Jouw publiek analyseren voor je presentatie

Publiek analyseren

Hoe kun je jouw publiek grondig analyseren?

Tijdens de voorbereiding vergeet menig spreker een belangrijke factor, namelijk om wie het allemaal te doen is. Ze bereiden de inhoud en de vormgeving van de presentatie voor, en slaan het publiek over. Natuurlijk sluit de presentatie niet automatisch goed aan, bij het publiek. Om dit te voorkomen is een analyse noodzakelijk!

 

Voor elke presentatie die je zal geven, moet je hem opnieuw en opnieuw doen. Alleen zo kun je zo dicht mogelijk bij het probleem van je publiek komen. Nog een voordeel, je kunt van te voren goed eventuele weerstand inschatten. Of je kunt leren hoe je hiermee tijdens de presentatie op kunt reageren.

 

In deze blog heb ik een vragenlijst gemaakt met vragen die je zeker moet stellen aan de organisatie waarvoor je een presentatie houdt. Je kunt natuurlijk ook de antwoorden zelf invullen, als je deze kent.

Video: Jouw publiek analyseren

Controleer het volgende over je doelgroep bij de organisatie:

1.  Jouw publiek

Wie zitten er in het publiek? Wat voor mensen zijn het? Wat is hun relatie met elkaar?
Zijn het bijvoorbeeld ondernemers, leeftijdsgenoten of collega's van elkaar?

2. De voorkennis

Wat is hun voorkennis over het onderwerp of product waar je over gaat presenteren. Dit is belangrijk om te weten, want het publiek heeft namelijk geen behoefte aan herhaling over het bekende onderwerp.

 

3. De verwachtingen

Wat zijn de verwachtingen van de groep? Hebben ze zin in de presentatie, moeten ze verplicht naar de presentatie komen etc. Op dit antwoord kan je namelijk goed je presentatie aanpassen, zodat de verwachtingen van het publiek behaald kunnen worden.

De agenda van Echt Presenteren staat weer vol met nieuwe data voor online en offline trainingen

Martiena de Graaf

4. De oplossing

Heb jij de oplossing voor het probleem waar ze allemaal last van hebben? Of ga je een probleem of verandering voor hun creëren? Als je bijvoorbeeld bij je een bedrijf 'iets' gaat veranderen, dan kan er veel weerstand ontstaan. Werknemers of wij gewoon als mens houden niet van grote veranderingen, terwijl deze vaak goed zijn. Een frisse wind door het bedrijf is (bijna) nooit verkeerd.

Oftewel vergeet de doelgroep niet voor te bereiden! Je wint hiermee de aansluiting tussen jou en het publiek en deze is ‘oh zo belangrijk’! Ben je ook benieuwd naar jouw eigen presentatievaardigheden en hoe je deze het beste kunt inzetten voor je eigen bedrijf?

Dan nodig ik je heel graag uit om eens kennis met mij te komen maken tijdens mijn training: Ontdek jouw presentatievaardigheden. Meer informatie of je meteen aanmelden kan hier >>>

 

 

Analyseer jij je doelgroep altijd van te voren of ga je er nu mee beginnen?

Succes en vooral veel plezier.

 

 

Doe jouw volgers (en mij) een groot plezier en deel dit artikel met je netwerk. 

17 thoughts on “Jouw publiek analyseren voor je presentatie

  1. Sjira Beantwoorden

    Mooie tips! Het is voor zoveel dingen belangrijk om je doelgroep in kaart te brengen. Ik vind vooral de tip over het vragen of ze er vrijwillig zitten een leuke! Iets waar ik nooit zo bij stil sta!

    • Martiena Bericht auteurBeantwoorden

      Jaa!! Dit zou heel goed kunnen! Het is altijd belangrijk om jezelf af te vragen; Voor wie doe je het allemaal? OF Wat voor oplossing heb ik voor anderen. Wat is de reden waarom mensen naar jouw toekomen?? Je kunt echt specifieker te werk gaan als je dit weet.

    • Martiena Bericht auteurBeantwoorden

      Klopt! Er gaat vaak even tijd inzitten en soms moet je halverwege de weg je doelgroep bijstellen. Al is het wel echt belangrijk om je doelgroep uit te stippelen! ZO kun je gerichter te werk gaan.

  2. Janet Beantwoorden

    Het lijkt me inderdaad belangrijk om in te spelen op de behoeften van je doelgroep.. ik doe dit echter nog helemaal niet.

  3. Miss K Beantwoorden

    Altijd goede en bruikbare tips… Je eigen verhaal schrijven en overbrengen is idd ook een beetje afstemmen op je doelgroep en publiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *