Bepaal altijd een doel voor je presentatie

Artikel - Doel bepalen

Hoe bepaal je een doel
voor je presentatie? 

Het is goed om voor elke presentatie die je gaat geven zowel op het podium, tijdens het opnemen van je video of het inspreken van je podcast een doel te formuleren. ‘Wat wil jij met je presentatie bereiken..?’

Door een doel te formuleren ga je gerichter te werk en stimuleer jij jezelf om je doel ook daadwerkelijk te behalen. In dit artikel ga ik je meer vertellen over waarom en hoe jij een doel voor jezelf kunt maken.

  • Wil je liever dit artikel beluisteren? 

  • Wil je liever dit artikel beluisteren? 

Video - Bepaal het doel voor je presentatie

De voordelen om een doel te formuleren:

  • Je kunt je gehele presentatie afstemmen op het doel die je hebt bedacht. Hierdoor kun je gericht te werk gaan en heb je minder last van vervelende afleidingen.
  • Je behoudt een duidelijke focus voor jezelf, je bedrijf en je gehele presentatie. Je weet precies waar je naar toe wil, wat je allemaal kunt behalen en hoe trots je op jezelf kunt zijn als je, je doel behaald hebt.
  • Je kunt efficiënter te werk gaan, omdat je weet wat er allemaal gedaan moet worden. Je hebt als het ware een checklist die je moet afvinken, voordat je met jouw presentatie gaat beginnen.
  • Je krijgt een tijdslimiet van jezelf. Doordat je, jezelf aan een tijd houdt weet je wanneer je welke punten af moet hebben en werk je zo naar de deadline toe.
  • Je doel moet altijd meetbaar zijn. Zo weet je precies wanneer je, je doel behaald hebt. Ook wanneer je, je doel niet hebt behaald kun je terugkijken hoe dit heeft kunnen gebeuren en hoe je het de volgende beter kunt doen.
  • Je doel behalen is een ongelofelijke boost voor je zelfvertrouwen. Let er wel op dat je een realistisch doel stelt waarvan je ook weet dat je hem kunt behalen. Als jij de lat te hoog legt voor jezelf is het ook erg lastig om je doel te behalen.

Bepaal je eigen doel:

Wat wil jij graag met je presentatie bereiken? Probeer je behoefte in één concrete zin te formuleren, zodat je achteraf ook nog echt weet je wat je vooraf hebt bedacht.

Een aantal voorbeelden; Ik wil….

  • Mijn naamsbekendheid vergroten door het in zetten van je video.
  • Mijn doelgroep verder helpen met mijn kennis, waardoor ik een online training voor ze kan maken.
  • Nieuwe producten introduceren tijdens mijn presentatie, waardoor ik potentiële klanten kan aantrekken.
  • Op een nieuwe manier contact krijgen met mijn doelgroep, waardoor ik nieuwe Podcast afleveringen ga opnemen.
  • Meer zelfvertrouwen krijgen, waardoor ik voortaan makkelijker een presentatie durf te geven voor het publiek.

Bedenk echt wat jij het liefst wil gaan bereiken door jezelf te presenteren! Maak je doel zo persoonlijk mogelijk, zodat jij je ook echt voelt aangesproken. Vandaar ook dat ik de voorbeelden begon met ‘ik wil…’. Bepaal echt wat je wilt en wat je ervoor nodig hebt om het te bereiken.

Artikel over doel bepalen

Hoe ga jij jouw doel behalen?

Naast dat jij weet wat je wilt bereiken is het zeker handig om een actie lijst voor jezelf te maken. Hoe ga jij daadwerkelijk je doel ook behalen?

De acties kunnen ook bepaalde opmerkingen, tips en/ of instructies zijn die je in je presentatie verwerkt hebt, waardoor ze nieuwsgierig worden naar meer. Jij geeft immers in je presentatie waardevolle informatie, waardoor het publiek blijft hangen aan je lippen

Actielijst:
Maak echt een lijst voor jezelf die je als actielijst / checklist kunt gebruiken om al je acties daadwerkelijk uit te voeren.


''Formuleer vervolgens het doel in één concrete zin.
Hoe duidelijker, hoe beter!''


Wanneer heb jij je doel bereikt?

Om te zien of het behaald is, heb je cijfers of antwoorden nodig. Met alleen het gevoel van 'ik denk dat ik hem heb behaald' kom je niet ver. Je weet dit namelijk niet! Bedenk daarom van te voren na over hoe je hem gaat bereiken.

Twee willekeurige voorbeelden;

  • Ik heb mijn doel behaald, wanneer ik 20 visitekaartjes heb bemachtigd na de presentatie.
  • Ik heb mijn doel behaald, wanneer ik aan 10 deelnemers mijn product heb verkocht.
  • Ik heb mijn doel behaald, wanneer ik in de eerste maand na het publiceren van mijn podcast 20 luisteraars heb gehad.

Nog een gouden tip:
Leg de lat niet te hoog voor jezelf. Het zou zonde zijn als je hem niet kan behalen omdat hij niet haalbaar was in eerste instantie. Als je bijvoorbeeld een criterium van 100 luisteraars na de eerste maand van je podcast hebt bedacht, dan moet je heel hard werken aan je promotie voor elk aflevering.

Oftewel een doel maken is een belangrijke graadmeter voor je presentatie! Zorg er altijd voor dat je doel persoonlijk is en dat er een duidelijk criterium in zit die je achteraf kunt inzien of je deze ook echt behaald hebt.

Wil je ook graag met gemak jezelf comfortabel voelen en met volle dosis zelfvertrouwen presenteren aan jouw doelgroep? Dan nodig ik je heel graag uit om eens kennis met mij te komen maken tijdens mijn training: Ontdek jouw presentatievaardigheden

Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,

Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,


Doe jouw volgers (en mij) een groot plezier en deel dit artikel met je netwerk. 

Doe jouw volgers (en mij)
een groot plezier en deel
dit artikel met je netwerk. 

Nog een interessant artikel lezen?


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *