Overwin je presentatieangst en ga presenteren met plezier

Artikel over presentatieangst overwinnen

Overwin je presentatieangst!

Overwin je presentatie-angst!

Jij mag er wezen! Besef dit heel goed. Als persoon, maar ook zeker als ondernemende expert. Wij, jouw doelgroep, staan te trappelen om van jou nieuwe informatie te krijgen, bijvoorbeeld door het maken van eigen video’s. Wij willen ook zeker naar een netwerkbijeenkomst gaan, waar jij gaat spreken. Als jij met iemand een klik hebt die jou inspireert of informeert over bepaalde onderwerpen, dan ga jij toch ook speciaal om deze persoon wel of niet naar dat event? Ook al moet je daarvoor een uur in de auto zitten, dat heb je er dan gewoon voor over.

Alleen door bijvoorbeeld ‘video’s’, hoeft jouw doelgroep alleen maar op play te drukken en ze kunnen jouw videopresentatie al zien. Dit kan op een speciaal moment zijn of gewoon wanneer ze doelloos scrollen over een social media kanaal.

Natuurlijk zijn er en aantal praktische zaken die eerst op orde moeten zijn, voordat je daadwerkelijk kunt gaan beginnen met presenteren op een podium, in een video en/ of podcast aflevering. Denk bijvoorbeeld eens aan de onderwerpen waarover jij een presentatie kunt maken, jouw doelgroep voor wie jij dit specifiek wilt doen, maar ook dat jij je comfortabel genoeg voelt om daadwerkelijk jezelf zichtbaar te maken.

Dat laatste ga ik uitgebreid met je behandelen, zodat je na het lezen van dit artikel echt een boost krijgt. Je gaat anders leren denken over het presentatie vak, waardoor je straks je agenda gaat pakken en je je gaat aanmelden om een presentatie te geven bij een netwerkbijeenkomst of dat je in je agenda tijd gaat reserveren waarin jij (nieuwe) video’s en/of podcast afleveringen gaat opnemen. Graag deel ik drie tips met je die je verder kunnen helpen! Reken af met jouw ‘negatieve stemmetjes’. Deze tips helpen mij ook nog steeds op donkere onzekere dagen!

Video - Waarom maken anderen zo gemakkelijk video's

#1 Geloof in je eigen business

Zie jij je bedrijf en jezelf als één ding of kun jij ze ook los van elkaar zien? Je hoort soms wel: jij bent je bedrijf. Als jij een eenmanszaak hebt, dan kan dit zeker. Of dat hij jou weerspiegelt als persoon en/of expert die jij bent. Natuurlijk komt het één en ander met elkaar overeen.

Ook al heb je weinig vertrouwen in jezelf, dan hoeft dat nog niet in je business ook zo te zijn. Dit zijn twee hele verschillende dingen die we te makkelijk als één zien. Ooit ben je naar de KvK gestapt om je in te schrijven, je was overtuigd door jouw brede vakkennis dat je kon gaan starten voor jezelf. Zo onwijs gaaf! Kun je dat gevoel van toen nog terughalen? Probeer hieraan vast te houden en ga op zoek naar weer dat vertrouwen in jouw bedrijf.

Dit is ook precies de reden waarom ik dit kopje begon met: zie jij jouw bedrijf en jezelf als één of apart van elkaar? Want als je echt problemen hebt met je zelfvertrouwen, dan geef jij jouw bedrijf niet de kans om te groeien.

Nu ik dit schrijf komt er direct een metafoor in me op: door bijvoorbeeld te weinig zelfvertrouwen (waar menig mens last van heeft) hou jij de teugels misschien te strak? Als je dit bij een paard doet, dat je als zodanig haast verkrampt in het zadel zit en daardoor de teugels te strak houdt, dan zal het paard absoluut niet durven te draven of te galopperen. Dit is precies de reden dat jouw bedrijf (jij dus) dit ook niet  durft te doen. Als jij jezelf ook niet durft te laten zien aan anderen, dan doe jij eigenlijk je bedrijf te kort.

Probeer stap voor stap de teugels iets te laten vieren, waardoor je meer lucht krijgt om te experimenteren of te oriënteren. Hoe strakker jij de teugels vasthoudt, hoe minder ruimte je hiervoor krijgt. Trouwens, als je nooit hebt geprobeerd om jezelf te presenteren, hoe weet je dan dat jij dit niet kan?

Artikel presentatie angst overwinnen
Pinterest

#2 Zie jezelf als ondernemer

Van nature ben jij de persoon die jij al jouw hele leven kent. Alleen ben jij gaandeweg ook ondernemer geworden. Misschien zelfs al een deskundige, specialist of expert over jouw vakgebied. Het kan prima zijn dat jij jezelf zo nog niet ziet, laat staan dat jij jezelf zo noemt. Toch kunnen andere mensen jou wel zo zien.

Als ik hierover in een coaching sessie zit, dan zeg ik altijd eerst: zie jezelf als een ondernemer. Jij bent namelijk aan het ondernemen om je klanten te helpen en om je zaak verder op poten te zetten. Als je dit doet, dan kun je niet om het woord ‘ondernemer’ heen.

Vanzelf komt er dan een moment dat je beseft: ik ben gewoon ‘een deskundige’.

Dit gevoel kan met een aantal factoren te maken hebben:

  • Je bent net pas begonnen en het is nog te vroeg in het proces om jezelf echt zo te noemen.
  • Je gelooft niet in je eigen kracht en in hetgeen wat je kunt. Dit kan komen omdat je nog niet voldoende klanten hebt en daardoor onzeker kan worden.

Vraag jezelf dan ook altijd af: wat is realistisch en haalbaar en wat niet. Er gaan vele jaren overheen voordat je eindelijk tevreden zult zijn qua aantal klanten. Daarnaast groeit je bedrijf ook met je mee, waardoor je altijd in beweging blijft. Ook dit kan ervoor zorgen dat je denkt dat het nooit klaar is. Dat klopt, als je eenmaal bij Z bent, dan ga ‘als het ware’ weer langs start en je begint weer bij A.

Alleen wist je, dat als ik in jouw doelgroep zou zitten, ik liever iets meer geld zou uitgeven om geholpen te worden door een expert dan door iemand die nog te weinig zelfvertrouwen heeft? Nu heb ik het niet zozeer over de prijs die jij vraagt voor een product, maar meer over hoe jij jezelf ziet en hoe jij jezelf verkoopt.

Tegen mijn klanten zeg ik dan ook: ga gewoon oefenen met het maken van podcast afleveringen. Ga leren om te spreken over je vakgebied, waardoor het steeds comfortabeler voor je wordt. Hierdoor, door het besef dat je uren achter elkaar kunt spreken over je vakgebied, kan je helpen om jezelf te zien als specialist.

Video - Leer te spreken over je vakgebied

#3 Doe het voor je doelgroep

De meeste ondernemende experts die ik persoonlijk begeleid willen voor zichzelf goed kunnen presenteren. Ook logisch, want jij bent de persoon die in beeld is en waar ze zowel een positieve als negatieve mening over kunnen hebben.

Meestal is dit het eerste onderwerp die ik met ze behandel en dan vraag ik ze: waarom wil jij video’s opnemen? ‘ik wil de zichtbaarheid vergroten voor mijn bedrijf en hierdoor nieuwe klanten werven’. Heel goed, dit is een mooi, realistisch en haalbaar doel.

Als ik dit antwoord krijg, dan ben ik nog niet helemaal tevreden. Natuurlijk is dit je eigen belang, waardoor je eindelijk video’s gaat opnemen. Alleen vergeten we dan het belangrijkste ingrediënt om goede video’s te kunnen maken. Jij kunt namelijk wel video’s willen opnemen, alleen dan heb je toch ook kijkers nodig?

Video - De voordelen om te starten met video.

Voor wie ga jij een presentatie geven?

De kijkers en de luisteraars en wellicht zitten zij ook daadwerkelijk in jouw doelgroep. Je hebt hun hard nodig om het doel ‘zichtbaarheid vergroten’ en ‘klanten werven’ te behalen. Als je deze groep nog niet goed kent en niet weet waar ze behoefte aan hebben, dan hoef je eigenlijk nog niet te starten. Heel graag maak ik dit mijn klanten duidelijk. Met het geven van een presentatie heb je absoluut eigen belang nodig, dit gaat jou helpen om op een podium te komen. Alleen de presentatie geef je niet voor jezelf, die geef je juist voor je doelgroep.

Heb jij hier ooit al eerder over nagedacht? Of is dit voor jou nu een echte eye-opener?

Jouw doelgroep zit vol met mensen die jouw hulp heel goed kunnen gebruiken. Als jij bijvoorbeeld jezelf echt zichtbaar wilt maken, dan help je ze verder met hun obstakels te verwijderen. Jij kan net diegene zijn, waar zij al zolang op wachten en juist nodig hebben.

Het leuke hiervan is ook: door jezelf zichtbaar te maken (op welke manier dan ook) kunnen zij jou gemakkelijker vinden.

Jij kan je doelgroep voorzien van informatie door:

Een social media bericht te maken over…

En ga zo maar door…

Maak het jezelf niet moeilijker dan nodig is. Jij hebt volledig de touwtjes zelf in handen. Alleen wie gaat er winnen, jij of de reusachtige beren stemmetjes in je hoofd?

Wil jij succesvolle video's voor je bedrijf maken, waarmee je leert door over je expertise te spreken hoe je nieuwe klanten kunt binnenhalen? Dan is de online video academy met de diverse video trainingen van videovrees, overtuigend presenteren tot videomarketing helemaal iets voor jou. Ik ben benieuwd naar meer informatie >>

Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,

Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,


Doe jouw volgers (en mij) een groot plezier en deel dit artikel met je netwerk. 

Doe jouw volgers (en mij)
een groot plezier en deel
dit artikel met je netwerk. 

Nog een interessant artikel lezen?


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *