Expert zijn, wie bepaalt het?

Expert zijn, wie bepaalt het?

Expert

Expert zijn, wie bepaalt het?

Regelmatig krijg ik de vraag over wat je moet doen om een expert te zijn. Jaa, ik wil mezelf dolgraag profileren als expert, maar denk dat ik dit niet mag. 'Ohja wie zegt dit?' In dit artikel ga ik jou vertellen wie er bepaalt of jij wel of niet een expert kan worden.

 

Opdracht:

Hoe noem jij je vandaag de dag? Hoe stel jij jezelf voor? Ben jij bijvoorbeeld gewoon een ondernemer, een specialist, een deskundige of al een expert? 

‘Ik ben een........................................’ 

Uiteraard ben ik nu al benieuwd of dit antwoord hetzelfde blijft als jij straks klaar bent met het lezen van dit artikel.

1. Opleiding of je ervaring

Er zijn genoeg mensen die alleen expert kunnen zijn door voldoende opleidingen te volgen. Of een lijst vol ervaringen die je in de afgelopen jaren hebt verzameld. Alleen is dit nu nog steeds van toepassing? Is het interessant om te vertellen dat ik bijvoorbeeld ooit een kappersopleiding heb afgerond en vandaag de dag iets helemaal anders doe? Persoonlijk komt mijn gevolgde schoolopleiding wel in het verlengde van mijn expertise vak en benoem ik hem wel. 

Waar het mij nu om draait is dat mij het niet uitmaakt hoeveel ervaring je nu wel of niet hebt. Maar juist wel dat jij je zeker genoeg voelt om je product of diensten te gaan verkopen. Ben je hier onzeker over, dan is het lastig om een succesvolle ondernemer te worden of laat staan om je zelf een expert te voelen.

Natuurlijk ben ik voorstander dat je trainingen en cursussen gaat volgen, begrijp me goed. Maar er zijn genoeg mensen die maar doorstuderen, voordat ze zich goed genoeg voelen om volledig achter hun bedrijf of diensten te gaan staan.

Oftewel vind jij dat je voldoende opleidingen, training en/of cursussen hebt gevolgd?

 

Opdracht:

Pak pen en papier en schrijf al jouw relevante opleidingen, trainingen of cursussen op. Al is het een gratis opleiding, als jij hier iets hebt uitgeleerd dat hoort hij thuis op je lijstje.

2. Jouw klanten

Kunnen jouw klanten jou vertellen of je wel of geen expert bent? In theorie krijg je hierdoor zelfvertrouwen, ja dat klopt zeker. Het enige is wel dat je hun nog moet gaan geloven en dat stukje is misschien juist het moeilijkste van alles. Het zelf inzien dat je een specialist bent.

Opdracht:

Vraag jij wel eens om een recensie? Nee? Stuur direct je werkrelaties een e-mail met de vraag of zij jou een korte recensie willen schrijven over jou. Een recensie mag ook echt over de persoon gaan. Ook dit is voor jouw potentiële klant fijn om te lezen hoe andere mensen jou zien.

Terug naar de opdracht, maak een Word document speciaal voor je reviews. Schrijf ze hier allemaal op en lees ze echt door. Dit kan net het stukje zijn die je nodig hebt om jezelf een expert te noemen.

3. Jouw kernwaardes

Waar krijg jij nou echt energie van? Of wat is jouw kracht? Wat maakt jou nou echt uniek? Welke kwaliteiten heb je? Wat is jouw talent? Het kan maar zo zijn dat deze laatste vragen het moeilijkste gedeelte is. Probeer ze toch eens te beantwoorden.

 

Opdracht:

Pak 5 papiertjes en schrijf op elke een andere vraag. Wanneer je er meteen antwoord op hebt vul je hem in en anders houd je hem voorlopig nog leeg. Wanneer je hiermee klaar bent, is het handig om ze ergens op een muur of deur te plakken waar je regelmatig loopt.
Elke keer wanneer jij de papiertjes passeert ga je er onbewust over na denken. Zo geef je jouw brein de tijd om hier echt eens te brainstormen met zichzelf.

 

Kom je er na weken nog steeds niet uit? Dan kan je altijd om hulp roepen bij je naaste vrienden en familie, maar voordat we zover zijn moet je toch echt eerst zelf gaan nadenken.

Zo! Ik weet niet of je het al door hebt, maar jij bepaalt of je wel of geen expert bent. Ben je ook benieuwd naar jouw eigen presentatievaardigheden en hoe je deze het beste kunt inzetten voor je eigen bedrijf?

Dan nodig ik je heel graag uit om eens kennis met mij te komen maken tijdens mijn training: Ontdek jouw presentatievaardigheden.

Meer informatie of je meteen aanmelden kan hier >>> 

 



Nu ga ik de vraag van eerder nog een keer aan je stellen:

Hoe noem jij je vandaag de dag? Hoe stel jij jezelf voor? Ben jij bijvoorbeeld gewoon een ondernemer, een specialist, een deskundige of al een expert? 

‘Ik ben een........................’

Laat je het weten in de reactie 👇🏻

Succes en vooral veel plezier.

 

 

Doe jouw volgers (en mij) een groot plezier en deel dit artikel met je netwerk. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *