De Kop-Romp-Staart Methode voor je podcast

Podcast Structuur

De Kop-Romp-Staart Methode

Ben je al bekend met De Kop-Romp-Staart Methode? Door deze methode te gebruiken tijdens het maken en het geven van je Podcast kun je altijd met gemak structuur aan houden. Hierdoor krijg je rust en kun je de luisteraars echt meenemen van het ene naar het andere. Je houdt ze echt geboeid, omdat deze methode  publieksvriendelijk is.

De Kop-Romp-Staart Methode gebruik ik ook voor al mijn presentaties op het podium, maar ook met video’s. Echt een aanrader om je in deze methode te verdiepen.

De methode is in drie onderdelen verdeeld en elk onderdeel heeft vervolgens ook weer onderdelen. Zo kun je daarna met gemak steekwoorden opschrijven die je vervolgens tijdens je opname naast je kan houden.

Inhoudsopgave:

#1 De Kop
» Opening
» Voorstellen
» Programma delen

 

#2 De Romp
» Inhoud punten
» Interactie

 

#3 De Staart
» Samenvatting
» Call to action
» Afsluiter

Podcast inspreken met structuur


Video: Podcast inspreken met structuur
Deze video is mede mogelijk gemaakt door Petra van Handel. Bedankt Petra!

#1 De Kop

  • Verrassende opening

    Start je opname altijd op een verrassende manier. Zo neem je de luisteraar mee in jouw verhaal en worden zij nieuwsgierig naar meer. Ze hangen figuurlijk aan je lippen en dat is ook precies de bedoeling hiervan.

  • Programma delen

    Heb jij een duidelijk programma tijdens je podcast? Dan kun je deze ook delen met je luisteraars. Zo weten zij precies wat ze allemaal van jou kunnen verwachten tijdens de uitzending. Je kan ook je doel vertellen of echt je boodschap die centraal staat.

#2 De Romp

  • 3 Onderdelen die je gaat presenteren

    Deel podcast onderwerpen / je informatie in 3 onderdelen. Zo beperk je jezelf om te veel informatie te delen. Zo kun je gerichter je informatie gaan filteren, voordat je het vertelt aan je luisteraars.

    Door echt te veel informatie in één keer te delen, kan de luisteraar je informatie niet meer opslaan. Vandaar kunnen de diverse onderdelen je hierin gaan helpen en versterken. Zorg er wel voor dat in alle onderdelen je boodschap centraal staat.

  • Interactie

    Ook tijdens je Podcast kan je interactie maken met je luisteraars. Je krijgt alleen niet op hetzelfde moment een antwoord terug die je misschien anders wel gewent bent.

    Je kan nu wel een vraag stellen, even wachten en weer door gaan. Zo kun je de luisteraar in de denk of actiemodus krijgen dat jij graag van hun wilt.

#3 De Staart

  • Samenvatting

    Geef van je gehele podcast ook aan het een einde korte samenvatting. Door deze te geven vallen alle puzzelstukjes beter op hun plek. Daarbij kunnen zij beter je inhoud gaan onthouden, omdat er een herhaling plaatsvindt.

    Onthoud één ding: de luisteraars willen niet opnieuw je hele podcast terug luisteren, maar willen wel je samenvatting. Gebruik daarom echt andere woorden die juist je boodschap extra vormgeven.

  • Algemene vragenronde

    Bij een presentatie kan je echt aan het publiek vragen of er eventuele vragen zijn die zij nog snel aan je willen stellen. Bij een podcast kunnen zij niet meteen op je antwoorden. Toch kun je ze wel leiden naar datgeen, waar zij hun vragen mogen stellen of waarop ze gewoon mogen reageren.

  • Pitch-sale

    Tijdens de pitch-sale kun jij een ‘call-to-action’ maken. Waarheen wil jij de luisteraars sturen? Wil jij bijvoorbeeld dat ze je ook gaan volgen op een social media kanaal, een artikel van je lezen die hier opslaat of dat zij zich bijvoorbeeld voor je nieuwe challenge kunnen. Hoe gerichter je dit moment maakt, hoe meer mensen deze actie gaan uitvoeren.

  • Afsluiter

    Sluit je podcast af met kracht. Wat ga je als laatste delen met de luisteraar? Houdt dit kort, want het publiek weet dat je aan het afsluiten bent.

Als jij deze volgorde aanhoud en de onderdelen kiest die jij wilt behandelen tijdens jouw uitzending, geef je echt kwaliteit. De volgorde is namelijk echt makkelijk te hanteren om mee te gaan in jouw verhaal als spreker.

Wil je ook graag met gemak jezelf comfortabel voelen en met volle dosis zelfvertrouwen presenteren aan jouw doelgroep? Dan nodig ik je heel graag uit om eens kennis met mij te komen maken tijdens mijn training: Ontdek jouw presentatievaardigheden.

Succes en vooral veel plezier.

 

 

Doe jouw volgers (en mij) een groot plezier en deel dit artikel met je netwerk. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *