Overtuigend en geloofwaardig presenteren
In dit artikel ga ik je tips geven waardoor je voortaan geloofwaardiger én overtuigender gaat overkomen tijdens het geven van een presentatie op een podium, maar ook tijdens het opnemen van een video of podcast.
Wil je liever dit artikel beluisteren?
Overtuigend en geloofwaardig presenteren
1. Blijf transparant
Als spreker is het noodzakelijk dat jij jezelf blijft. Anders verlies je namelijk je echtheid, waardoor er getwijfeld gaat worden. Dit moeten we zien te voor komen en daarom moet je te allen tijde transparant blijven.
Stel, je weet op een vraag geen antwoord. Dit kan gebeuren en dat is helemaal niet erg.
Je kunt bijvoorbeeld de vraag even parkeren en vertellen dat je er later op terug komt. Ook mogen ze je hier bijvoorbeeld over mailen. Of je vertelt gewoon dat je het nu even niet weet.
Wanneer je dit gaan camoufleren en er over heen gaat praten, dan verlies je direct je geloofwaardigheid als expert. Het publiek is niet boos of onredelijk wanneer jij een antwoord niet weet. Jij bent tenslotte ook maar een mens die ‘on the spot’ een vraag moet beantwoorden.
Vandaar dat jij als spreker altijd zo transparant mogelijk moet blijven. Ga het niet groter of kleiner maken dan dat het is. Gewoon eerlijk zijn en doorgaan met het delen van je waardevolle kennis over je vakgebied.
2. Zorg voor een band met het publiek
Als je overtuigend en geloofwaardig wilt overkomen, dan is het goed dat je gaat werken aan de band met het publiek. Jij bent namelijk niet de eerste spreker die ze aanhoren over je vakgebied. Daarom is het goed dat jij jezelf laat zien, precies zoals je echt bent.
Als jij namelijk jezelf bent (die over je vakgebied behoorlijk veel verstand heeft) en je doelgroep ziet voor wie ze zijn, dan willen ze specifiek door jou verder geholpen worden. Jij laat ze hierdoor inzien dat je naast ondernemer, ook gewoon een mens bent. Wellicht heb jij hetzelfde ooit meegemaakt als waar je doelgroep nu last van heeft. Dan is het voor je doelgroep zeker fijn om te weten dat jij ze als expert ziet en dus ook begrijpt.
Als jij namelijk jezelf bent (die over je vakgebied behoorlijk veel verstand heeft) en je doelgroep ziet voor wie ze zijn, dan willen ze specifiek door jou verder geholpen worden. Jij laat ze hierdoor inzien dat je naast ondernemer, ook gewoon een mens bent. Wellicht heb jij hetzelfde ooit meegemaakt als waar je doelgroep nu last van heeft. Dan is het voor je doelgroep zeker fijn om te weten dat jij ze als expert ziet en dus ook begrijpt.
Juist door het delen van je eigen verhaal, ga je werken aan de band tussen jou en je doelgroep. Je kan dit alleen bewerkstelligen wanneer je jezelf niet beter voordoet dan dat je bent. Anders verdwijnt in één keer je geloofwaardigheid als mens en zeker als expert. Wanneer je deze band beschadigd, gaat het een tijd duren om deze weer te herstellen.
3. Laat je eigen passie zien
Als ondernemende expert mag je dubbel en dwars je eigen passie laten zien voor je geliefde vakgebied. Op een gegeven moment ben je in aanraking gekomen met je vakgebied en daarom help jij nu je doelgroep verder. Dit is mooi om te laten zien. Juist kom je hierdoor geloofwaardig en overtuigend over tijdens het geven van een presentatie.
Door je eigen enthousiasme, laat jij je passie zien tijdens het delen van je waardevolle informatie. Hierdoor maak je hun stapsgewijs ook warm over jouw vakgebied. Wat er in het begin nog niet zo rooskleurig uit zag, gaat ineens door jouw enthousiasme veranderen.
Daarnaast kunnen ze, doordat jij je eigen verhaal deelt, zichzelf herkennen. Jij kunt dan
je boodschap hierop laten aansluiten, want als het jou is gelukt, dan kan jouw doelgroep dit toch ook?
Daarnaast kunnen ze, doordat jij je eigen verhaal deelt, zichzelf herkennen. Jij kunt dan je boodschap hierop laten aansluiten, want als het jou is gelukt, dan kan jouw doelgroep dit toch ook?
Ik vertel vaak over mijn transformatie die ik heb moeten ondergaan toen ik ondernemer wilde worden. Ik kom namelijk uit de Musicalwereld en daar speelde ik altijd een andere personage. Toen ik eenmaal ondernemer werd wilde ik juist mezelf laten zien als persoon. Mijn verlegenheid aan de kant en mezelf laten zien. Super spannend en dit heeft ook een tijd geduurd. Ik speelde namelijk maar al te graag verstoppertje.
Als je eenmaal de transformatie hebt doorgemaakt, dan kun je echt laten zien wie je bent, wat je doet en waarom jij de geschikte ondernemer bent om jouw doelgroep verder te helpen.
4. Maak geen grote beloftes die je niet kunt waarmaken
Vaak hoor je een belofte tijdens een presentatie over bijvoorbeeld een product. Deze belofte sluit vervolgens aan op de belemmeringen en de problemen waar hun potentiële klanten last van hebben.
Denk even mee, een presentatie gaat over het beste wasmiddel die alle vlekken laat verwijderen. Het is wel prijzig, maar als je daarvoor niet meer hoeft te boenen, dan is dit toch geweldig? Tegenwoordig kunnen verkopers hier niet meer mee aankomen, dat ze dit vertellen en dat wij dit dan klakkeloos geloven. Wel een demonstratie zal ons doen inzien dat de producten geloofwaardig zijn.
Als jij ook beloftes gaat maken, zorg er dan in ieder geval wel voor dat je deze belofte gaat nakomen. Mocht je hier tijdens de voorbereiding al over twijfelen, dan zou ik er toch nog maar iets langer over nadenken. Wanneer jij namelijk niet je belofte nakomt, dan verlies je in één keer je betrouwbaarheid. Je klanten gaan namelijk ook een negatieve review achterlaten, waardoor een volgende potentiële klant langer over een aankoop gaat doen.
Daarnaast heb je natuurlijk beloftes en beloftes, wees hier eerlijk en transparant over. We willen je namelijk heel graag geloven, maar wel op een betrouwbare manier die veilig aanvoelt.
Start altijd bij jezelf wanneer je overtuigend en geloofwaardig wilt presenteren. Iedereen kan namelijk leren presenteren, het enige is wel dat je gelooft in datgene wat jij wilt doorgeven aan het publiek. Wees daarom te allen tijde jezelf, waardoor het publiek jou als mens, ondernemer en expert leert kennen. Dat zij specifiek voor jou kiezen, omdat jij JIJ bent. Laat gewoon zien hoe waardevol jij bent als ondernemer met al je kennis over je vakgebied.
Welke van deze tips ga jij toepassen bij je volgende presentatie?
De training is opgedeeld in twee ochtendtrainingen die je in een groep van max. 6 ondernemers gaat volgen. Tussen de twee trainingen door, krijg je 6 presentatie oefeningen waardoor je nog meer uit deze training gaat halen.
Ga jij jezelf voortaan presenteren zoals je echt bent? Dan ben je van harte uitgenodigd als deelnemer voor deze training.

Succes en veel plezier!
Met een sprekende groet,

Doe jouw volgers (en mij)
een groot plezier en deel
dit artikel met je netwerk.