Je onderneming presenteren en je zichtbaarheid vergroten

Presentatie voor jouw bedrijf - Martiena de Graaf

De presentatie van je bedrijf!

Als jij aan het woord presenteren denkt, hoe zou jij dit dan omschrijven? 
Of online zichtbaarheidWat betekent dit voor jou?

Veel ondernemers denken dat presenteren iets is als je met een microfoon op het podium staat. Maar niet zo zeer dat je jouw bedrijf ‘online presenteert’ en dit doe je vaak zonder letterlijk een microfoon te gebruiken.

Alleen door deze gedachte laten ze waanzinnige kansen liggen. Als ondernemende expert kun jij je op elk moment van de dag jezelf en je onderneming presenteren. In dit artikel ga ik meerdere presentatie manieren vertellen over hoe jij online zichtbaarheid kan vergroten.

Waarom jezelf
echt presenteren?

Jij hebt ooit de stap gezet om naar de KvK te gaan en om jezelf in te schrijven. Zo gaaf, want daardoor sta jij vandaag de dag op de plek die jij hebt geclaimd in jouw vakgebied. Hier mag jij apetrots zijn op jezelf.

Alleen vandaag de dag met het hele online ondernemen gebeuren, is het ook verstandig om jezelf hierin te verdiepen. Als jij online je zichtbaarheid van jezelf en je bedrijf vergroot, kun jij nieuwe potentiële klanten aantrekken!

Bedenk vooral na over hoe jij je zichtbaarheid kan vergroten. Je bent niet binnen één dag miljonair en ook niet binnen één dag meteen bekend door iedereen. Je zult moeten werken aan je online zichtbaarheid. Probeer echt stap voor stap hieraan te werken.

Door op welke manier ga jij werken aan je zichtbaarheid?

De voordelen

De voordelen om je online zichtbaarheid te vergroten

  • Je creëert naamsbekendheid voor zowel jezelf als ondernemende expert, je bedrijf, je producten en je gehele vakgebied.
  • Je profileer jezelf echt als een ondernemende expert van jouw vakgebied. Je kunt op verschillende manieren jouw kennis gaan delen.
  • Je krijgt de kans om op een andere manier met jouw doelgroep contact te maken, waardoor ze je leren kennen.
  • Je kunt je bedrijf echt op de online kaart zetten, waardoor je nieuwe potentiële klanten kan aantrekken.
  • Je geeft je producten de kans op te gaan schitteren en verkocht te worden. Naast het introduceren kun je ze ook demonstreren aan je doelgroep.
  • Je gaat werken aan je eigen netwerk te vergroten, waardoor ook andere ondernemers je gaan aanraden bij jouw doelgroep.

Het belangrijkste is, dat jij je echt goed voelt bij het presenteren van jezelf op zowel offline als online gebied. Je moet het absoluut niet voelen als een verplichting, maar juist als een toevoeging voor jouw bedrijf.

Artikel -Zichtbaarheid vergroten - Echt Presenteren

De platformen

Social Media

Natuurlijk begin ik meteen met Social Media! Jouw doelgroep is zeker op één van deze platformen te vinden, denk aan: FacebookInstagram of LinkedIn. Als jij hier regelmatig berichten in plaats, dan kan er interactie ontstaan tussen jou en je doelgroep. Het enige wat wel handig is om eerst te controleren welk platform het beste voor jou gaat werken.

Wees bewust met je post op de diverse Social Media kanalen. Je presenteert namelijk hierdoor ook je bedrijf. Wat wil je met je post bereiken? Wil je interactie, naamsbekendheid of reclame maken voor je diensten? Wat het ook is, zorg ervoor dat het bij je huisstijl past. Denk aan je logo, lettertypes, kleurgebruik etc.

Zoekmachines

We kennen allemaal zoekmachines die we inzetten om iets te zoeken, alleen zet jij deze ook al handig in voor jouw bedrijf? Heb jij jezelf bijvoorbeeld al een keer gegoogeld? Krijg jij dan een mooie ‘wall of fame’ met allemaal afbeeldingen die in teken staan van jou, je bedrijf en je producten?

Mocht dit nog niet het geval zijn of je bent er simpelweg (nog) niet tevreden over, dan kun je hier echt verandering in brengen om meer manieren in te gaan zetten.

Met zoekmachines bedoel ik natuurlijk Google, maar ook Pinterest en YouTube.

Jouw eigen website

Wist jij dat er heel wat manieren zijn dat jouw potentiële klant op je website terecht kan komen? Door meerdere manieren, die ik straks ga vertellen, kan je ze begeleiden tot aan je website. Het enige wat dan wel handig is dat je weet waar ze uitkomen en hoe je ze echt aan de hand kan meenemen naar de producten en diensten die je wilt verkopen.

Hierbij meteen een vraag aan jou: wat wil je dat je website uitstraalt? Is het ook overzichtelijk of overstroom je de websitebezoeker met heel veel tekst? Kijk eens kritisch door de ogen van een klant, kun je alles vinden wat de klant nodig hebt?

E-mail marketing

Heb jij al een lijst met e-mailadressen die geïnteresseerd zijn in jouw vakkennis? Zo niet, ga iets bedenken dat je op een laagdrempelige manier kan aanbieden aan je klant, denk hierbij aan het maken van een weggever.

Deze kunnen ze dan downloaden, door een e-mail achter te laten. Tevens kun je nog meer manieren inzetten om hun e-mailadres te bemachtigen. Zorg wel dat je dit op een AVG-Proof manier ontvangt.

Vergeet niet om ook waardevolle e-mails naar ze te versturen. Je kunt ze via deze weg nog meer kennis geven. Buiten de waardevolle e-mails mag je best eens een keer een losse ‘verkoop’ e-mail versturen, als je maar niet te verkoperig bent.

Je kan bijvoorbeeld...

Welke manieren zet jij in om jezelf te presenteren?

  • Je kan natuurlijk een presentatie geven op een netwerkbijeenkomsten, waardoor je meteen je doelgroep kan aanspreken met je inhoud.
  • Je kan video’s opnemen en deze delen op social media, je website en op YouTube.
  • Je kan artikelen schrijven op je website en promotie over maken op social media en in je e-mails.
  • Je kan Podcast-afleveringen opnemen over jouw vakkennis. Deze kun je natuurlijk ook delen op social media, je website, YouTube en andere podcast-platformen.
  • Je kan je vakgebied presenteren door een gratis weggever te maken. Hierdoor leert jouw doelgroep de manier waarop jij werkt en schrijft kennen.
  • Je kunt naar netwerkbijeenkomsten gaan waar jij in gesprek kan gaan met andere ondernemers.
  • Je kan een online training gaan maken die je gratis weggeeft of natuurlijk als product verkoopt. Hierin kun je volop jouw kennis gaan delen.
  • Je kan een online challenge gaan organiseren, waardoor je meteen een grotere bereik gaat krijgen bij je doelgroep. Je gaat hierdoor nieuwe potentiële klanten leren kennen.
  • Je kan online webinars gaan geven, waardoor je inzoomt op een bepaald onderwerp en daar een online presentatie/ workshop over gaat geven.

Oftewel voor mij is presenteren veeeel meer dan alleen voor het publiek staan!Presenteren betekent zichtbaarheid, uitstraling, huisstijl en nog veel meer! Wat straalt jou onderneming uit? Wat wil je dat ze onthouden van je? Succes met het presenteren van je bedrijf

Ben je ook benieuwd naar jouw eigen presentatievaardigheden en hoe je deze het beste kunt inzetten voor je eigen bedrijf? Je kan veel taken uitbesteden, maar persoonlijk vind ik dat je jouw eigen bedrijf ‘echt zelf moet presenteren’. Gun jezelf meer zichtbaarheid en laat die nieuwe potentiële klanten maar komen!

Wil je ook graag met gemak jezelf comfortabel voelen en met volle dosis zelfvertrouwen presenteren aan jouw doelgroep? Dan nodig ik je heel graag uit om eens kennis met mij te komen maken tijdens mijn training: Ontdek jouw presentatievaardigheden

Presenteer jij je bedrijf ook de hele dag?

Martiena de Graaf - Presentatiecoach - Echt Presenteren

Succes en vooral veel plezier!

Met een sprekende groet,

Doe jouw volgers (en mij) een groot plezier en deel dit artikel met je netwerk. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *