Expert zijn, wie bepaalt het?

Expert status

Expert zijn, wie bepaalt het?

Ben jij er al aan toe om jezelf een deskundige, specialist of expert te noemen over jouw vakgebied? Of verstop jij jezelf nog achter de naam van alleen maar ondernemer? Hoe sterk zou het zijn als jij jezelf voortaan ondernemende expert kunt noemen? Sterker nog, dat je doelgroep meteen weet wie je bent en wat je doet.

Alleen vanaf wanneer kun en mag jij jezelf een expert noemen? Regelmatig krijg ik de vraag over wat je moet doen om een expert te worden. Jaa, ik wil mezelf dolgraag profileren als expert, maar denk dat ik dit niet mag. 'Ohja wie zegt dit?' In dit artikel ga ik jou vertellen wie bepaalt of jij wel of niet een expert genoemd mag worden.

Zelf noem ik mezelf presentatiecoach of een expert op presentatiegebied. Hiermee stel ik mezelf meteen voor als iemand die verstand heeft van het vak presenteren. Ik stel mezelf hierdoor al meteen gerichter voor dan: ‘ik ben ondernemer en presenteren is mijn vak’.

Opdracht: Hoe noem jij jezelf vandaag? Hoe stel jij jezelf voor? Ben jij bijvoorbeeld gewoon een ondernemer, een specialist, een deskundige of al een expert?

‘Ik ben een........................................’ 

Uiteraard ben ik nu al benieuwd of dit antwoord hetzelfde blijft als jij straks klaar bent met het lezen van dit artikel.

Video - Claim je expertise status

1. Opleiding of ervaring?

Er zijn genoeg mensen die alleen expert kunnen zijn door voldoende opleidingen te volgen. Of een lijst vol ervaringen die je in de afgelopen jaren hebt opgedaan. Alleen is dit nu nog steeds van toepassing? Is het interessant om te vertellen dat ik bijvoorbeeld ooit een kappersopleiding heb afgerond en vandaag de dag iets totaalanders doe? Persoonlijk is mijn gevolgde schoolopleiding wel in het verlengde van mijn vakgebied en benoem ik het wel.

Waar het mij nu om gaat is, dat het mij niet uitmaakt hoeveel ervaring je nu wel of niet hebt. Maar juist wel dat jij je zeker goed genoeg voelt om je product of diensten te gaan aanbieden. Ben je hier onzeker over, dan is het lastig om een succesvolle ondernemer te worden of laat staan om je zelf een expert te voelen of te noemen.

Natuurlijk ben ik er een voorstander van dat je trainingen en cursussen gaat volgen, begrijp me goed. Maar er zijn genoeg mensen die maar doorstuderen, voordat ze zich goed genoeg voelen om volledig achter hun bedrijf of diensten te gaan staan.

Oftewel vind jij dat je voldoende opleidingen, training en/of cursussen hebt gevolgd?

Opdracht 1:

Pak pen en papier en schrijf al jouw relevante opleidingen, trainingen of cursussen op. Al is het een gratis opleiding, als jij hier iets uit hebt geleerd dan hoort het thuis op je lijstje.

2. Jouw klanten

Kunnen jouw klanten je vertellen of jij wel of geen expert bent?

In theorie krijg je hierdoor zelfvertrouwen, ja dat klopt zeker. Het enige is wel dat je hun nog moet gaan geloven en dat stukje is misschien juist het moeilijkste van alles. Het zelf inzien dat je een specialist bent.

Ben je toe aan meer zelfvertrouwen dan is het een idee om het letterlijk aan je klanten te vragen. Vraag jij wel eens om een recensie? Nee? Stuur direct je werkrelaties een e-mail met de vraag of zij een korte recensie willen schrijven over jou. Een recensie mag ook echt over de persoon gaan. Het is voor jouw potentiële klant ook fijn om te lezen hoe andere mensen jou zien.

Opdracht 2:

Welke klanten heb jij in het afgelopen jaar verder geholpen met jouw vakgebied? Stuur ze een e-mail met de vraag hoe het gaat? Lopen ze nog ergens tegenaan, kun je ze nog ergens verder mee helpen of..? Je kunt in deze e-mail meteen vragen of ze het leuk vinden om een review over je. te schrijven

Opdracht 3:

Maak een speciaal ‘word document’ aan voor je reviews. Schrijf ze hier allemaal op en lees ze echt door. Dit kan net dat stukje zijn die je nodig hebt om jezelf een expert te noemen.

Expert status

3. Jouw kernwaardes

Waar krijg jij nou echt energie van? Of wat is jouw kracht? Wat maakt jou nou echt uniek? Welke kwaliteiten heb je? Wat is jouw talent?

Het kan maar zo zijn dat deze laatste vragen het moeilijkste gedeelte is. Probeer ze toch eens te beantwoorden. Wanneer jij dit voor jezelf helder krijgt, ga je veel meer bouwen en vertrouwen op jezelf en je eigen kunnen. Jij mag er namelijk absoluut zijn als deskundige. De enige die dit alleen moet voelen en geloven ben jezelf.

Opdracht 4:

Pak 5 papiertjes en schrijf op elke een andere vraag. Elke keer wanneer jij de papiertjes passeert ga je er onbewust over nadenken. Zo geef je jouw brein de tijd om echt eens hierover te brainstormen.

Wanneer je hier meteen antwoord op hebt, vul je hem in en anders houd je hem voorlopig nog leeg. Wanneer je hiermee klaar bent, is het handig om ze ergens op een muur of deur te plakken waar je regelmatig langs loopt.

Kom je er na weken nog steeds niet uit? Dan kun je altijd om hulp roepen bij je naaste vrienden en familie, maar voordat we zover zijn moet je toch eerst echt zelf gaan nadenken.

Zo! Ik weet niet of je het al door hebt, maar jij bepaalt of je wel of geen expert bent.

Nu ga ik de vraag van eerder nog een keer aan je stellen:

Hoe noem jij je vandaag de dag? Hoe stel jij jezelf voor? Ben jij bijvoorbeeld gewoon een ondernemer, een specialist, een deskundige of al een expert?

‘Ik ben een........................’

Laat je het weten in de reactie ??

Heb jij er moeite mee om jezelf te profileren als expert? Voel jij jezelf nog geen deskundige, maar weet je ook dat deze stiekem wel in je verborgen zit of dat anderen jou al wel zo noemen? Ook niet gek, want wanneer ben jij dan een specialist? Met de online training: Profileer jezelf als expert ga ik samen met jou op ontdekkingsreis naar professional. Je gaat jezelf op een nieuwe manier leren kennen als de expert die jij echt bent. Druk hier voor meer informatie over deze online training >>


Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,

Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,


Doe jouw volgers (en mij) een groot plezier en deel dit artikel met je netwerk. 

Doe jouw volgers (en mij)
een groot plezier en deel
dit artikel met je netwerk. 

Nog een interessant artikel lezen?


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *