5 Manieren om je plankenkoorts te verminderen

Blog over presenteren

 

Een groot percentage van de mensen vinden het verschrikkelijk om te gaan spreken voor een groep. Ze worden al nerveus van het idee dat iedereen naar hen aan kijken is en dat ze misschien daardoor wel een fout maken. Vaak heeft dit te maken met vroeger. Denk eens terug aan de tijd dat je spreekbeurten of boekbesprekingen MOEST houden op school. Je moest, ook al wilde je het niet! Vaak hebben mensen die dit echt verschrikkelijk vinden, het vroeger opgelopen! Jij bent alleen ouder, sterker en een expert geworden!

Natuurlijk kun je niet van de een op de andere dag van je plankenkoorts afkomen. Ik heb hier helaas ook geen truc voor, om dit in één keer te verhelpen. Het enige waar ik wel mee kan helpen is, hoe je dit gevoel kunt gaan verminderen! In deze blog ga ik je een aantal voorbeelden geven!

 

Je kunt je plankenkoorts verminderen door:

1. Maak je voorbereiding op maat
Wees gericht in je voorbereiding! De meeste mensen maken namelijk een veel te grote voorbereiding die hierdoor totaal niet sterk is. Download mijn e-book voor het maken van een succesvolle presentatie. Onderaan deze blog kun je hem downloaden.

 

Pitchen

2. Controleer de verwachtingen van de organisatie
Het is altijd goed om te weten wat de organisatie van je verwacht. Waarom hebben zij voor jou gekozen? Ze hebben namelijk wel alle vertrouwen in jou, anders hadden zij jou nooit gevraagd!!

 

 3. Leer het publiek van te voren kennen
Tegenwoordig worden er ook vaak evenement pagina’s aangemaakt op sociale media. Zo kun je in één oog opslag zien wie er aanwezig zijn. Een andere optie is, vraag aan de organisatie of je een lijst kunt krijgen van de genodigden. Het zou zo maar kunnen zijn, dat je al mensen kent. Dit kan jou extra vertrouwen geven. 

Misschien krijg je voor je presentatie ook de kans om met een aantal mensen te praten. Dan ken je al een aantal mensen, voordat je op moet.

 

4.Verken het podium
Ga van te voren op het podium staan en ervaar hoe dit is. Zo kan er al heel wat spanning van je afvallen. Waar ga je staan, waar kan je allemaal heen lopen. Voel het eens!

 

5. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen
Het is zeker goed om je presentatie te oefenen! Doe het thuis en ook zeker eens op het podium. Zo kun je meteen alle technieken testen, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Ga hier niet extreem op door! Je mag zeker en vast oefenen, maar maak je presentatie niet ‘dood’. Zorg dat er leven in blijft zitten.

 

Oftewel het is belangrijk om je presentatie concreet en gericht voor te bereiden. Kan je wel wat hulp gebruiken tijdens je voorbereiding? Download dan mijn E-book met 10 waardevolle tips voor het maken van je presentatie.

 

Welke manier is nieuw voor jou en ga je de volgende keer gebruiken?

 

 

 

Wil je meer blogs lezen over presenteren?

Presenteren met zelfvertrouwen

5 Oplossingen voor een stress vrije presentatie

 

Deel dit artikel op social media:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *