Start met LIVE video op social media, alleen hoe begin je?

Start met een verrassende inleiding

Ja hoor, hartstikke leuk! Je hebt bedacht dat je op Facebook of Instagram maar eens Live zou gaan en nu? Wat ga je zeggen? Waar moet je het überhaupt over hebben? Hoelang moet het duren? Hoe ga ik eigenlijk beginnen? Dit is wel een hele belangrijke vraag.

 

De eerste 5 seconden zijn cruciaal en bepaald de kijker of hij/zij verder wilt kijken of afhaakt. Natuurlijk wil je dat de kijker blijft kijken, maar hoe doe je dat nou en wat is een goede opening? In deze blog ga ik 5 verrassende manieren met je delen om je volgende LIVE uitzending mee te openen. 

Martiena de Graaf

Ben je al bekend met De Kop-Romp-Staart Methode? De inleiding vindt namelijk plaats tijdens de ‘kop’. Door deze methode te gebruiken ga je structuur bieden aan jouw kijker.

 

In 'de kop' vindt het volgende plaats:

Verrassende Inleiding
Start altijd je presentatie of je video met een verrassende inleiding. Zoals ik al eerder schreef zijn je eerste paar secondes het belangrijkste. Vandaar dat het goed is om meteen je kijker nieuwsgierig moet maken naar meer, waardoor ze je gehele video gaan afkijken.

 

Jezelf voorstellen
Stel jezelf in elke video weer voor aan de kijker. Dit kan gewoon door je naam en je beroep te vertellen. Eén zin over jezelf is voldoende!

 

Onderwerp delen
Waarover ga jij deze video maken? Wat is je hoofdreden waarom de kijker zeker moet blijven kijken naar je video? Wat ga je allemaal delen?

5 verrassende inleidingen:

1. Pijnpunten/ problemen voor schetsen

Vertel een aantal punten waarin ze zichzelf herkennen.

 

2. Open vraag

Je kunt een vraag stellen aan je doelgroep, waar jij tijdens het filmpje op terug gaat koppelen.

 

3. Een waargebeurd verhaal

Vertel een verhaal over je klant of je eigen ervaring. Mensen vinden het fijn om een echt verhaal te horen.

 

4. Actualiteit 

Is er bijvoorbeeld iets in het nieuws voor bijgekomen gekomen waar jij op in kan spelen?

 

5. Start met een grap

Kun je goed overweg met humor? Dan is dit ook zeker een aanrader.

Maak bij elke live video gebruik van een goede inleiding. Zorg er wel voor dat hij past bij jou, je onderneming en je product. Je kan veel taken uitbesteden, maar persoonlijk vind ik dat je jouw eigen bedrijf ‘echt zelf moet presenteren’. Gun jezelf meer zichtbaarheid en laat die nieuwe potentiële klanten maar komen!

 

Wil je ook graag met gemak jezelf comfortabel voelen en met volle dosis zelfvertrouwen presenteren aan jouw doelgroep? Dan nodig ik je heel graag uit om eens kennis met mij te komen maken tijdens mijn training: Ontdek jouw presentatievaardigheden. Meer informatie of je meteen aanmelden kan hier >>>

 

 Welke inleiding kies jij?

Martiena de Graaf - Presentatiecoach - Echt Presenteren

 

 

Succes en vooral veel plezier.

 

 

Doe jouw volgers (en mij) een groot plezier en deel dit artikel met je netwerk. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *