LIVE video voorbereiden met deze 5 stappen!

Live video voorbereiden - Echt Presenteren

5 voorbereidingsstappen
voor je LIVE video! 

Ten eerste, wat gaaf dat jij binnenkort LIVE wilt gaan op social media. Je kunt hierdoor weer nieuwe mensen van je doelgroep bereiken met je video. Alleen is het wel handig dat je LIVE video ook succesvol gaat worden, daarom is een goede voorbereiding het halve werk. Vandaar dat je de 5 voorbereidingsstappen het beste kunt voorbereiden, waardoor je zowel succesvolle als waardevolle LIVE video's leert op te nemen.

Als je LIVE wilt gaan, bedenk dan wel dat het altijd een 'one-take' opname is. Je kunt niet halverwege opnieuw beginnen als er iets verkeerd is gegaan. Dit is ook meteen de reden waarom een goede voorbereiding belangrijk is. In dit artikel ga ik 5 voorbereidingsstappen met je delen, zodat jij voortaan kan vertrouwen en bouwen op je eigen voorbereiding.

Video - Starten met je eigen LIVE video!

De voordelen om LIVE te gaan:

  • Je kan een groter publiek bereiken, aangezien je volgers een melding krijgen dat je LIVE bent.W
  • Wat er ook gebeurt tijdens je opname, je moet door omdat dit letterlijk een one-take is.
  • Halverwege de uitzending kunnen er nog nieuwe mensen aanschuiven om je video te volgen.

Stap 1 - Doelgroep analyseren

Welke doelgroep wil je aanspreken met je video? Wie wil jij dat zich aangesproken voelen tot je verhaal? Hoe gaaf zou het zijn als jouw LIVE echt een impact gaat krijgen. Sterker nog, dat je door je video toekomstige klanten kunt aanspreken. 

‘Hoe dichter jij bij de persoon uit je doelgroep komt, hoe beter jij weet waarmee je ze verder kunt helpen.’ Je doelgroep voelt zich hierdoor meer aangesproken. Dit is ook meteen de reden waarom zij langer naar je video blijven kijken. Door jouw video te bekijken kun je hun verder helpen met het onderwerp of obstakel die zij hierover hebben.

Met je doelgroep omschrijven bedoel ik echt: 

  • Wil jij mannen en/of vrouwen aanspreken?
  • Spreek jij ze aan in de jij of u vorm?
  • Wat is hun gemeenschappelijk probleem?
  • Op welke Social Media kanalen kun jij hun bereiken?

Stap 2 - Juiste onderwerp uitkiezen

Door het juiste onderwerp te kiezen kun jij dichter bij de problemen van de kijkers komen. Als dit helder voor je is, kun je gemakkelijker het juiste onderwerp kiezen. Je komt hierdoor dichter bij hun problemen, waardoor je een betere aansluiting krijgt. Hiernaast kun je ook beter je doel bepalen, je boodschap formuleren en de inhoud voor je doelgroep maken.

Maak je onderwerp gericht

Houdt het gekozen onderwerp klein. Hoe meer je wil vertellen, hoe langer je opname gaat duren. Langdurige onderwerpen kun je altijd op een ander moment online zetten.

De problemen van je doelgroep

Kies het onderwerp uit die het beste past bij je doelgroep. Je wilt hun immers verder helpen. Wanneer zij ervaren dat jij ze daadwerkelijk verder kan helpen, ben jij de perfecte ondernemende expert voor hen.

Artikel live video voorbereiden
Pinterest

Stap 3 - Bepaal je doel

Waarom wil jij een LIVE opname maken? Wat is de reden hiervan? Dit is belangrijk, zodat je precies weet welk doel je wil behalen met je video. Wil je bijvoorbeeld je kijkers nieuwsgierig maken of een problemen voor ze oplossen?

1

Bepaal je doel

Met welk doel ga jij LIVE video opnemen? Door jezelf te kaderen kun jij veel sneller je video opnemen. Tevens kun je de inhoud gebruiken om je doel te behalen. Je krijgt hierdoor meer rust en focus.

2

Behaal je doel

Welke acties ga jij uitvoeren, zodat je daadwerkelijk ook je doel gaat bereiken? Altijd goed om vooraf een lijst te hebben met acties. Zo vergeet je niets en kun je gericht te werk gaan.

3

Bereik je doel

Wanneer heb jij jouw doel bereikt? Wanneer je er een criterium aan koppelt, kun je achteraf vaststellen of je hem hebt behaald. Zorg er wel voor dat het een zichtbaar criterium is.

Stap 4 - Formuleer je boodschap

Wat is hetgeen wat je wilt meegeven aan de kijkers? Waarom wil jij hem opnemen? Welke ‘boodschap’ hoop jij dat ze na afloop aan derden kunnen doorgeven? Het is goed om hier vooraf over na te denken, zodat jij jouw videopresentatie zo kan inrichten dat jouw boodschap daadwerkelijk overkomt bij de kijkers. Vandaar de eerste vraag: ‘wat is hetgeen wat je wilt meegeven aan de kijkers?’

Door een boodschap vooraf te formuleren, kun je deze op elk moment inzetten. Je kan door middel van je boodschap je publiek meer zelfvertrouwen geven. Zij kunnen ook hun eigen obstakels hierdoor overwinnen. 

Daarnaast kan jouw boodschap ook je doel versterken. Deze kunnen parallel lopen, waardoor je makkelijker je doel kunt behalen.

Video training - Jouw 5 voorbereidingsstappen

Stap 5 - Hou vast aan structuur

Weet altijd wat je van te voren wilt vertellen. Zo kun je gerichter spreken en je doel behalen. Schrijf je tekst niet helemaal uit om dit vervolgens letterlijk op te lezen. Je kunt bijvoorbeeld steekwoorden op schrijven in chronologische volgorde. Deze steekwoorden gaan jou helpen tijdens het opnemen.

Ben je al bekend met De Kop-Romp-Staart Methode?

Dit is de juiste methode voor al je presentatievormen, denk bijvoorbeeld aan video’s opnemen, presentaties geven, podcast inspreken en artikels schrijven.

De Kop-Romp-Staart Methode bestaat uit diverse onderdelen die vervolgens weer zijn onderverdeeld. Oftewel het zijn voorbereidingsstappen die je gemakkelijk kunt volgen als spreker, maar ook vooral goed te begrijpen is voor de kijkers. Daarnaast geeft het jou houvast door de logische volgorde, waardoor je meer rust ervaart. Juist hierdoor vergroot je de kans dat de kijkers blijven kijken tot het einde van je video. 

  • Kop Verrassende inleiding – Jezelf Voorstellen – Onderwerp delen
  • Romp 3 punten
  • Staart Samenvatting - Call To Action - Afsluiten

Voordat je online gaat is het ook goed om eerst even te oefenen. Je kunt dit doen door jezelf op te nemen. Kijk je video terug en kijk of je tevreden bent met het resultaat. Zo kun je hierna gerust live gaan op Facebook of Instagram.

Wil jij succesvolle video's voor je bedrijf maken, waarmee je leert door over je expertise te spreken hoe je nieuwe klanten kunt binnenhalen? Dan is de online video academy met de diverse video trainingen van videovrees, overtuigend presenteren tot videomarketing helemaal iets voor jou. Ik ben benieuwd naar meer informatie >>

Je kunt er nu met een gerust hart vanuit gaan, dat je kunt bouwen en vertrouwen op je eigen voorbereiding. Jij hebt immers de 5 voorbereidingsstappen  doorgelopen. Ga geloven in jezelf, waardoor jij kan schitteren in je eigen video's

Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,

Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,


Doe jouw volgers (en mij) een groot plezier en deel dit artikel met je netwerk. 

Doe jouw volgers (en mij)
een groot plezier en deel
dit artikel met je netwerk. 

Nog een interessant artikel lezen?


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *