van jouw doelgroep? 

Het is verstandig om op onderzoek uit te gaan en uit te zoeken welke problemen jouw klant kan hebben. Hoogstwaarschijnlijk heeft jouw ideale klant hetzelfde probleem gemeenschappelijk. Op het moment dat je hierachter bent gekomen, kan jij voor het probleem een product of dienst aanbieden.

Video - Jouw publiek analyseren

Problemen ontdekken

1. Wat is een probleem?

Een probleem is letterlijk een obstakel/hindernis waardoor jouw klant niet verder kan. Het probleem kan hij ook niet alleen oplossen. Als hij bewust is geworden van het probleem gaat jouw potentiële klant hulp zoeken.

2. Je potentiële klant is bewust aan het zoeken

Dit wil zeggen dat hij opzoek is naar de persoon die hem kan helpen. Hij struint verschillende websites af, op zoek naar zijn ultieme oplossing.

3. Beschrijven van zijn probleem

Als hij op jouw website uitkomt is het belangrijk dat hij zich herkent in jouw beschrijving over hem. Daarom is het belangrijk dat jij in de beschrijving zijn pijnpunten benoemt. Waar loopt hij allemaal tegen aan en waar heb jij de oplossing voor.

Problemen van jouw doelgroep

4. Pijnpunten van zijn probleem

Je mag echt wel een lijstje maken met concrete pijnpunten van je klant. Als hij effectief aan het zoeken is, kent hij zijn problemen al en misschien herkent hij nog meer pijnpunten van zichzelf in jouw verhaal. Schrijf daarom de pijnpunten zo concreet mogelijk op.

5. Herkenning

Als hij zichzelf hierin kan herkennen, dan maak jij de meeste kans dat hij bij jou klant gaat worden. Vergeet niet erbij te vermelden wie jij bent en wat jij voor hem kunt betekenen.

6. Promoot jezelf

Misschien is er nog wel een ondernemer die dezelfde producten en/of diensten heeft. Geen probleem, want iedereen doet het op een andere manier. Vandaar dat jij er ook bij moet vermelden waarom jij hem of haar het beste kunt verder helpen.

Wil je nog meer tips voor het geven van je presentatie?
Download dan het gratis boek met 25 presentatietips.

7. Gemeenschappelijk probleem?

Heb jij ooit hetzelfde mee gemaakt? Dan is het slim om dit erbij te vermelden. Jouw doelgroep weet dan ook echt dat ze met een ervaringsdeskundige te maken hebben.

Beschrijf daarom zo goed mogelijk wat het probleem is van jouw ideale klant en hoe jij de pijnpunten kan oplossen. Tijdens jouw presentatie is het natuurlijk ook de bedoeling dat je gaat inspelen op de pijnpunten van het probleem.

Wil je ook graag met gemak jezelf comfortabel voelen en met volle dosis zelfvertrouwen presenteren aan jouw doelgroep? Dan nodig ik je heel graag uit om eens kennis met mij te komen maken tijdens mijn training: Ontdek jouw presentatievaardigheden

Wat zijn de pijnpunten van jouw klant?

Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,

Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,


Doe jouw volgers (en mij) een groot plezier en deel dit artikel met je netwerk. 

Doe jouw volgers (en mij)
een groot plezier en deel
dit artikel met je netwerk. 

Nog een interessant artikel lezen?


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *