Maak een verpletterende eerste indruk met je presentatie

Stel, jij gaat een presentatie geven op een podium, een video of podcast aflevering opnemen, hoe ga jij dan het publiek omver blazen? Hoe ga je de aandacht van het publiek krijgen, waardoor ze met volle concentratie van het begin tot het einde naar je gaan luisteren?

Wist je dat een hoop te maken heeft met de eerste indruk die het publiek vormt over jou. Vanaf het moment dat je te zien en/of te horen bent, begint de figuurlijke mening teller over je lopen. Durf je namelijk direct jezelf te zijn als spreker of moet je eerst even landen gedurende de presentatie?

Naast hoe je overkomt tijdens de eerste indruk, beoordeeld het publiek je nog op meer punten. Dezelfde punten die je persoonlijk ook opvallen als jezelf naar een presentatie zit te kijken.

Ze denken bijvoorbeeld aan:

  • Of je echt bent tot de allerlaatste seconde. Zien ze de spreker plezier hebben tijdens het delen van zijn of haar waardevolle informatie?
  • Wilt de spreker echt contact maken met het publiek waardoor je de spreker ook echt gelooft.
  • Wat vertelt de non-verbale communicatie tijdens de presentatie, komen de woorden overeen met de lichaamstaal?

Worden ze meegenomen in het verhaal, omdat er voldoende structuur in de inhoud zit?

De punten in bovenstaande behoren tot de E.C.H.T. Methode die ik speciaal voor ondernemers heb ontwikkeld. Deze methode ga ik je introduceren aan de hand van handige presentatie tips, zodat je alle essentiële onderdelen leert kennen om een goede indruk te maken op het publiek.

5 tips voor een sterkte eerste indruk

1. Wees jezelf

Ben jij echt jezelf als je een presentatie geeft? Of zit je vol met zenuwen waardoor meerdere lichaamsdelen aan het trillen zijn? Weet je ook na je presentatie wat je ervan vond of heb je geen idee wat je allemaal gedaan hebt?

Wanneer je wordt beïnvloed door zenuwen of als je niet zeker van je zaak bent, dan is het heel lastig om echt jezelf te zijn. Zonder dat je het (vaak) doorhebt ga je de inhoud opdreunen in plaats van het verhaal te delen. Blijf daarom tijdens de presentatie dicht bij jezelf, zet je hoofd uit en ga spreken vanuit je expertise.

Je kunt de tip 'wees jezelf' echt zien als een eye-opener of een binnenkopper. Het is zoals het is, ga met plezier je kennis delen waardoor je impact gaat krijgen op het publiek. Mocht er iets misgaan, ja dan gaat er iets mis. So what? Je bent tenslotte een mens en mensen maken nu eenmaal foutjes. Gewoon accepteren en doorgaan.

2. Ken je eigen persoonlijke kracht

Wat onderscheidt jou? Waar krijg jij puur energie van? Waar help jij jouw doelgroep mee? Wat heb jij gemeenschappelijk met ze? Wanneer je dit echt weet, heb jij je persoonlijke kracht ontdekt.

Als jij jouw ‘persoonlijke kracht’ verwerkt in de inhoud, dan leert het publiek jou op een andere manier kennen. Hebben jullie vroeger toevallig dezelfde problemen gehad die jij nu ook voor het publiek kunt oplossen? Kan jij dit gevoel zo omschrijven, waardoor jij een passie hiervoor hebt gekregen? Hoe waanzinnig zou het zijn dat jij nu als expert, het probleem van vroeger, nu als je voordeel kunt zien om anderen verder te helpen? Wat het ook is, deel altijd je eigen passie!

Zo komen zij erachter dat je wellicht hetzelfde hebt meegemaakt waardoor je jouw doelgroep nu verder wilt helpen met jouw vakkennis. Natuurlijk bedoel ik hiermee niet te zeggen dat je dit hardop moet roepen, nee laat dit doorschemeren in je zinnen of tijdens het delen van persoonlijke voorbeelden. Zo komt jouw kracht op een speelse manier over op het publiek.  

Ook werk je hierdoor aan jullie persoonlijke band, omdat je bewust contact maakt met ze. Door eigen voorbeelden de delen, stel jij jezelf kwetsbaar op, waardoor jullie band begint te groeien. Zij voelen zich hierdoor meer gehoord, omdat ze weten dat jij hun begrijpt door je eigen verhaal.

3. Wat vertelt je lichaamstaal?

Sta je actief je presentatie te geven of wil je zo snel mogelijk klaar zijn? Als je met de laatste gedachten op het podium staat dan zal je lichaam dit verraden.

Daarom is het goed om je bewust te zijn van je eigen non-verbale communicatie. Sta je met je armen over elkaar, dan vraagt men zich sneller af of je de presentatie überhaupt wel wilt geven. Zonder dat je er erg in hebt heeft het publiek deze indruk van je gekregen.

Let daarom eens op je eigen houding: denk aan je gezichtsuitdrukking, je handgebaren en je totale lichaam. Alleen dan kun je bewust gaan sleutelen aan je non-verbale communicatie.

4. Welke boodschap wil je overbrengen?

Ook al heb je jouw presentatie tot in de puntjes voorbereid. Toch vergeten we vaak een essentieel onderdeel, die vooral belangrijk is voor de het publiek. Waarom wil jij namelijk een presentatie geven? Wat wil jij nu echt aan het publiek vertellen? Waarom moeten zij absoluut tot het einde naar jou blijven luisteren? Waarmee kun jij ze inspireren en motiveren over jouw vakgebied?

Dit allemaal heeft te maken met de inhoud van de boodschap die je wilt delen. Als je hem vooraf niet bedenkt, dan kan de presentatie sneller rommelig/chaotisch worden, te veel aan onderwerpen of de langdradig.

Dit kun je vooraf voorkomen door een boodschap kort en krachtig te formuleren. Vanuit hier kun je de tekst onderdelen bepalen die je wilt delen. In elk onderdeel kun je de boodschap aanstippen, zodat je de kans vergroot dat het publiek ook echt de boodschap door heeft gekregen.

Presentatie Communicatie

5. Wees bewust over je presentatie inhoud

Het gebeurt nog wel eens dat je vol enthousiasme gaat beginnen aan je presentatie en dat je vervolgens veel meer gaat vertellen dan de bedoeling was. Of juist andersom, ook dit gebeurd. Het publiek is hierdoor niet mee in je verhaal, waardoor je presentatie helaas niet goed over kan komen.

Maak daarom altijd je presentatie aan de hand van de kop-romp-staart methode. Dankzij deze methode kun je een waardevolle inhoud maken, het publiek overtuigen van jouw expertise en kun je volledig bouwen en vertrouwen op je eigen presentatie voorbereiding.

Ook kun je de boodschap beter delen, als je deze meerdere keren laat terugkomen in de inhoud. De KRS Methode, gaat je hiermee verder helpen, waardoor je het publiek niet overspoelt met een waterval aan informatie. Je vertelt het hoognodige, waardoor je meer impact kunt maken.

Wat er ook gebeurd, vertrouw altijd op jezelf. Jij bent de expert waarvan het publiek wil leren. Zij zitten immers niet voor niets in het publiek. Probeer zelfverzekerd te spreken, zodat je woorden nog meer voor zichzelf kunnen spreken. Zij willen natuurlijk overtuigd worden door jouw materie. Het enige wat jij hiervoor nodig hebt is een portie zelfvertrouwen, een duidelijke boodschap, structuur en je eigen verhaal. Geloof echt in je eigen kunnen en maak hierdoor een verpletterende eerste indruk.

Heb jij er moeite mee om jezelf te profileren als expert? Voel jij jezelf nog geen deskundige, maar weet je ook dat deze stiekem wel in je verborgen zit of dat anderen jou al we zo noemen? Ook niet gek, want wanneer ben jij dan een specialist? Met de online training: Profileer jezelf als expert ga ik samen met jou op ontdekkingsreis naar professional. Je gaat jezelf op een nieuwe manier leren kennen als de expert die jij echt bent.

 Druk hier voor meer informatie over deze online training >>

Martiena de Graaf

Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,

Martiena

Doe jouw volgers (en mij)
een groot plezier en deel
dit artikel met je netwerk. 

Martiena de Graaf

Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,

Martiena

Doe jouw volgers (en mij)
een groot plezier en deel
dit artikel met je netwerk.