De presentatie van je bedrijf!

Je onderneming presenteren en je zichtbaarheid vergroten

Als jij aan het woord presenteren denkt, hoe zou jij dit dan omschrijven? 
Of online zichtbaarheid? Wat betekent dit voor jou?

Veel ondernemers denken dat presenteren iets is als je met een microfoon op het podium staat. Maar niet zo zeer dat je jouw bedrijf ‘online presenteert’ en dit doe je vaak zonder letterlijk een microfoon te gebruiken.

Alleen door deze gedachte laten ze waanzinnige kansen liggen. Als ondernemende expert kun jij je op elk moment van de dag jezelf en je onderneming presenteren. In dit artikel ga ik meerdere presentatie manieren vertellen over hoe jij online zichtbaarheid kan vergroten.

Inhoudsopgave


Video: Mariska Huijnen -TopGemerkt & Martiena de Graaf - Echt Presenteren

#1 Waarom jezelf echt presenteren?

Jij hebt ooit de stap gezet om naar de KvK te gaan en om jezelf in te schrijven. Zo gaaf, want daardoor sta jij vandaag de dag op de plek die jij hebt geclaimd in jouw vakgebied. Hier mag jij apetrots zijn op jezelf.

Alleen vandaag de dag met het hele online ondernemen gebeuren, is het ook verstandig om jezelf hierin te verdiepen. Als jij online je zichtbaarheid van jezelf en je bedrijf vergroot, kun jij nieuwe potentiële klanten aantrekken!

Bedenk vooral na over hoe jij je zichtbaarheid kan vergroten. Je bent niet binnen één dag miljonair en ook niet binnen één dag meteen bekend door iedereen. Je zult moeten werken aan je online zichtbaarheid. Probeer echt stap voor stap hieraan te werken.

Door op welke manier ga jij werken aan je zichtbaarheid?

#2 De voordelen om je online zichtbaarheid te vergroten

  • Je creëert naamsbekendheid voor zowel jezelf als ondernemende expert, je bedrijf, je producten en je gehele vakgebied.
  • Je krijgt de kans om op een andere manier met jouw doelgroep contact te maken, waardoor ze je leren kennen.
  • Je kunt je bedrijf echt op de online kaart zetten, waardoor je nieuwe potentiële klanten kan aantrekken.
  • Je geeft je producten de kans op te gaan schitteren en verkocht te worden. Naast het introduceren kun je ze ook demonstreren aan je doelgroep.
  • Je gaat werken aan je eigen netwerk te vergroten, waardoor ook andere ondernemers je gaan aanraden bij jouw doelgroep.

Het belangrijkste is, dat jij je echt goed voelt bij het presenteren van jezelf op zowel offline als online gebied. Je moet het absoluut niet voelen als een verplichting, maar juist als een toevoeging voor jouw bedrijf.

#3 De platformen die je kunt inzetten

Social Media

Natuurlijk begin ik meteen met Social Media! Jouw doelgroep is zeker op één van deze platformen te vinden, denk aan: Facebook, Instagram of LinkedIn. Als jij hier regelmatig berichten in plaats, dan kan er interactie ontstaan tussen jou en je doelgroep. Het enige wat wel handig is om eerst te controleren welk platform het beste voor jou gaat werken.

Wees bewust met je post op de diverse Social Media kanalen. Je presenteert namelijk hierdoor ook je bedrijf. Wat wil je met je post bereiken? Wil je interactie, naamsbekendheid of reclame maken voor je diensten? Wat het ook is, zorg ervoor dat het bij je huisstijl past. Denk aan je logo, lettertypes, kleurgebruik etc.

Zoekmachines

We kennen allemaal zoekmachines die we inzetten om iets te zoeken, alleen zet jij deze ook al handig in voor jouw bedrijf? Heb jij jezelf bijvoorbeeld al een keer gegoogeld? Krijg jij dan een mooie ‘wall of fame’ met allemaal afbeeldingen die in teken staan van jou, je bedrijf en je producten?

Mocht dit nog niet het geval zijn of je bent er simpelweg (nog) niet tevreden over, dan kun je hier echt verandering in brengen om meer manieren in te gaan zetten.

Met zoekmachines bedoel ik natuurlijk Google, maar ook Pinterest en YouTube.

Jouw eigen website

Wist jij dat er heel wat manieren zijn dat jouw potentiële klant op je website terecht kan komen? Door meerdere manieren, die ik straks ga vertellen, kan je ze begeleiden tot aan je website. Het enige wat dan wel handig is dat je weet waar ze uitkomen en hoe je ze echt aan de hand kan meenemen naar de producten en diensten die je wilt verkopen.

Hierbij meteen een vraag aan jou: wat wil je dat je website uitstraalt? Is het ook overzichtelijk of overstroom je de websitebezoeker met heel veel tekst? Kijk eens kritisch door de ogen van een klant, kun je alles vinden wat de klant nodig hebt?

E-Mail Marketing

Heb jij al een lijst met e-mailadressen die geïnteresseerd zijn in jouw vakkennis? Zo niet, ga iets bedenken dat je op een laagdrempelige manier kan aanbieden aan je klant, denk hierbij aan het maken van een weggever.

Deze kunnen ze dan downloaden, door een e-mail achter te laten. Tevens kun je nog meer manieren inzetten om hun e-mailadres te bemachtigen. Zorg wel dat je dit op een AVG-Proof manier ontvangt.

Vergeet niet om ook waardevolle e-mails naar ze te versturen. Je kunt ze via deze weg nog meer kennis geven. Buiten de waardevolle e-mails mag je best eens een keer een losse ‘verkoop’ e-mail versturen, als je maar niet te verkoperig bent.

#4 Welke manieren zet jij in om jezelf te presenteren?

  • Je kan natuurlijk een presentatie geven op een netwerkbijeenkomsten, waardoor je meteen je doelgroep kan aanspreken met je inhoud.
  • Je kan artikelen schrijven op je website en promotie over maken op social media en in je e-mails.
  • Je kan Podcast-afleveringen opnemen over jouw vakkennis. Deze kun je natuurlijk ook delen op social media, je website, YouTube en andere podcast-platformen.
  • Je kan je vakgebied presenteren door een gratis weggever te maken. Hierdoor leert jouw doelgroep de manier waarop jij werkt en schrijft kennen.
  • Je kan een online training gaan maken die je gratis weggeeft of natuurlijk als product verkoopt. Hierin kun je volop jouw kennis gaan delen.
  • Je kan een online challenge gaan organiseren, waardoor je meteen een grotere bereik gaat krijgen bij je doelgroep. Je gaat hierdoor nieuwe potentiële klanten leren kennen.
  • Je kan online webinars gaan geven, waardoor je inzoomt op een bepaald onderwerp en daar een online presentatie/ workshop over gaat geven.

Oftewel voor mij is presenteren veeeel meer dan alleen voor het publiek staan!

Presenteren betekent zichtbaarheid, uitstraling, huisstijl en nog veel meer! Wat straalt jou onderneming uit? Wat wil je dat ze onthouden van je? Succes met het presenteren van je bedrijf!

Ben je ook benieuwd naar jouw eigen presentatievaardigheden en hoe je deze het beste kunt inzetten voor je eigen bedrijf? Je kan veel taken uitbesteden, maar persoonlijk vind ik dat je jouw eigen bedrijf ‘echt zelf moet presenteren’. Gun jezelf meer zichtbaarheid en laat die nieuwe potentiële klanten maar komen!

Wil je ook graag met gemak jezelf comfortabel voelen en met volle dosis zelfvertrouwen presenteren aan jouw doelgroep? Dan nodig ik je heel graag uit om eens kennis met mij te komen maken tijdens mijn training: Ontdek jouw presentatievaardigheden.

Presenteer jij ook de hele dag?

Online presenteren

Succes en vooral veel plezier.

 

 

Doe jouw volgers (en mij) een groot plezier en deel dit artikel met je netwerk. 

21 thoughts on “De presentatie van je bedrijf!

    • Martiena Bericht auteurBeantwoorden

      Hee Nicole, door je blog presenteer jij jezelf op een andere manier aan jouw publiek! De woorden spreek je dan misschien niet uit voor een groep, ze bereiken ons wel via het schrijven van je blog. Dus vooral jij in het fulltime bloggen presenteert jezelf of juist de blog de hele dag door!! Je bent hier waarschijnlijk alleen nog niet bewust van 😉 Vandaar dat ik ook deze blog heb geschreven! Groetjes, Martiena de Graaf

    • Martiena Bericht auteurBeantwoorden

      Wat goed Chantal! Gefeliciteeerrdd! Ik heb nog een aantal blog op mijn website staan over presenteren! Succes bij het starten!

  1. Sanne Beantwoorden

    Ik vind het enorm moeilijk om mij zelf te presteren. Ik ben van nature heel perfectionistisch in alles. Maar ik doe mijn best.

    • Martiena Beantwoorden

      Hee Sanne, heel veel mensen vinden het ontzettend moeilijk om zichzelf te presenteren. De basis hiervan is het geloven en vooral vertrouwen in jezelf. Vanuit daar gaat alles iets gemakkelijker omdat de basis goed is. Ik heb nog een aantal artikelen op de website staan, misschien heb je hier iets aan! Als je ooit hulp nodig hebt 😉

    • Martiena Bericht auteurBeantwoorden

      Klinkt goed! Gezonde spanning heb je eigenlijk altijd wel nodig, zodat je niet op automatische piloot gaat presenteren.

  2. Merel Beantwoorden

    Moet wel zeggen dat ik blij ben dat ik als blogger/freelancer nauwelijks hoef te presenteren. Ik kan het wel, maar mijn kwaliteiten liggen vooral in het schrijven.

  3. Sandra Beantwoorden

    Ik houd me er expres niet zo mee bezig omdat het anders te nagedacht wordt. Maar er zijn wel momenten dat ik bijvoorbeeld nadenk of ik bepaalde meningen moet delen.

  4. Claudia Beantwoorden

    Heel erg bedankt voor je artikel. Ik moet mijn blog ook echt gaan zien als mijn bedrijf. Dat doe ik te weinig en ik probeer daar steeds meer stapjes in te maken.

    • Martiena Bericht auteurBeantwoorden

      Jaa het is zeker verstandig omdat te gaan doen! ZO kun je veel gerichter blogs schrijven voor de mensen die jij wil bereiken er mee! Je kunt al mijn blogs prima toepassen op je eigen blogs. Ik presenteer door middel van woorden uit te spreken en jij presenteert door woorden te schrijven. Eigenlijk ligt dit behoorlijk dicht bij elkaar.

    • Martiena Bericht auteurBeantwoorden

      Jaa en Judith heel veel mensen hebben moeite met zichzelf in het openbaar te presenteren voor anderen. Dit is ook de reden waarom ik Echt Presenteren heb opgericht. Ik wil graag mensen helpen, zodat ze voortaan zonder zorgen kunnen presenteren voor een groep. Dus echt Judith, je bent niet enigste!

  5. Pingback: De 5 valkuilen voor beginnende sprekers die een presentatie houden

  6. Pingback: 5 Oplossingen voor een stress vrije presentatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *