De voordelen van een pitch paraat te hebben...

Heb jij ook dat moment wel eens gehad, er wordt gevraagd naar wat je doet als ondernemer en je komt gewoon niet uit je woorden. Je begint te spreken over jezelf, maar er komt weinig inhoud uit. De desbetreffende persoon heeft dus eigenlijk nog steeds niet door wie jij bent (want je doet ineens anders) of wat je nu precies doet. Laat staan dat hij of zij erachter is gekomen of jij iets voor hen kunt betekenen.

Dit is reuze jammer, want hierdoor heb je wellicht een potentiële klant laten lopen. Daarnaast kan hij jou ook niet inzetten in zijn eigen netwerk. Wat zou hij immers nu over jou kunnen vertellen?

Vandaar ook, dat ik je dit scenario wil besparen. Dat je voortaan op ieder moment jezelf succesvol kunt voorstellen. Dat je niet vanuit onzekerheid begint te spreken, maar doelgericht jezelf kunt voorstellen.

In dit artikel ga ik voordelen van je pitch paraat hebben met je delen. Daarnaast deel ik ook bijbehorende pitch tips met je, zodat je direct zelf kunt starten met je eigen persoonlijke voorbereiding. Wacht niet af, maar zorg ervoor dat je jouw pitch paraat hebt.

Wil je liever dit artikel beluisteren?

1. Jezelf voorstellen op ieder moment

Zoals ik in de inleiding al met je deelde, is het belangrijk dat jij je pitch op ieder moment ten gehore kunt brengen. Dat je de uuuhhh-fase voorbij bent en dat je gewoon jezelf gemakkelijk en vooral comfortabel kunt voorstellen.

Door altijd je pitch paraat te hebben kun jij je voortaan al voorstellen...

...bij de bakker, je komt een oude bekende tegen...
...op een netwerkbijeenkomst, als je in gesprek komt met andere ondernemers
...tijdens een voorstelronde, je wordt gevraagd om jezelf te pitchen...
...bij een event

En ga zo maar door!

Stel jezelf succesvol voor door:

  • Gericht je pitch te delen
    Vertel wie je bent, wat je doet, wie je helpt en waarmee je ze concreet verder kunt helpen, wat de oplossing is die jij kunt bieden en welke gewenste resultaten ze krijgen. Door deze punten in één verhaal te gieten, heb jij een waardevolle pitch gemaakt.
  • Jezelf echt te blijven
    Ga jezelf niet anders of beter voordoen dan je bent. Het publiek of gewoon een gesprekspartner kan hier gemakkelijk doorheen prikken. Of krijgen een onderbuik gevoel, waardoor er argwaan ontstaat. Dit gevoel ontstaat doordat, je non- en verbale-communicatie vaak niet synchroon met elkaar loopt. De ene zegt iets anders dan wat het andere vertelt. 
Presentatie Communicatie

2. Je komt zelfverzekerder over

Zonder een goed voorbereidde pitch, ben je aan het zoeken naar de juiste woorden. Je kunt hierdoor in een te snel tempo gaan spreken, waardoor je gaat struikelen over je eigen woorden. Vervolgens ga je belangrijke punten over jezelf en je business vergeten, omdat je zo snel mogelijk van dit moment en gevoel af wilt.

Dit komt helaas vaak voor, waardoor je niet serieus wordt genomen.

De aanwezigen starten onderling een conversatie. Of gaan zich ineens verplaatsen naar de uitgang. Wellicht zie je dit gebeuren of ben je helemaal in jezelf gekeerd.  De succeservaring waar je op hoopte verandert nu in een slechte ervaring, waardoor je een beschadiging oploopt.

De kijkers van je voorstelvideo zetten eerder dan gepland de video uit. Doordat jij chaotisch en onsamenhangend spreekt, willen zij hun tijd beter besteden. Terwijl jij alleen jezelf wilt voorstellen hebben zij hier geen behoefte meer aan.

Om deze twee ‘vervelende’ scenario’s te voorkomen is het goed om je pitch volledig af te hebben, zodat je die op ieder gewenst moment kunt delen.

Stel jezelf succesvol voor door:

  • Te spreken in een rustig tempo
    Doordat je nu niet meer hoeft te zoeken naar de juiste woorden, kom je sterker over. Voorheen zou je sneller gaan praten of met heel veel ‘uuuhhs’ spreken, maar dat is nu verleden tijd. Dankzij het rustiger spreken, komt jouw pitch beter over. Je neemt ze namelijk gemakkelijker mee in jouw persoonlijke verhaal.
  • Het publiek centraal te zetten
    Maak de pitch gericht voor het publiek! De meeste ondernemers vergeten dit essentiële onderdeel. Ze maken de tekst voor zichzelf, waardoor ze hopen op nieuwe klanten. De gemaakte tekst is alleen niet interessant voor jouw publiek. Door hem juist te maken voor de aanwezigen/kijkers sluit de tekst beter bij hun aan, waardoor ze ook daadwerkelijk nieuwsgierig worden naar meer.

3. Jezelf ook schrijvend sterk voorstellen

Als jij je woorden klaar hebt, dan kun je de ook slim inzetten voor bijvoorbeeld je social media kanalen. Hiermee zet jij jezelf op de online kaart! Het leuke hiervan is: dat je ‘de pitch zinnen’ kunt kopiëren en plakken op iedere gewenste plek. Je hoeft hierdoor geen minuut langer te spenderen over hoe jij jezelf het beste voorstelt.

Ken je dit,,,

...je meldt jezelf aan voor een online training. Je wordt gevraagd om jezelf voor te stellen aan de andere deelnemers. Bij de één staan lappen tekst en bij de andere 1 zin. Wat moet jij doen? Wat is een gulden middenweg? Dankzij je geschreven pitch kun jij met drie klikken jezelf succesvol voorstellen.

...er wordt gevraagd of je jezelf in één zin wilt omschrijven. Wat is nu exact wat je doet? Dit is toch moeilijk te omschrijven? Hoe kun je dit nu doen in één pakkende zin en dat vooral de anderen het ook volledig begrijpen? In je geschreven pitch krijg je nieuwe termen die je voortaan gaat gebruiken, waardoor jij jezelf in één zin volledig kunt voorstellen.

Deze twee scenario’s kun jij voortaan met drie klikken oplossen, waardoor jij je tijd beter en waardevolle kunt inzetten voor je bedrijf.

Je kunt bijvoorbeeld je pitch delen in/op:

  • De BIO van je Instagram account
    De belangrijkste kernmerken kun je hierin plaatsen, waardoor je (nieuwe) volgers direct weten wie je bent en wat je precies doet. Dit kan juist de reden zijn waarom ze jou gaan volgen. Ze willen meer tips & tricks over je vakgebied.
  • Meerdere pagina’s van je eigen website
    Voor je (nieuwe) bezoekers is het altijd interessant om te weten wie jij als persoon bent. Waarom jij je bedrijf hebt opgezet en welk verschil jij hiermee wilt maken. Daarom kun jij je pitch zinnen ook delen op je homepage, maar ook op je over-mij pagina. Je geeft de bezoekers direct de informatie die ze over jou willen weten.

Heb ik al gezegd dat je ook daadwerkelijk nieuwe klanten voor je bedrijf kunt werven? Dat je pitch ook dient als openingsonderwerp om in gesprek te komen met de nog onbekende persoon? Of dat je door je pitch beter onthouden wordt?

Eén ding is gewoon ontzettend belangrijk en dat is, dat je een ijzersterke pitch voor jezelf gaat maken. Eentje waarop je kunt bouwen en vertrouwen. Die je als een soort van ‘uit de losse pols’ kunt delen. Als je hem eenmaal hebt, dan kun je er lang plezier van hebben.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het ontwikkelen van je eigen pitch?
Tijdens de Pitch 5-daagse ga ik jou hiermee verder helpen. Als jij gelooft en vertrouwd in je eigen pitch, dan pas kun je hem succesvol delen. Je kunt direct beginnen met deze cursus Doe je ook mee?

Martiena

Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,

Martiena

Doe jouw volgers (en mij)
een groot plezier en deel
dit artikel met je netwerk.