12 Tips om overtuigend te presenteren

Overtuigend presenteren

12 Belangrijke ingrediënten om overtuigend te presenteren

Ga je een presentatie geven op het podium, wil je een video opnemen of ben je een podcast aan het inspreken, dan is het goed om een overtuigend te presenteren. Een presentatie die het publiek nog lang bij blijft, omdat ze jou geloven en het liefst ieder woord over je vakkennis willen opslaan.

Kan iedereen overtuigend presenteren? Als presentatiecoach ben ik van mening dat iedereen kan leren presenteren. Dat je leert om comfortabeler voor een groep te staan, maar ook als je een video/podcast opneemt. Alleen, overtuigend presenteren heeft met nog meer factoren te maken. Deze zijn zeker te leren, maar voor de één zal dit proces makkelijker gaan dan voor de ander.

Met overtuigend presenteren bedoel ik, dat je zeker bent van je zaak. Je weet wat je wilt vertellen over je vakgebied, hier heb je zelf als sprekende ondernemer alle vertrouwen in. Als dit namelijk niet het geval is, dan heeft het publiek dit meteen door. Automatisch heb je dan geen overtuigende presentatie gegeven. 

Ben jij al bekend met de E.C.H.T. Methode? In dit artikel ga ik je meenemen door de methode die ik speciaal heb ontwikkeld voor ondernemers, om zichzelf echt te presenteren precies zoals ze zelf zijn. Echt waar, ook jij kan leren presenteren! 

Twijfel je nog of jij daadwerkelijk met overtuiging kunt gaan spreken? Dan gaan deze 12 presentatietips je verder helpen. 

Video - Jezelf overtuigend presenteren

De E.C.H.T. Methode

De E.C.H.T. Methode heb ik speciaal gemaakt om ondernemers bewust te maken over hun eigen manier van presenteren. Als je namelijk aan je eigen presentatiestijl wilt werken, dan is bewustwording de eerste stap die je moet gaan zetten. Het is namelijk als ondernemer belangrijk dat jij jezelf bent én blijft. Dat je niet jezelf verstopt in de rol van een ondernemende expert.

Durf je zelf te laten zien, gewoon zoals je bent. Jouw doelgroep komt er hierdoor achter dat jij de ondernemende expert bent, van wie ze meer willen leren.

E = Echtheid

1.  Maak je inhoud persoonlijk

Laat het publiek echt kennis maken met de ondernemende expert die jij bent. Zij willen dolgraag de persoon achter jouw bedrijf leren kennen. Zo kun je bijvoorbeeld je passie en enthousiasme laten zien en horen. Of wat heb jij gemeen met je eigen doelgroep? Hierdoor maak jij je presentatie een stuk persoonlijker.

2.  Profileer jezelf als expert

Al eerder in dit artikel heb ik de woorden: ‘ondernemende expert’ gebruikt om jou te benoemen. Alleen voel jij jezelf ook al een deskundige van jouw vakgebied? Of durf jij jezelf nog niet zo te noemen? Dit zou eigenlijk jammer zijn, aangezien jouw doelgroep je wel zo ziet. Tevens willen zij liever van een specialist waardevolle informatie horen, dan van iemand die onzeker is. Wij kunnen jou alleen geloven, als jij ook echt in jezelf gelooft!

3.  Wees echt zeker van je zaak!

Het publiek wilt het liefst elk woord van je geloven. Mocht jezelf ergens over twijfelen, zorg er dan voor dat dit gevoel weg is voordat je een presentatie gaat geven. Het publiek ziet en hoort het meteen aan je. Sta echt volledig achter je presentatie en de producten die je aan het verkopen bent. Oftewel, als je niet voldoende zeker bent van je zaak, dan zal je automatisch geen overtuigende presentatie gaan geven.

C = Contact maken

4.  Maak (oog)contact

Ga altijd op zoek om contact te maken met het publiek. Dit kan je doen door oogcontact te zoeken met het publiek, door gefocust te kijken in de lens te kijken van je camera. Als jij in de lens kijkt, kijk jij regelrecht de kijker in de ogen aan, waardoor je tijdens het kijken van je video toch oogcontact met ze kunt maken.

Oogcontact maken, is een essentieel onderdeel van overtuigend presenteren. Zeker een goed punt om je hierover bewust te worden, zodat je weet of je dit voldoende doet tijdens je presentatie.

Tijdens het opnemen van je podcast kun je ook echt contact maken met je luisteraar. Laat ze voelen alsof jij bij hun in de kamer staat of aan de keukentafel zit. Ook al zien ze jou niet, je kunt ze wel het gevoel van betrokkenheid tijdens jouw aflevering geven.

5.  Maak van een monoloog een dialoog

Geef het publiek de ruimte om te spreken. Zij kunnen bijvoorbeeld eindelijk hun brandende vragen aan je stellen of een probleem aan je voorleggen. Hierdoor kun jij achter waardevolle informatie komen, zodat jij voortaan je presentatie nog gerichter kunt maken of zelfs producten kunt aanpassen. Je leert namelijk van de personen die jij verder wilt helpen, waardoor je een uniek kijkje kunt krijgen bij jouw doelgroep.

6.  Zet het publiek centraal

Het allerbelangrijkste van je gehele presentatie zijn letterlijk de aanwezigen in de zaal. Je geeft hem immers niet voor jezelf, nee je geeft hem voor hun. Daarom is het ook zo van belang dat jij in de voorbereiding je verdiept in je publiek. Dit kun je doen door een uitgebreide publieksanalyse te verrichten, waardoor jij in één keer achter belangrijke antwoorden kunt komen.

Vervolgens is het dan tijdens je presentatie goed om bewust oogcontact te maken, waardoor zij zich gezien voelen. Door interactief te presenteren voelen zij zich gehoord door je. Dit gaat echt voor impact zorgen voor het publiek, waardoor ze je in één keer overtuigend vinden presenteren.

Overtuigend presenteren

H = Houding

7.  Wees je bewust over je non-verbale communicatie

Wist je dat jouw lichaam ook een eigen taal spreekt met het publiek en dat deze niet overeen hoeft te komen met de tekst die jij uitspreekt?

Als jij je bijvoorbeeld niet zeker genoeg voelt op het podium of dat jij je tekst bent vergeten, dan verklapt jouw non-verbale communicatie dit direct aan het publiek. Dit is natuurlijk vervelend voor jou als spreker, maar dit is een maatstaf voor het publiek. Hierdoor leren zij direct in een paar seconde of jij te vertrouwen bent of niet. Daarom is het zeker verstandig om je bewust te zijn over je eigen lichaamstaal. Wat straal jij uit en vooral: welke ‘persoonlijke’ geheimen geeft jouw lichaamstaal prijs?

8. Verplaats jezelf over het podium

Als jij jezelf verplaatst over het podium dan krijg je een andere contact met de aanwezigen. Wanneer jij statisch in het midden blijft staan, ze gaan dan vanzelf iets dynamisch missen. De concentratie gaat hierdoor eerder verloren worden. Vandaar dat ik altijd zeg, je mag jezelf verplaatsen.

Het enige waar je voor moet uitkijken is dat je niet gaat ijsberen. Wanneer je lichaam vol adrenaline zit, begint het ook te trillen, waardoor je door verplaatsing dit gevoel kunt afremmen. Vandaar dat verplaatsen je juist verder gaat helpen.

9. Jouw gebaren versterken de inhoud

Praat jij gewoonlijk met je handen? Of heb je werkelijk geen idee? Het is zeker interessant om eens naar je eigen handen te kijken wanneer je aan het praten bent. Wat doen je handen precies, maken ze ook wel eens gebaren?

Gebaren kunnen namelijk je tekst versterken of juist afzwakken. Als jij bijvoorbeeld gaat wijzen naar het publiek, dan zal dit eerder als negatief worden beschouwd. Vandaar dat dit ook een cruciaal onderdeel is van je eigen non-verbale communicatie. Ook is dit bepalend voor je, als je overtuigend wilt overkomen als spreker.

T = Tekst delen

10. Ga echt doelgericht op je doel af

Wat wil jij precies gaan vertellen tijdens jouw presentatie? Je hoeft er geen doekjes om te winden, maar gewoon gericht spreken. Tijdens je presentatie heb je namelijk geen zeeën van tijd. Het publiek wil liever waardevolle informatie van je inwinnen dan je gehele levensverhaal of een verhaal over koetjes en kalfjes. Spreek echt over datgene waardoor je de aandacht van het publiek kunt pakken en kunt houden.

Hierin mag je ook echt de leiding pakken. Jij hebt je eigen presentatie gemaakt en daarvoor komen zij. Ga niet treuzelen, maar begin met spreken. Hou ook de leiding tijdens het vragen stellen. Dit is meestal het moeilijkste gedeelte om de leiding vasthouden.

11. Spreek met voldoende structuur

Maak vanaf het begin direct al gebruik van de structuur. Door de opbouw hiervan, ga je de presentatie in één keer al publieksvriendelijk maken. Je gaat de presentatie namelijk stap voor stap opbouwen, waardoor je het publiek mee gaat nemen in je verhaal. Ze gaan als het ware op het puntje van hun stoel zitten om meer informatie over je vakgebied op te slaan.

Zelf maak ik altijd gebruik van de Kop-Romp-Staart Methode. Deze methode is opgebouwd uit onderdelen, waardoor je als spreker altijd weet waar je gebleven bent en wat het volgende is wat je wilt gaan behandelen. Als presentatiecoach raad ik je deze methode van harte aan om mee aan de slag te gaan. Zeker als je overtuigend wilt presenteren, is dit een essentieel onderdeel!

12. Zet je stem in om je tekst te versterken

Als je aan het presenteren bent dan wil je natuurlijk de inhoud zo goed mogelijk overbrengen. Alleen wist je dat je stemgebruik daar een groot onderdeel van is? Als jij namelijk te snel praat, dan komt de helft van de inhoud niet over. Wanneer je iets te monotoon spreekt, dan heeft de luisteraar er moeite mee om geconcentreerd om naar je te blijven luisteren.

Vandaar dat je echt bewust mag zijn over je eigen stemgebruik. Neem jezelf eens op en luister het terug. Wat valt je op aan je eigen stem? Kun jij gemakkelijk een langere tijd naar je stem luisteren? Mocht je niet tevreden zijn over de manier waarop jij spreekt, dan heb ik goed nieuws voor je: je kunt namelijk je stem trainen, waardoor jij je eigen stem kunt optimaliseren en waardoor jij je tekst kunt versterken.

Door al deze ingrediënten, ga jij sneller een overtuigende presentatie geven. Het allerbelangrijkste is gewoon dat je vertrouwen in je eigen kunnen hebt. Geloof echt in de kracht van jouw vakkennis. En vergeet niet: je geeft geen presentatie voor jezelf, nee je geeft een presentatie voor je doelgroep. Om hun verder te helpen met jouw vakgebied.

Welke van deze punten worstel jij nog mee?

Beter presenteren in 2 weken?

Wil jij werken aan je presentatievaardigheden? Dan is de presentatie training: beter leren presenteren, helemaal iets voor jou. Door voldoende tijd in jezelf te investeren, ga jij bewust worden over je eigen presentatiestijl.

De training is opgedeeld in twee ochtendtrainingen die je in een groep van max. 6 ondernemers gaat volgen. Tussen de twee trainingen door, krijg je 6 presentatie oefeningen waardoor je nog meer uit deze training gaat halen.

Ga jij jezelf voortaan presenteren zoals je echt bent? Dan ben je van harte uitgenodigd als deelnemer voor deze training. 

Klik hier voor meer informatie >> 


Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,

Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,


Doe jouw volgers (en mij) een groot plezier en deel dit artikel met je netwerk. 

Doe jouw volgers (en mij)
een groot plezier en deel
dit artikel met je netwerk. 

Nog een interessant artikel lezen?


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *