De Kop-Romp-Staart Methode voor je podcast

Podcast presentatie structuur

Podcast Structuur 
De Kop-Romp-Staart Methode

Ben je al bekend met 'De Kop-Romp-Staart Methode'? Door deze methode te gebruiken tijdens het maken en het geven van je podcast kun je altijd deze structuur aan houden. Hierdoor krijg je rust en kun je de luisteraars echt meenemen in jouw verhaal. Je houdt ze geboeid, omdat deze methode publieksvriendelijk is.

De Kop-Romp-Staart Methode gebruik ik ook voor al mijn presentaties op het podium, maar ook in video’s. Het is een aanrader om je in deze methode te verdiepen.

De methode is in drie onderdelen verdeeld en elk onderdeel heeft vervolgens ook weer onderdelen. Daarna kun je met gemak steekwoorden opschrijven die je vervolgens tijdens je opname kunt gebruiken.

Liever het artikel horen? Klik dan op play voor de ingesproken versie.

De voordelen

  • Dankzij deze methode ga jij jezelf voorzien van structuur in de inhoud. Je weet precies waar je bent op elk gewenst moment en daardoor kun je met een gerust hart spreken.
  • Je overspoelt de luisteraars niet met te veel informatie, maar je bouwt het stap voor stap op. Hierdoor worden de luisteraars nieuwsgierig naar meer. Dit kan een reden zijn waarom ze tot het einde van je aflevering naar je blijven luisteren.
  • Door de concrete volgorde (van deze methode) kun je in een korte tijd je gehele opname vormgeven. Je kunt vervolgens een volgorde maken door middel van steekwoorden, waardoor je jouw verhaal kunt delen in plaats van een tekst op te lezen.
  • Stap voor stap ga je vooruit, waardoor de luisteraars ook gemakkelijk in je verhaal mee kunnen gaan. Hierdoor worden zij nieuwsgierig gemaakt naar meer, dankzij de opbouw die in deze methode is verwerkt.

De Kop

Verrassende opening

Start je opname altijd op een verrassende manier. Zo neem je de luisteraars mee in jouw verhaal en worden zij nieuwsgierig naar meer. Ze hangen figuurlijk aan je lippen en dat is ook precies de bedoeling.

Jezelf voorstellen

Stel jezelf kort en krachtig voor. Laat je expertise en je vakgebied doorschemeren. Leg het er niet te dik bovenop! De luisteraars moeten echter altijd centraal staan in je presentatie. Toch is het wel fijn om even kort aan te stippen wie je bent voor de (nog onbekende) luisteraars.

Programma delen

Heb jij een duidelijk programma tijdens je podcast? Dan kun je deze natuurlijk delen met je luisteraars. Zo weten zij precies wat ze allemaal van jou kunnen verwachten tijdens de uitzending. Daarnaast is het ook gebruikelijk dat jij je doel en/of je boodschap deelt tijdens dit onderdeel.

Podcast presentatie structuur

De Romp

3 Onderdelen waarover je gaat presenteren

Deel de podcast onderwerpen en je informatie in 3 onderdelen. Zo beperk je jezelf om te veel informatie te delen. Het fijne voor de luisteraars is, dat jij vooraf je waardevolle informatie al hebt gefilterd. Hierdoor voorkom je een waterval aan woorden.

Door echt te veel informatie in één keer te delen, kan de luisteraar je informatie niet meer opslaan. Vandaar dat de diverse onderdelen je hierin gaan helpen en versterken. Zorg er wel voor dat in alle onderdelen je boodschap centraal staat.

Interactie

Ook tijdens je podcast kan je interactie maken met je luisteraars. Je krijgt alleen geen respons. Je kunt nu wel een vraag stellen, even wachten en weer door gaan. Zo kun je de luisteraars in de denk of actiemodus krijgen.

Video: Podcast inspreken met structuur
Deze video is mede mogelijk gemaakt door Petra van Handel. Bedankt Petra!

De Staart

Samenvatting

Geef aan het einde van je podcast een korte samenvatting. Door deze te geven vallen alle puzzelstukjes beter op hun plaats. Daarbij kunnen zij beter je inhoud gaan onthouden, omdat er een herhaling plaatsvindt.

Onthoud één ding: de luisteraars willen niet opnieuw je hele podcast terugluisteren, maar willen wel je samenvatting. Gebruik daarom andere woorden die juist je boodschap extra versterken.

Algemene vragenronde

Bij een presentatie kan je aan het publiek vragen of er eventuele vragen zijn die zij nog snel aan je willen stellen. Bij een podcast kunnen zij niet meteen reageren. Toch kun je ze wel leiden naar datgene, waar zij hun vragen mogen stellen of waarop ze gewoon mogen reageren.

Call-to-action

Waarheen wil jij de luisteraars sturen? Wil jij bijvoorbeeld dat ze je ook gaan volgen op een social media kanaal, een artikel van je lezen die hierop aansluit of dat zij zich bijvoorbeeld voor je nieuwe challenge kunnen aanmelden. Hoe gerichter je dit moment maakt, hoe meer mensen deze actie gaan uitvoeren.

Afsluiter

Sluit je podcast af met kracht. Wat ga je als laatste delen met de luisteraar? Houdt dit kort, want de luisteraars weten dat je aan het afsluiten bent.

Als jij deze volgorde aanhoud en zorgvuldig de onderdelen kiest welke jij wilt behandelen tijdens jouw uitzending, geef je echt kwaliteit. De volgorde is ‘op en top’ luisteraarsvriendelijk en óók gemakkelijk te hanteren voor iedere spreker.

Wil jij inspirerende podcast afleveringen maken voor je bedrijf, waardoor jij leert om over je expertise te spreken tot het werven van potentiële klanten? Dan is de online podcast academy helemaal iets voor jou met daarin diverse podcast trainingen van podcastvrees, overtuigend presenteren tot podcaststrategie. Ik ben benieuwd naar meer informatie >>


Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,

Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,


Doe jouw volgers (en mij) een groot plezier en deel dit artikel met je netwerk. 

Doe jouw volgers (en mij)
een groot plezier en deel
dit artikel met je netwerk. 

Nog een interessant artikel lezen?


Echt presenteren dat kun je leren, jij ook!
Een foutje tijdens je presentatie… 5 tips
Persoonlijk presenteren, hoe doe je dat?
De voordelen van een podcast planningsschema
Zet je stem optimaal in!
12 Meest gemaakte podcast fouten door ondernemers
10 presentatietips voor het opnemen van je kerstvideo
LIVE video streamen vanaf een laptop of telefoon?
Overtuigende video’s maken voor je bedrijf

Video training - 
Aan de slag met podcast

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *