Analyseer bij elke presentatie opnieuw het publiek

Publiek analyseren - Echt Presenteren

Hoe kun je jouw publiek
grondig analyseren?

Tijdens de voorbereiding vergeet menig spreker een belangrijke factor, namelijk om wie het allemaal te doen is. Ze bereiden de inhoud en de vormgeving van de presentatie voor, en slaan het analyseren van het publiek geheel over. Natuurlijk sluit de presentatie niet automatisch goed aan, bij het publiek. Om dit te voorkomen is een analyse noodzakelijk!

Voor elke presentatie die je zal geven, moet je hem opnieuw en opnieuw doen. Alleen zo kun je zo dicht mogelijk bij het probleem van je publiek komen. Nog een voordeel, je kunt van te voren goed eventuele weerstand inschatten. Of je kunt leren hoe je hiermee tijdens de presentatie op kunt reageren.

In dit artikel heb ik een vragenlijst voor je gemaakt met vragen die je zeker moet stellen aan de organisatie waarvoor je een presentatie houdt. Je kunt natuurlijk ook de antwoorden zelf invullen, als je deze kent.

Video - Echt Presenteren

Video: Jouw publiek analyseren

5 Organisatie tips

5 Presentatie tips

1. Jouw publiek

Wie zitten er in het publiek? Wat voor mensen zijn het? Wat is hun relatie met elkaar?
Zijn het bijvoorbeeld ondernemers, leeftijdsgenoten of collega's van elkaar?

2. De voorkennis

Wat is hun voorkennis over het onderwerp of product waar je over gaat presenteren. Dit is belangrijk om te weten, want het publiek heeft namelijk geen behoefte aan herhaling over het bekende onderwerp.

Wil je nog meer tips voor het geven van je presentatie?
Download dan het gratis boek met 25 presentatietips.

3. De verwachtingen

Wat zijn de verwachtingen van de groep? Hebben ze zin in de presentatie, moeten ze verplicht naar de presentatie komen etc. Op dit antwoord kan je namelijk goed je presentatie aanpassen, zodat de verwachtingen van het publiek behaald kunnen worden.

Publiek analyseren - Echt Presenteren

4. De oplossing

Heb jij de oplossing voor het probleem waar ze allemaal last van hebben? Of ga je een probleem of verandering voor hun creëren? Als je bijvoorbeeld bij je een bedrijf 'iets' gaat veranderen, dan kan er veel weerstand ontstaan. Werknemers of wij gewoon als mens houden niet van grote veranderingen, terwijl deze vaak goed zijn. Een frisse wind door het bedrijf is (bijna) nooit verkeerd.

Oftewel vergeet de doelgroep niet voor te bereiden! Je wint hiermee de aansluiting tussen jou en het publiek en deze is ‘oh zo belangrijk’!

Wil je ook graag met gemak jezelf comfortabel voelen en met volle dosis zelfvertrouwen presenteren aan jouw doelgroep? Dan nodig ik je heel graag uit om eens kennis met mij te komen maken tijdens mijn training: Ontdek jouw presentatievaardigheden

Wat vind jij belangrijk van een andermans eerste indruk?

Martiena de Graaf

Succes en vooral veel plezier!

Met een sprekende groet,

Doe jouw volgers (en mij) een groot plezier en deel dit artikel met je netwerk. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *