5 Manieren om je plankenkoorts te verminderen

Presenteren met plankenkoorts

Presenteren

Hoe kun je presenteren met plankenkoorts?

Een groot percentage van de mensen vinden het verschrikkelijk om te gaan spreken voor een groep. Ze worden al nerveus van het idee dat iedereen naar hen aan kijken is en dat ze misschien daardoor wel een fout maken. Vaak heeft dit te maken met vroeger.

 

Denk eens terug aan de tijd dat je spreekbeurten of boekbesprekingen MOEST houden op school. Je moest, ook al wilde je het niet! Vaak hebben mensen die dit echt verschrikkelijk vinden, het vroeger opgelopen! Jij bent alleen ouder, sterker en een expert geworden!

 

Natuurlijk kun je niet van de een op de andere dag van je plankenkoorts afkomen. Ik heb hier helaas ook geen truc voor, om dit in één keer te verhelpen. Het enige waar ik wel mee kan helpen is, hoe je dit gevoel kunt gaan verminderen! In deze blog ga ik je een aantal voorbeelden geven!

Video: Verminder je plankenkoorts

5 plankenkoorts tips

1. Maak je voorbereiding op maat

Wees gericht in je voorbereiding! De meeste mensen maken namelijk een veel te grote voorbereiding die hierdoor totaal niet sterk is. Download mijn e-book voor het maken van een succesvolle presentatie.   

 

2. Controleer de verwachtingen van de organisatie

Het is altijd goed om te weten wat de organisatie van je verwacht. Waarom hebben zij voor jou gekozen? Ze hebben namelijk wel alle vertrouwen in jou, anders hadden zij jou nooit gevraagd!!

3. Leer het publiek kennen

Tegenwoordig worden er ook vaak evenement pagina's aangemaakt op sociale media. Zo kun je in één oog opslag zien wie er aanwezig zijn. Je kan het publiek beter leren kennen door een publiek analyse vooraf te doen.

Een andere optie is, vraag aan de organisatie of je een lijst kunt krijgen van de genodigden. Het zou zo maar kunnen zijn, dat je al mensen kent. Dit kan jou extra vertrouwen geven.  Misschien krijg je voor je presentatie ook de kans om met een aantal mensen te praten. Dan ken je al een aantal mensen, voordat je op moet.

Presentatiecoach Martiena de Graaf

Martiena de Graaf

4.Verken het podium

Ga van te voren op het podium staan en ervaar hoe dit is. Zo kan er al heel wat spanning van je afvallen. Waar ga je staan, waar kan je allemaal heen lopen. Voel het eens!

 

5. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen

Het is zeker goed om je presentatie te oefenen! Doe het thuis en ook zeker eens op het podium. Zo kun je meteen alle technieken testen, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Ga hier niet extreem op door! Je mag zeker en vast oefenen, maar maak je presentatie niet ‘dood’. Zorg dat er leven in blijft zitten.

Oftewel het is belangrijk om je presentatie concreet en gericht voor te bereiden. Door deze 5 tips toe te passen, kan jij je plankenkoorts gaan verminderen. Stap voor stap en niet te veel in één keer willen. Ben je ook benieuwd naar jouw eigen presentatievaardigheden en hoe je deze het beste kunt inzetten voor je eigen bedrijf?

Je kan veel taken uitbesteden, maar persoonlijk vind ik dat je jouw eigen bedrijf ‘echt zelf moet presenteren’. Gun jezelf meer zichtbaarheid en laat die nieuwe potentiële klanten maar komen!

Wil je ook graag met gemak jezelf comfortabel voelen en met volle dosis zelfvertrouwen presenteren aan jouw doelgroep? Dan nodig ik je heel graag uit om eens kennis met mij te komen maken tijdens mijn training: Ontdek jouw presentatievaardigheden.

Meer informatie of je meteen aanmelden kan hier >>>

 

 

Welke manier is nieuw voor jou en ga je de volgende keer gebruiken?

Martiena de Graaf

Succes en vooral veel plezier.

 

 

Doe jouw volgers (en mij) een groot plezier en deel dit artikel met je netwerk. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *