Persoonlijk presenteren, hoe doe je dat?

persoonlijk presenteren

De meerwaarde van
persoonlijk presenteren

Jezelf presenteren kun je op meerdere manieren doen, namelijk op een zakelijke of op een persoonlijke manier. Beiden hebben voor- en nadelen. Ze zijn allebei goed voor een ander presentatiedoel.

Door jezelf zakelijk te presenteren, deel jij je waardevolle informatie. That’s it. Ze leren op deze afstandelijke manier alleen de ondernemer kennen. Je relatie met je doelgroep blijft hierdoor behoorlijk statisch.

Wanneer jij je meer persoonlijker opstelt, leert het publiek naast je vakkennis ook het gezicht achter je bedrijf kennen. Mensen doen liever zaken met personen dan met bedrijven. Dat je niet het gevoel hebt dat je een nummer bent, maar juist een volwaardige klant.

In dit artikel ga ik je meer vertellen over de meerwaarde om jezelf persoonlijker te presenteren. Dat je (eindelijk) gaat stoppen om jezelf te verstoppen, maar dat je laat zien hoe leuk je bent.

  • Wil je liever dit artikel beluisteren?

  • Wil je liever dit artikel beluisteren?

Video - Jezelf persoonlijk presenteren, hoe doe je dat?

De voordelen

  • Door persoonlijker te presenteren, laat je jouw doelgroep zien wie jij echt bent.
    Dat je naast ondernemer ook een persoon bent die ‘het een en ander’ heeft meegemaakt. Denk bijvoorbeeld aan het gemeenschappelijke verhaal die je deelt met je doelgroep. Of de reden waarom je ondernemer bent geworden. Door dit te delen, geef je jouw doelgroep een uniek kijkje in jouw leven. Hierdoor komen zij erachter waarom jij de ondernemende expert bent, in plaats van dat jij dit zelf hardop hoeft te zeggen. Jouw tekst vertelt dit namelijk.
  • Je leert de meerwaarde over je eigen vakkennis
    Wij zijn van nature vrij bescheiden en hebben daardoor oprecht niet door wat voor impact dit kan hebben op een ander. Dit is mooi en naïef tegelijk. Het mooie is, dat je doelgroep jou hierdoor beter leert kennen. Het naïeve is, dat je veel sterker bent dan dat jij nu weet.
  • Nieuwe klanten aantrekken die speciaal voor jou kiezen
    Jouw doelgroep wil door jou verder geholpen worden. In je communicatie uitingen werkt jouw persoonlijke aanpak, waardoor je meer resultaat gaat boeken. Jouw potentiële klanten kiezen specifiek voor jou, omdat jij, jij bent. Ze weten door jou manier van spreken, voldoende over jou waardoor ze je vertrouwen.
persoonlijk presenteren

Presentatietips

Als je persoonlijker wilt presenteren, dan is je eerste stap bewustwording over je eigen presentatievaardigheden. Dat je ervaart wat je doet, alleen dan kun je echt werken aan je eigen presentatieskills.

Wanneer ik ondernemers coach, introduceer ik altijd is De E.C.H.T. Methode. Dankzij deze methode kan iedereen leren presenteren op zijn eigen manier. Dit is ook de reden dat ik de aankomende presentatietips aan de hand van De E.C.H.T. Methode met je deel.

E staat voor echtheid

Je kunt alleen persoonlijker presenteren als je ook daadwerkelijk jezelf kunt zijn. Dat je in ‘het hier en nu bent’ en dat je accepteert dat een foutje menselijk is. Je hoeft je namelijk niet beter voor te doen dan dat je bent. Laat zien wat voor liefdevolle persoon je bent en dat je jouw doelgroep verder wilt helpen met jouw vakgebied.

  • Spreek vanuit je hart
    Om dit te behalen is het goed om vanuit je hart te spreken en niet vanuit je hoofd. Durf je hoofd los te laten, zodat je niet meer je verhaal opleest vanaf je harde schijf, maar dat je jouw verhaal gaat presenteren
  • Praat vanuit de ik-vorm
    Of je nu een eenmanszaak hebt of een heel team, jij bent de persoon die ze zien. Spreek daarom vanuit de ik-vorm. Hierdoor worden jouw voorbeelden, herinneringen en ervaringen als eigen gezien. Als de presentatie inhoud door iemand anders is gemaakt, dan is het goed om hem aan te passen naar je eigen verhaal.

C staat voor contact maken

Dit is een essentieel onderdeel van je presentatie, dat je contact maakt met het publiek. Dat je ze centraal zet, zodat je waardevolle inhoud ook daadwerkelijk overkomt. Wanneer je teveel met jezelf bezig bent, dan sluit het publiek zich gemakkelijker voor je af. Zij voelen niet de connectie/aansluiting met jou of je informatie en dat is jammer. Daarom zeg ik altijd: zet te allen tijde het publiek centraal.

  • Maak de inhoud aansluitend voor het publiek
    De voorbereiding heeft een grote invloed op je presentatie. Wanneer de inhoud niet past bij het publiek, dan heeft het geven van je presentatie bij voorbaat al geen nut. Doe daarom vooraf altijd een publiek analyse, zodat je wel de aansluiting krijgt die je wilt. Bij het opnemen van een video of podcast, hou je doelgroep voor ogen. De groep waar jij je communicatie op richt.
  • Deel persoonlijke voorbeelden die het publiek in beweging zet
    Door specifieke inzichten, ervaringen en je kennis te gebruiken bij de voorbeelden die je geeft, ga jij het publiek inspireren en motiveren. Je zet ze hierdoor in een denk- of actiemodus. Dit kun je zien als interactief presenteren, terwijl je alleen maar je persoonlijke verhaal deelt.

H staat voor houding

Je lichaam vertelt altijd alles aan een ander. Ook wel je non-verbale communicatie genoemd. Zo zijn je emoties altijd van je lichaam af te lezen, door de bewegingen, gebaren en de houdingen waar in je staat. Sterker nog, mocht je zenuwen hebben dan kun je dat ook zien. Daarom is het goed dat je ontspannend staat/zit te presenteren en dat jij je bewust bent van je lichaamstaal.

  • Zorg voor een lage ademhaling

    Vóórdat je gaat beginnen is het goed om meerdere keren diep in-en-uit te ademen. Hierdoor ga je spreken vanuit je buik. Ook tijdens je presentatie is het goed om je bewust te zijn, van je ademhaling. Wanneer je ademt vanuit je borstkast dan adem je oppervlakkiger, waardoor je sneller over je eigen woorden struikelt of dat je minder snel je zenuwen de baas kunt worden.

  • Je non-verbale communicatie VS je verbale communicatie

    Het is van belang dat hetgeen je vertelt overkomt met wat je laat zien. Als deze manieren van spreken afzonderlijk van elkaar iets delen, dan krijgt het publiek een raar onderbuik gevoel die ze niet kunnen plaatsen. Ze voelen dit feilloos aan, waardoor ze minder naar je tekst gaan luisteren en laat staan dat ze er iets van oppikken.

T staat voor tekst delen

Het is tijdens het delen van de inhoud goed om je waardevolle kennis te combineren met persoonlijke voorbeelden, inzichten en ervaringen. Door deze combinatie te gebruiken geef je ze ook een visueel beeld. Je tekst krijgt namelijk meer betekenis omdat je ze nu echt gaat meenemen in jouw verhaal.

  • Maak de inhoud met voldoende structuur

    Bouw je tekst op aan de hand van De Kop-Romp-Staart Methode. Dankzij deze methode krijgt de inhoud een duidelijk opbouw, waardoor ze nieuwsgierig naar meer worden. Daardoor ga je niet chaotisch spreken, omdat je weet wat je wilt vertellen en op welk moment. Ook krijg je een rode draad in je verhaal, waardoor je het publiek meeneemt.

  • Laat je passie en je enthousiasme over je vakgebied horen

    Door voldoende intonatie en articulatie geef je meer luistercomfort aan het publiek. Het is fijner om naar je te luisteren, omdat ze je goed verstaan. Wanneer ze hier moeite voor je moeten doen, neemt de concentratie sneller af. Daarnaast horen ze dankzij je intonatie ook of je enthousiast bent over je vakgebied. Als je monotoon spreekt, dan is het lastig om te geloven dat je echt passie hebt voor je werk.

Presenteren kun je leren, alleen is bewustwording over datgene wat je doet wel van belang. Wij zien en horen jou op een manier, die jij niet kunt weten als je dit niet ontdekt.

Jij en het publiek kunnen ‘zoveel’ uit je presentatie halen, als jij hier maar bewust van bent. Als je lukraak iets doet, dan ga je automatisch minder impact, indruk en informatie doorgeven. Wees daarom bewust over je eigen presentatievaardigheden, over datgene wat jij aan het publiek laat zien en horen.

Wil je aan de slag met jouw presentatievaardigheden?

Dan is de 2-weekse presentatie training helemaal iets voor jou. Door voldoende tijd in jezelf te investeren, kun jij je pas echt bewust worden over je eigen presentatiestijl.

Vandaar ook dat deze training twee weken duurt, hij is opgedeeld in twee ochtendtrainingen die je in een groep van maximaal 6 ondernemers gaat volgen en tussen deze twee trainingen door, krijg je ook nog oefeningen waardoor je nog meer uit deze training gaat halen.

Ga jij jezelf voortaan presenteren zoals je echt bent? Dan ben je van harte uitgenodigd als deelnemer voor deze training. Klik hier voor meer informatie 


Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,

Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,


Doe jouw volgers (en mij) een groot plezier en deel dit artikel met je netwerk. 

Doe jouw volgers (en mij)
een groot plezier en deel
dit artikel met je netwerk. 

Nog een interessant artikel lezen?


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *