It’s the most wonderful time of the year…. Natuurlijk heb ik het dan over de kerstdagen. In deze periode heb je wellicht wat meer vrije tijd, waardoor je tijd hebt voor (slechte) kerstvideo’s, om samen te komen met mensen die je lief hebt en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Alleen als ondernemer stopt je werk eigenlijk nooit, dus hoe je ga dit invullen rond de feestdagen? Stel, jij neemt de kerstvakantie vrij, je kijkt wel regelmatig naar je e-mail postvak, maar verder is het de bedoeling dat je niets gaat doen.
Wist je, dat je dan nog steeds zichtbaar kunt zijn voor je klanten en/of relaties? Je kunt namelijk je zaken vooraf inplannen om ze op een later moment te publiceren.
Met online ondernemen kun je namelijk meerdere kanten op. Juist hierdoor kun jij op een laagdrempelige en verrassende manier in contact komen met je potentiële en huidige klanten.
In dit artikel ga ik je meerdere voorbeelden geven over hoe jij je kerstwens kunt gaan delen met je klanten, zakenrelaties etc.
Wil je liever dit artikel beluisteren?
1. Sociale media
Kerstsfeer
Maak je social media kerstproof. Je kunt extra kerstelementen toevoegen aan je afbeeldingen. Ook kun je persoonlijke foto’s maken met een kerstmuts op of staand naast een kerstboom.
Ben je al bekend met het creatieve platform Canva? Met dit programma kun jij je eigen visuels maken voor bijvoorbeeld je social media kanalen, je banners tot aan de videocovers. Dit programma kun je gratis gebruiken. Mijn businessbuddy Mariska is Canva expert en heeft er een artikel over geschreven: De voordelen van Canva
Deel video's
Maak speciaal voor je volgers een kerstvideo die je alleen deelt op het platform welke je voor ogen hebt. Kies bijvoorbeeld voor een story, feed of igtv video.
Heb je geen idee waar je bij het maken van je eigen kerstvideo moet beginnen? Hierover heb ik een artikel geschreven met daarin de belangrijkste stappen om je goed voor te bereiden en om het goed uit te voeren. Lees het artikel: Maak een video en deel jouw kerstwens
Kerstvragen beantwoorden
Neem de volgers mee door kerstvragen te beantwoorden. Hierdoor leren ze jou en je bedrijf op een andere manier beter kennen. Kerst is namelijk een persoonlijk moment en daar kun je juist op dit moment gebruik van maken door bepaalde herinneren of doelen te delen.
Bij het account van de ZakenZussen beantwoorden wij, mijn zus Annemieke van Yuna Sky en ik, alle kerstvragen van de adventskalender van Pickwick. Het leuke hiervan is naast, dat we elkaar nog beter leren kennen, we ook oude herinneringen ophalen. De vragen die wij beantwoorden kun je natuurlijk ook voor je eigen kerstcontent gaan gebruiken. Bekijk hier het account van ZakenZussen
2. E-mails versturen
Stuur een online kerst-mail
Je kunt een speciale kersteditie maken, eentje waarmee jij jouw persoonlijke kerstwens kunt delen met je mailinglijst. Je kunt hierin ook delen wat je verwachtingen voor 2021 zijn met betrekking tot je bedrijf. Heb je bepaalde doelen voor ogen, dan kun je hier ze hiermee nieuwsgierig maken.
Deel een kerstvideo in je e-mail
Naast dat je een geschreven kerstwens kunt maken, kun je ook een video opnemen. Als het ware verstuur je een kerst-video-kaart. Je kunt hiermee de klanten van het afgelopen jaar bedanken voor het vertrouwen in je bedrijf en je kunt ze daarmee speciaal laten voelen.
De best gelezen blog van 2020
Maak een lijst met de meeste gelezen artikelen van het jaar 2020. De top 5, kun je via een e-mail met linkjes versturen. Hierdoor blaas je in één keer nieuw leven in je oude blogs en tevens kun je jouw doelgroep inspireren, informeren en motiveren met je vakgebied.
3. Zoekmachines
Bij zoekmachine ‘Pinterest’ kun je zowel je social media, website en video afbeeldingen delen. Seizoenen en feestdagen werken heel goed op dit platform en daarom is het zeker een must-have om hier een zakelijk account op te hebben. Zelf heb ik met meerdere accounts een bord voor: kerstcontent voor bedrijven. Meld je hiervoor aan en dan kun jij hier ook in repinnen.
Youtube
Deel je kerstvideo ook op het videoplatform YouTube. Hierdoor kun jij deze video ook publiceren op je eigen website. Daarmee kun je, je abonnees ook fijne kerstdagen wensen vanuit jouw bedrijf.
4. Kerstcadeau geven
Wat je doelgroep onwijs kan appreciëren is het krijgen van een kerstcadeau. Ze verwachten dit namelijk niet van je, waardoor jij ze echt kunt verrassen. Je kunt dit op twee manieren doen, namelijk iets tastbaars of digitaals.
Een cadeau voor onder de kerstboom
Heb jij persoonlijke gadgets met je logo erop? Dan kun je deze versturen met een kerstkaart naar je huidige klanten. Zorg ervoor dat het cadeautje iets is wat ze kunnen gebruiken of waar ze naar kunnen kijken waardoor ze inspiratie of motivatie krijgen.
Een digitaal cadeau
Je kunt een pdf bestand maken met daarin bijvoorbeeld blog artikelen over….., stappenplan of een handleiding. Dit cadeau kun je zowel delen via social media, een pop-up op je website en/of door een e-mail te verzenden. Probeer hierbij om niet opdringerig of verkoperig over te komen, een cadeau geven is namelijk vrijblijvend
Zoals je nu wellicht door hebt, kun je op ontzettend veel manieren in contact komen met jouw doelgroep. Naast dat je normaal ‘iets’ over de post zou sturen, kun je ook de online web inzetten om je kerstboodschap te delen. Geef ze een warm gevoel, door het delen van jouw kerstboodschap.

Succes en veel plezier!
Met een sprekende groet,

Doe jouw volgers (en mij)
een groot plezier en deel
dit artikel met je netwerk.