De voordelen van een podcast planningsschema

Gebruik een planningsschema

Ben jij de ondernemende expert die echt een planningsschema maakt voor je podcast of verzin je elke keer een nieuw onderwerp? Beide hebben natuurlijk voor en nadelen, zoals altijd. Alleen in dit artikel ga ik de voordelen van het wel doen belichten, waardoor jij voortaan ook een planningsschema wilt gaan maken.

De voordelen van een planningsschema

1. Je kan een mooie volgorde maken aan onderwerpen

Door de volgorde helder voor jezelf te hebben kun jij de luisteraars echt meenemen van het een naar het andere onderwerp. Tevens kun je ook makkelijker gaan spreken over je vorige podcast die je hebt opgenomen. Dit sluit namelijk goed aan op het onderwerp dat jij nu aan het behandelen bent.

 2. Je blijft consequent opnemen

Wanneer jij een duidelijk gericht doel voor ogen houdt, kun jij veel gemakkelijker door blijven gaat op hetzelfde niveau. Hierdoor krijg jij elke keer figuurlijk een ‘trap onder je kont’. De luisteraars blijven bij je, wanneer je de opnames blijft delen. Dit is één van de belangrijkste ingrediënten om te blijven werken aan je relatie met je luisteraars.

Podcast opnemenMartiena de Graaf

3. Je kan promotie maken voor de volgende keer

Is je presentatie bijna klaar, dan kun je gaan inhaken op het onderwerp voor de volgende keer. Het is juist slim om meteen promotie ervoor te maken. Zo blijven ze actief betrokken en willen zij als eerste je nieuwe opname gaan horen. Betere reclame kun je bijna niet krijgen.

 

Wil je nog meer tips voor het inspreken van je podcast? Download dan het gratis boek met 25 presentatietips. 

4. Je kan gericht te werk gaan

Wanneer jij eenmaal je planningsschema op orde hebt, hoef je alleen maar dit uit te voeren. Weet je hoeveel tijd het scheelt dat je niet steeds opnieuw hoeft te bedenken wat je gaat doen. Ideaal en dit kan ik je aanraden om te doen.

5. Je kan de planning combineren met je andere content

Maak jij jezelf ook zichtbaar door de andere kanalen te gebruiken? Dan kan je via dit kanaal ook promotie gaan maken voor je podcast. Wat je ook nog extra kan doen is de planning combineren met je social media planning. Zo kan je Podcast meteen een toegevoegde waarde worden voor je volgers. Je kan bijvoorbeeld in weekthema’s gaan werken waarin je onder andere je post, video en je podcast over laat gaan. Je maakt letterlijk een totaal-plaatje voor je volgers.

Voor mij zijn dit zeker voordelen, waarom ik mij aan een schema houdt. Het enige is wel dat dit goed voor jou moet passen. Het zou zonde zijn als je uren bezig bent met een planning te maken en er vervolgens niets meedoet.

Wat je ook doet, zorg er in ieder geval altijd voor dat je boodschap helder is voor de luisteraars. Je neemt hem immers voor hun op! De rest komt vanzelf zo ook je schema of de volgorde die je gaat aanhouden.

Ben je ook benieuwd naar jouw eigen presentatievaardigheden en hoe je deze het beste kunt inzetten voor je eigen bedrijf? Dan nodig ik je heel graag uit om eens kennis met mij te komen maken tijdens mijn training: Ontdek jouw presentatievaardigheden.

Welk voordeel heeft jou overgehaald?

Succes en vooral veel plezier.

 

 

Doe jouw volgers (en mij) een groot plezier en deel dit artikel met je netwerk. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *