Jezelf voorstellen als ondernemer? Leer Pitchen!

Ken je eigen persoonlijkheid als spreker

Jezelf voorstellen als ondernemer? Leer Pitchen!

Ben jij al bekend met het woord pitchen? Of denk je dat het niets voor jou is? In dit artikel wil ik je in beide gevallen meer vertellen over wat het is en wat de voordelen ervan zijn en waarom je als ondernemer je pitch altijd paraat moet hebben.

In dit artikel ga ik je meer vertellen over de elevator pitch, want die ga je vaker gaan inzetten als ondernemer.

Pitchen

Het verhaal achter de 'Elevator Pitch'

We gaan eerst eens terug naar waar het allemaal begon en dat is in Amerika. Er stonden twee zakenmannen bij elkaar in de lift en toen vroeg de ene aan de ander: ‘wat doe jij voor werk?

Meteen wist de man, nu moet ik snel zijn aangezien de lift van de ene verdieping naar de volgende verdieping gaat in een paar seconde tijd. Je hebt dus letterlijk één minuut de tijd om te vertellen wat je nu eigenlijk doet en dat is precies hetzelfde voor de andere man in de lift. Dus in raptempo moet je het verteld hebben!

En door dit gesprek in de lift is de ‘elevator pitch’ ontstaan.


Pitchen in het algemeen

Je hebt ook nog gewoon pitchen en in het algemeen is dat eigenlijk in een paar minuten tijd de andere overtuigen van jouw verhaal. Dat is de uitgebreide pitch, maar beantwoord je wel dezelfde vragen. Tevens heb je het dan ook nog over je product of dienst die je graag wilt verkopen aan de persoon in kwestie.

Elevator Pitch:

Stel:

  • jij komt bij de bakker binnen, je trekt een kaartje en gaat wachten totdat je aan de beurt bent. Nu staat er iemand naast je, daar raak je mee aan de praat en die vraagt jou, wat doe je voor werk?
  • jij gaat naar een netwerkbijeenkomst toe vol ondernemers en één van hen vraagt aan jou: wat doe je?
  • jij gaat naar een verjaardagsfeestje van een oude bekende en daar kom je een oude bekende van je tegen die aan jou vraagt: wat doe je?
  • jij gaat een video opnemen voor bijvoorbeeld op social media of voor je website. Hoe ga jij dan jezelf voorstellen en uitleggen wat je nu precies doet?

Ahfijn, ik gok dat je m’n punt ondertussen begrijpt en dat het voor elke ondernemer belangrijk is, dat je jezelf goed kan verwoorden als jij jezelf voorstelt. 

Eigenlijk is de elevatorpitch, jezelf en je bedrijf voorstellen aan een ander persoon. Je uitgesproken visitekaartje die herinnert moet blijven! 

Want, het zou zo maar kunnen dat de persoon bij de bakker, netwerkbijeenkomst, oude bekende bij het feestje of de kijker van jouw video toevallig ook jouw potentiële klant is! Of dat zij gaat netwerken voor jou, wanneer ze iemand hoort over de problemen die jij kan oplossen met jouw dienst of product. Dat zou toch 2 vliegen in één klap zijn?!

De voordelen:

  1. 1
    Het lukt je om op elk moment jezelf aan iedereen voorstellen, waardoor je zeker en krachtig kan overkomen aan je gesprekspartner.
  2. 2
    Je komt goed uit je eigen woorden, aangezien je helder voor jezelf hebt wat je nu precies wilt zeggen. Je vergeet geen belangrijk punten en struikelt minder over je eigen woorden.
  3. 3
    De gesprekspartner kan zichzelf of andere in jouw pitch gaan herkennen, waardoor jij nieuwe potentiële klanten kan werven voor je bedrijf.
  4. 4
    Op social media kan jij jezelf omschrijven in een paar zinnen, zodat jij jezelf goed op de kaart zet of sterker nog dat je meteen meer volgers krijgt.
  5. 5
    Wanneer je bij een netwerkbijeenkomst bent en die doen een grote voorstelronde en gaan langs bij elke ondernemer, dan kom jij dus ook aan de beurt. Jij weet nu, precies wat je moet zeggen, waardoor je minder stress of zenuwen gaat krijgen vooraf.
  6. 6
    Een pitch opent ook een gespreksonderwerp, gezien je gesprekspartner vervolgens er vragen over kan gaan stellen. Dit kan ook zijn wanneer de ander begint met pitchen.
  7. 7
    Je kan door een goede pitch je zelf makkelijker nieuwe potentiële klanten werven voor je onderneming.

Nog een bonus Pitch tip!

Wanneer jij op een netwerkbijeenkomst staat en jij begint met vragen aan de ander wat hij doet. Hij begint zijn pitch te vertellen en dan stopt hij. Zet dan niet meteen je eigen pitch in, maar wacht tot hij er over begint. Valt het stil dan kan jij altijd gaan doorvragen over zijn pitch, zichzelf of over zijn bedrijf.


Netwerken ‘draait’ om de ander, aangezien jij de ander wilt verder helpen. Vandaar dat het goed is dat je de andere belangrijker maakt dan jezelf!

Zoals je waarschijnlijk al door hebt, ben ik fan van het hebben en geven aan een keigoede pitch! Elke keer als je het uitspreekt ben je al weer beter dan de vorige keer. Hoe vaker je het hardop zegt, hoe makkelijker het ook gaat worden!

Martiena de Graaf - Presentatiecoach - Echt Presenteren

Succes en vooral veel plezier!

Met een sprekende groet,

Doe jouw volgers (en mij) een groot plezier en deel dit artikel met je netwerk. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *