De voordelen van een podcast planningsschema

Podcast schema

Podcast Planning Schema 

Ben jij de ondernemende expert die echt een planning maakt voor je podcast of verzin je elke keer een nieuw onderwerp? Beide hebben natuurlijk voor en nadelen, zoals altijd. Als presentatiecoach raad ik je zeker aan om een planning voor je podcast te maken. De voordelen hiervan deel ik graag met je, zodat ik zeker weet dat jij voortaan ook een planning maakt.

De voordelen:

1. Je kUnT een mooie volgorde maken aan onderwerpen

Door de volgorde helder voor jezelf te hebben kun jij de luisteraars echt meenemen van het een naar het andere onderwerp. Tevens kun je ook makkelijker gaan spreken over je vorige podcast die je hebt opgenomen. Dit sluit namelijk goed aan op het onderwerp dat jij nu aan het behandelen bent.

2. Je blijft consequent opnemen

Wanneer jij een duidelijk gericht doel voor ogen houdt, kun jij veel gemakkelijker door blijven gaat op hetzelfde niveau. Hierdoor krijg jij elke keer figuurlijk een ‘trap onder je kont’. De luisteraars blijven bij je, wanneer je de opnames blijft delen. Dit is één van de belangrijkste ingrediënten om te blijven werken aan je relatie met je luisteraars.

Podcast schema

3. Je kUnT promotie maken voor de volgende keer

Is je presentatie bijna klaar, dan kun je gaan inhaken op het onderwerp voor de volgende keer. Het is juist slim om meteen promotie ervoor te maken. Zo blijven ze actief betrokken en willen zij als eerste je nieuwe opname gaan horen. Betere reclame kun je bijna niet krijgen.

4. Je kUNT gericht te werk gaan

Wanneer jij eenmaal je planning op orde hebt, hoef je alleen maar dit uit te voeren. Weet je hoeveel tijd het scheelt dat je niet steeds opnieuw hoeft te bedenken wat je gaat doen. Ideaal en dit kan ik je aanraden om te doen.

5. planning combineren met je andere content

Maak jij jezelf ook zichtbaar door de andere kanalen te gebruiken? Dan kan je via dit kanaal ook promotie gaan maken voor je podcast. Wat je ook nog extra kan doen is de planning combineren met je social media planning. Zo kan je podcast meteen een toegevoegde waarde worden voor je volgers. Je kan bijvoorbeeld in weekthema’s gaan werken waarin je onder andere je post, video en je podcast over laat gaan. Je maakt letterlijk een totaal-plaatje voor je volgers.

Voor mij zijn dit zeker voordelen, waarom ik mij aan een schema houdt. Het enige is wel dat dit goed voor jou moet passen. Het zou zonde zijn als je uren bezig bent met een planning te maken en er vervolgens niets meedoet.

Wat je ook doet, zorg er in ieder geval altijd voor dat je boodschap helder is voor de luisteraars. Je neemt hem immers voor hun op! De rest komt vanzelf zo ook je schema of de volgorde die je gaat aanhouden.

Wil jij inspirerende podcast afleveringen maken voor je bedrijf, waardoor jij leert om over je expertise te spreken tot het werven van potentiële klanten? Dan is de online podcast academy helemaal iets voor jou met daarin diverse podcast trainingen van podcastvrees, overtuigend presenteren tot podcaststrategie. Ik ben benieuwd naar meer informatie >>

Welk voordeel heeft jou overgehaald?

Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,

Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,


Doe jouw volgers (en mij) een groot plezier en deel dit artikel met je netwerk. 

Doe jouw volgers (en mij)
een groot plezier en deel
dit artikel met je netwerk. 

Nog een interessant artikel lezen?


Zet je stem optimaal in!
12 Meest gemaakte podcast fouten door ondernemers
Podcast Checklist | Jij kan nu ook starten met podcast!
Het afsluiten van je podcast
Sterke titel voor je Podcast
Echt presenteren dat kun je leren, jij ook!
20 Video voordelen waarom je voortaan ook video’s verwerkt in je marketing
10 presentatietips voor het opnemen van je kerstvideo
De voordelen om een kerstvideo op te nemen

Video training - 
Aan de slag met podcast

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *