Over welk onderwerp ga jij je presentatie houden?

Artikel - Presentatie onderwerp bepalen

Over welk onderwerp ga jij een presentatie geven?

Als jij binnenkort een presentatie gaat geven, een video gaat opnemen of een podcast gaat inspreken, dan is het belangrijk dat je weet waarover jij deze gaat maken. Regelmatig krijg ik de vraag: ‘Waarover moet ik een presentatie houden, want ik vind het kiezen van een onderwerp zo lastig.’

Als ondernemende expert kun jij misschien wel op 101 onderwerpen komen die bij je vakgebied horen. Alleen welke is nu geschikt voor je presentatie? Vanuit deze vraag heb ik een klein stappenplan gemaakt, die je verder gaat helpen om het juiste onderwerp uit te kiezen.

Voorbeelden

Stap 1: Jouw vakgebied

Welke specialisatie heb jij je ooit eigen gemaakt? Waar weet jij echt alles over? Waarover kun jij vol passie en overgave spreken? Waar krijg jij energie van?

Stap 1 gaat altijd over jezelf als deskundige en over jouw vakgebied. Dit is echt het fundament van je eigen bedrijf, dus automatisch ook van je presentatie.

Als jij je bedrijf/expertise/vakgebied in 4 pijlers mag verdelen, hoe zou jij ze dan noemen? Met pijlers bedoel ik echt 4 diverse ‘grote’ onderwerpen. Deze mogen behoorlijk groot zijn, want daaronder staat er een lijst aan onderwerpen.

Als je deze 4 pijlers voor jezelf duidelijk hebt, kun je ze doorzetten door heel je bedrijf. Je kunt bij elke pijler: artikelen, video’s, podcast afleveringen, tips en nog veel meer delen met je volgers en toekomstige klanten.

1) Hoe zien jouw 4 pijlers eruit?

Pak een A4 papier en leg deze horizontaal voor je neer. Maak nu 4 vakken die verticaal lopen. Schrijf vervolgers in elke vak, aan de bovenkant, de gekozen pijlers op.

2) Verdeel de onderwerpen over je pijlers

Als je hierbij een duidelijk beeld voor ogen hebt, dan ben je bekender met de inhoud van je eigen bedrijf. Des te beter jij jezelf kunt presenteren en je producten/diensten kunt verkopen.

Stap 2: Doelgroep analyseren

Heb jij al eens je doelgroep onder een vergrootglas gelegd? Hoe ziet jouw ideale klant eruit? Je kunt jouw ideale klant omzetten naar je ideale doelgroep. Weet jij precies welke personen jij wilt aanspreken? Kun jij in 5 zinnen je vinger op de zere plek leggen?

Wanneer jij je doelgroep kunt omschrijven, kun je deze ook omzetten naar je publiek. Kijk dan meer naar het totaalplaatje die dan iets minder specifiek mag zijn. Hoe dichter jouw presentatie (in welke vorm dan ook) bij de behoefte van je potentiële klant komt, hoe meer zij zich aangesproken voelen. Jij wilt toch dat zij jou zien als dé deskundige waar zij meer van willen leren?

3) Wat hebben de personen uit jouw doelgroep met elkaar gemeen?

Je mag echt voor jezelf een hele lijst aan punten opschrijven. Dit zijn meteen fantastische ‘overwin obstakels’ die jij kunt inzetten. Over deze concrete onderwerpen kun jij in de toekomst dan presentaties geven.

4) Voor wie ga jij presenteren?

Beschrijf deze persoon zo uitvoerig mogelijk. Ook al ga je een presentatie op het podium geven, een video opnemen of een podcast inspreken, je wilt altijd een specifiek persoon aanspreken. Alleen hoe ziet deze persoon eruit? Wat willen zij van jou leren?

Stap 3: Onderwerp uitkiezen

Vanuit het grotere geheel is het nu de bedoeling om gerichter te gaan werken. Kijk goed naar de behoefte van je publiek. Elk publiek is anders en daarom wijzigt ook steeds de behoefte van het publiek. Zorg er ook voor dat het onderwerp steeds passend is. Dit kan ook een onderdeel zijn, waar jij persoonlijk minder mee hebt. Dit gevoel kun je helaas (onbewust) te gemakkelijk overbrengen op het publiek.

Bepaal concreet het onderwerp voor je presentatie. Welke problemen ga jij verhelpen? Het is de bedoeling dat jij je inhoud hierop gaat baseren, zodat je gerichte antwoorden kunt geven.

5) Over welk onderwerp ga jij je presentatie houden?

Kies altijd een onderwerp dat bij jou, je publiek en je onderneming past.

6) Omschrijf concreet het probleem

Maak een duidelijke keuze waarmee jij je doelgroep verder wilt helpen. Met welk probleem van je waslijst aan obstakels ga jij je doelgroep verder helpen? 

Stap 4: Titel bepalen

Als je weet wat het onderwerp voor je presentatie gaat worden, dan kun je ook de perfecte titel uitkiezen. Door een mooie titel aan je presentatie te koppelen, weet het publiek waarover jij gaat spreken. Dit kun je vertellen tijdens ‘De Kop’ van je presentatie. Ook door middel van de titel kun je het publiek nieuwsgierig maken naar de waardevolle informatie. Dit kan een reden zijn waarom ze naar je presentatie komen, waarom ze je video willen bekijken of je podcast aflevering willen beluisteren.

Graag inspireer ik je over titels, een aantal heb ik hieronder al voor je genoteerd. Kies de beste voor jou en je presentatie-inhoud uit.

  • Je .. gouden tips om...
  • Zoveel manieren om…
  • Ideeën voor…
  • Belangrijke feiten over…
  • Checklist voor…
  • De juiste manier om…
  • Drie voor of nadelen over…
  • In … stappen naar meer…
  • Redenen waarom je vandaag nog moet starten met…
Artikel - Presentatie onderwerp uitkiezen - Echt Presenteren

7) Welke titel ga jij gebruiken?

Ga echt stap voor stap het juiste onderwerp uitkiezen. Je kunt met de inhoud echt zo goed op de behoefte van je doelgroep inspelen, dat zij er hierdoor meteen achter komen dat ze van jou nog veel meer willen leren. Je maakt ze al warm om een toekomstige klant van je te worden.

Als jij het onderwerp helder voor jezelf hebt kun je verder gaan met het bepalen van je doel en de boodschap van je presentatie. Vanuit daar kun je echt de inhoud gaan maken, dit kun je doen door De Kop-Romp-Staart Methode. Zo kun je echt gericht een succesvolle presentatie maken voor je publiek.

Over welk onderwerp ga jij je presentatie houden?

Martiena - PresentatieCoach bij Echt Presenteren

Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,

Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,


Doe jouw volgers (en mij) een groot plezier en deel dit artikel met je netwerk. 

Doe jouw volgers (en mij)
een groot plezier en deel
dit artikel met je netwerk. 

Nog een interessant artikel lezen?


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *