Maak je presentatie persoonlijk!

Persoonlijk presenteren

Maak je presentatie persoonlijk! 

Als spreker van een presentatie is het goed om je presentatie persoonlijk te maken. Door het persoonlijk te maken kom je minder statisch over. Het publiek krijgt hierdoor echt een persoonlijke band met je. Alsof je alleen voor hem een presentatie aan het geven bent.

Het publiek wil namelijk het liefst ieder woord van je geloven. Dit gebeurt sneller wanneer je jouw presentatie persoonlijk maakt en vanuit je hart spreekt. In dit artikel ga ik een aantal persoonlijke tips met je delen. Zo kun jij voortaan ook persoonlijker presenteren tegenover het publiek.

Video - Persoonlijk jezelf presenteren

De voordelen

  • Je bouwt eerder aan een persoonlijke band met het publiek. Ze leren de spreker en expert achter jouw bedrijf kennen.
  • Je verhalen zijn waarheidsgetrouw, aangezien jij deze meegemaakt hebt. Zo kom je meteen geloofwaardiger over, dan dat je een verhaal uit een boekje haalt.
  • Je kunt het publiek inspireren en motiveren door de verhalen van anderen die dezelfde obstakels zijn tegen gekomen. Zo voelen ze zich eerder verbonden met je.
  • Je krijgt een levendigere presentatie, aangezien je praat vanuit je eigen ervaring. Hierdoor komen er meer oprechte onderwerpen ter sprake, dan de punten die je verzint of uit een magazine haalt.

Alleen hoe maak je nu jouw presentatie persoonlijker?

Persoonlijk presenteren

7 Presentatietips

1. Spreek vanuit je hart

Hiermee bedoel ik: zet je hoofd uit! Je hoofd kan je soms ontzettend tegenwerken. Hij bezorgt je onder andere stress en angsten. Om dit te overwinnen of aan de kant te zetten is het goed om je hoofd uit te zetten. Jij als expert ken namelijk je stof door en door. Als jij je presentatie persoonlijk wilt maken, is de eerste stap om vanuit je hart te spreken.

2. Praat vanuit de ik-vorm

Maak de presentatie persoonlijk door de ik-vorm te gebruiken. Vaak vinden we het gemakkelijker om in de wij-vorm te spreken. ‘Wij van Echt Presenteren’ of ‘graag willen wij je.....’. Alleen als je een eenmanszaak hebt, kun je niet spreken vanuit de wij-vorm, want er is geen wij. Vandaar dat je dit ook zeker niet moet doen tijdens een presentatie, aangezien je dan verwarring veroorzaakt.

3. Relevante informatie

Vertel alleen informatie over jezelf die ook echt betrekking hebben over het onderwerp of waar het publiek iets aan heeft.. Ze hoeven bijvoorbeeld echt niet te weten hoeveel huisdieren je hebt of hoeveel diploma’s je op de muur hebt hangen. Deze informatie is leuk voor jou, maar niet interessant genoeg voor je publiek. Ze zullen dit helaas eerder ervaren als het lijkt alsof je een spreekbeurt over jezelf geeft en daarom is het goed om dit te voorkomen.

Ga juist je eigen informatie combineren met je waardevolle vakkennis die je de afgelopen jaren hebt opgedaan. Deze gouden combinatie zorgt voor een betere aansluiting met je doelgroep.

4. Je eigen passie

Wat is de drijfveer van jouw onderneming? Wat heb jij met je doelgroep gemeen? Vertel je eigen verhaal en door deze te vertellen begrijpt het publiek veel meer waarom jij hierover expert bent geworden. De reden dat jij in aanraking met je vakgebied bent gekomen, kan hetzelfde zijn voor je doelgroep. Door je verhaal te delen, kunnen zij zichzelf herkennen in jouw verhaal. Hierdoor werk je onbewust aan de onderliggende band met je doelgroep.

5. Praat in het 'hier en nu'

Hier bedoel ik letterlijk mee, dat je interactie gaat gebruiken tijdens je presentatie. Je kunt alleen interactie gebruiken wanneer je in het ‘hier en nu bent’. Dit kun je namelijk niet van te voren repeteren, omdat je de antwoorden van het publiek niet kent. Je kunt dit alleen doen door je hoofd (weer) uit te zetten en verder gaan door te spreken vanuit je hart.

6. Deel eigen voorbeelden, inzichten en ervaringen

Door als ondernemende expert, ook persoonlijke voorbeelden te delen, laat je zien wie jij als persoon bent. Door je dit eigen te maken, blijft de presentatie persoonlijker. Dit omdat je het niet uit een boekje haalt, maar puur vanuit je rugzak vol ervaringen.

7. Laat zien wat voor persoon je bent

Iedereen is anders en er is er maar één zoals jij. Laat je doelgroep daarom kennis maken met jou, precies zoals je bent. Zonder extra toeters of bellen. Juist door te veel te doen, gaat dit eerder voor afleiding zorgen. Ook hoef je geen verstoppertje te spelen, door jezelf in te houden. Eigenlijk moet je een gulden middenweg zoeken als spreker. Uiteindelijk zal je dan uitkomen bij jezelf, de persoon die een persoonlijke presentatie gaat geven over zijn/haar geliefde vakgebied.

Door je presentatie persoonlijk te maken, krijg je op een vertrouwelijke manier contact met het publiek. Je vertrouwensband groeit hierdoor veel meer, waardoor je ook meer resultaten gaat boeken met je presentatie. Zet in ieder geval te aller tijden het publiek centraal! Het gaat ten slotte alleen maar om hun en niet zo zeer over jou.

Maak jij je presentatie persoonlijk?

Wil je aan de slag met jouw presentatievaardigheden?

Dan is de 2-weekse presentatie training helemaal iets voor jou. Door voldoende tijd in jezelf te investeren, kun jij je pas echt bewust worden over je eigen presentatiestijl.

Vandaar ook dat deze training twee weken duurt, hij is opgedeeld in twee ochtendtrainingen die je in een groep van maximaal 6 ondernemers gaat volgen en tussen deze twee trainingen door, krijg je ook nog oefeningen waardoor je nog meer uit deze training gaat halen.

Ga jij jezelf voortaan presenteren zoals je echt bent? Dan ben je van harte uitgenodigd als deelnemer voor deze training. Klik hier voor meer informatie 


Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,

Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,


Doe jouw volgers (en mij) een groot plezier en deel dit artikel met je netwerk. 

Doe jouw volgers (en mij)
een groot plezier en deel
dit artikel met je netwerk. 

Nog een interessant artikel lezen?


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *