Het afsluiten van je podcast

Podcast afsluiten, hoe doe je dit?

Als je goed in je verhaal zit, maar je toch het einde van je podcast nadert, dan is het wel goed om te weten hoe je dit moet doen. Het is vaak makkelijker om sterk te beginnen, maar het is ook heel belangrijk dat je hem goed afsluit. In dit artikel krijg je de voordelen over het krachtig afsluiten en ook welke stappen hierbij horen.

#1 De voordelen van een goede afsluiter:

  • Promotie
    Je kan op een subtiele manier weer promotie maken voor je volgende opname die je gaat opnemen of publiceren. Maak hiervoor vooraf een planningsschema, zodat je ook echt weet wat voor onderwerp de volgende aflevering zal hebben.
  • Puzzelstukjes vallen op de juiste plek
    Door een samenvatting te geven, stip jij nog een keer de boodschap aan van jouw onderwerp. Hierdoor onthouden de luisteraars datgene veel beter.
  • Laatste woorden
    De luisteraars weten dat jij aan het einde van je verhaal zit. Ze kunnen je nu direct wegklikken, of je maakt ze nog nieuwsgierig naar echt je laatste afsluitende woorden.
  • Totaal plaatje
    Je weergeeft een krachtig totaalplaatje, want je neemt ze van A tot Z mee in jouw verhaal die jij met je Podcast wilt afgeven. Zonder hier bewust over te zijn stop je bij wijze van spreken al bij letter R en dat zou toch echt zonde zijn.

Zelf maak ik tijdens een Podcast en elke presentatie gebruikt van De Kop-Romp-Staart Methode. Dit is een methode die je helpt meer structuur te houden. Hierdoor kun je jouw luisteraars meenemen in jouw verhaal, zonder chaotisch en onduidelijk over te komen.

Als je bent toegekomen tot het gedeelte dat je wilt gaat afsluiten, dan zit je bij ‘de Staart’. Nogmaals dit is belangrijk onderdeel om De Kop-Romp-Staart methode.

Martiena de Graaf

#2 De onderdelen van de Staart zien er als volgt uit:

Stap 1: Samenvatting van je boodschap

Vat jouw aflevering in een paar zinnen samen. Als jij deze samenvatting namelijk deelt, dan krijgt jouw Podcast meer waarde, zo krijgen jouw luisteraars veel meer diepgang, die ze kunnen begrijpen en/ of opslaan.

Als je alle zinnen op papier zou zetten? Welke zou jij dan met een markerstift door strepen, om beter te onthouden? Dit zijn ook de zinnen die de luisteraars van je willen horen. Houdt dit wel kort en krachtig, ze hebben immers net al je hele aflevering gehoord. Vergeet niet om subtiel je boodschap erin te verwerken.

Stap 2: Call to action en/ of Promotie maken

Op een spontane en slimme manier kun je promotie maken voor je volgende aflevering. Tevens kun je de luisteraars ook een duidelijke vervolg opdracht geven. Heb jij bijvoorbeeld een artikel over hetzelfde onderwerp geschreven? Dan kun je hun hierna toe verwijzen.

Ga niet een groot verkooppraatje houden, maar houd dit echt subtiel. Even aanstippen waar het overgaat en waar je dat kan vinden. Als het te snel ging, dan spoelen zij wel terug.

Stap 3: Met krachtige woorden afsluiten

Je kan ervoor kiezen om jouw aflevering altijd op dezelfde manier te eindigen. Dan woorden dit dé magische woorden van jouw Podcast. Natuurlijk kun jij er ook gewoon voor kiezen om het steeds op een andere manier te doen. Zolang je het maar doet op de manier die het beste bij jou past.

Als je deze drie stappen hebt doorgelopen aan het einde, dan heb je een duidelijk en gepaste einde. Dit is echt één van de voordelen die De Kop-Romp-Staart Methode met zich meeneemt.

Maak echt van het einde een momentje op zich. Wat wil jij nog graag tegen de luisteraars vertellen? Dit is ook hetgeen dat zij het meest gaan onthouden, omdat dit als laatst tegen hun gezegd wordt.

Ben je ook benieuwd naar jouw eigen presentatievaardigheden en hoe je deze het beste kunt inzetten voor je eigen bedrijf? Dan nodig ik je heel graag uit om eens kennis met mij te komen maken tijdens mijn training: Ontdek jouw presentatievaardigheden.

Met welke woorden ga jij je podcast afsluiten?

Succes en vooral veel plezier.

 

 

Doe jouw volgers (en mij) een groot plezier en deel dit artikel met je netwerk. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *