Publiek analyseren voor je podium – video – podcast presentatie

Hoe kun je jouw publiek
grondig analyseren?

Wist je dat, voordat je gaat beginnen met de inhoud van je presentatie, je eerst hoort te kijken naar het publiek? Dat is de groep voor wie jij de presentatie gaat geven, voor wie jij informatie hebt geselecteerd en die jij hiermee wil inspireren en motiveren.

In principe behoort dit de allereerste stap te zijn van je voorbereiding, maar menig spreker vergeet dit. Of hebben niet door hoe belangrijk deze factor is. Zij beginnen direct met het verwerken van de inhoud, terwijl je nu op voorhand nog niet kunt zeggen of dit onderwerp aansluit bij het publiek.

Je geeft namelijk niet de presentatie voor jezelf. Nee, je geeft hem speciaal voor het publiek. Dit is werken vanuit een heel anders perspectief, waardoor je direct meer resultaten kunt behalen. Waarom? Omdat je bij stap 1 het publiek al centraal zet.

In dit artikel ga ik je veel meer vertellen over hoe jij het publiek beter kunt leren kennen, dankzij een publieksanalyse. Hiermee vergroot je direct de kans om meer klanten te werven, aangezien zij zich eerder gehoord en begrepen voelen. Twee essentiële eigenschappen die je nodig hebt om tot een verkoop over te gaan.

  • Wil je liever dit artikel beluisteren?

  • Wil je liever dit artikel beluisteren?

Doelgroep VS Publiek

Je doelgroep mag jij volledig zelf bepalen en vervolgens bepalen de personen in kwestie of zij bij jou klant willen worden. Voor deze groep maak jij speciaal producten en/of diensten. Of selecteer en verzamel je ze om aan hun te verkopen. Wat je ook doet, je doet dit om een bepaalde groep >> jouw doelgroep, verder te helpen.

In het publiek kunnen meerdere mensen vanuit jouw doelgroep zitten. Dit kan, maar hoeft niet perse zo te zijn. Daarom is het goed om de presentatie vorm te geven, zodat hij aansluit bij het publiek. Ongeacht of zij wel of niet in jouw doelgroep zitten. Zij horen zich door jou toedoen op dat moment speciaal te voelen, omdat jij een presentatie op maat voor hun hebt gemaakt.

Stel ik maak een video met presentatietips, dan kan het prima gebeuren dat er mensen naar gaan kijken die binnenkort gaan solliciteren. Deze tips zijn dan ook op hun van toepassing, terwijl ik ze indirect niet centraal zet. Omdat zij niet in mijn doelgroep zitten, zal je ook geen video zien die ik puur maak voor sollicitanten. Dit is weer een andere tak van het presentatie vak.

Publiek analyse

Voor wie maak en geef jij de presentatie? Het publiek komt namelijk niet speciaal voor jou, maar juist voor wat jij te bieden hebt. Eigenlijk komen ze alleen uit eigen belang, zoals een ieder die bijvoorbeeld naar een event toegaat. Zij willen namelijk geholpen worden met hun “problemen”. Een probleem kan ook een brandende vraag zijn, waar ze een antwoord op willen hebben.

Hoe dichter jij bij de problemen van het publiek komt, hoe meer resultaten jij zult behalen met je presentatie. Tijdens het delen van de inhoud heb je ruimschoots de gelegenheid om de problemen ‘op te lossen’ voor je doelgroep die in het publiek zit.

Het kan ook voorkomen dat het niet mogelijk is om vooraf een analyse te verrichten. Dit kan komen, doordat de organisatie ook niet van te voren weet wie en hoeveel erop af gaan komen. Het kunnen er honderd zijn, maar het kan ook gebeuren dat er niemand op afkomt. Tjaa, dan kun je er niets aan doen. Helaas!

Hoe ziet het publiek eruit?

Voor iedere presentatie die je nu of in de toekomst gaat maken is het goed om een vergrootglas te leggen op de aanwezigen. Bij een video en/of podcast gaat het dan puur over jouw doelgroep die deze opnames willen zien/beluisteren.

Artikel over publiek analyseren

Het publiek analyseren

  • Wie zitten er in het publiek?
    Wat voor mensen zijn het? Wat is hun relatie met elkaar? Zijn het bijvoorbeeld ondernemers, leeftijdsgenoten of collega's van elkaar?
  • Wat is hun voorkennis over het onderwerp of product?
    Kennen zij jou bijvoorbeeld al of hebben zij in het verleden al een andere spreker over dit onderwerp gehad? Ook kun je er hierdoor achter komen of je in vakjargon mag spreken of toch meer in “Jip & Janneke” taal.
  • Wat zijn de verwachtingen van de groep?
    Hebben ze zin in de presentatie of waren ze verplicht om naar de presentatie te komen etc. Je kunt afhankelijk van dit antwoord je presentatie erop aanpassen, zodat de verwachtingen van het publiek behaald kunnen worden.
  • Heb jij de oplossing voor het probleem waar ze allemaal last van hebben? 
    Of ga je een probleem of verandering voor hun creëren? Als je bijvoorbeeld bij een bedrijf 'iets' gaat veranderen, dan kan er veel weerstand ontstaan. Werknemers en wij als ondernemers, houden allemaal niet van grote veranderingen, terwijl deze vaak goed zijn. Een frisse wind door het bedrijf is (bijna) nooit verkeerd.

Dankzij een grondige publiek analyse, kun jij het publiek van een betere aansluiting voorzien wat betreft de inhoud. Dit is ‘oh zo belangrijk’!

Wat vind jij belangrijk van een andermans eerste indruk?

Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,

Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,


Doe jouw volgers (en mij) een groot plezier en deel dit artikel met je netwerk. 

Doe jouw volgers (en mij)
een groot plezier en deel
dit artikel met je netwerk. 

Nog een interessant artikel lezen?


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *