Podcast promotie om je zichtbaarheid te vergroten

podcast promotie

Hoe kun je voldoende promotie voor je podcast aflevering?

Als jij podcast afleveringen wilt opnemen dan is dit echt te gek, want vanuit elk vakgebied kan dit. Jouw doelgroep zit er altijd op te wachten om vanuit een ander perspectief weer nieuwe informatie te krijgen over jouw expertise.

Het enige is wel: hoe kom je aan luisteraars? Hoe weten zij dat jij ook podcast opneemt? In dit artikel ga ik meerdere manieren met je delen om zo jouw promotie te vergroten.

Maak voldoende promotie door:

Social Media

Jouw podcast te delen op je diverse social media kanalen, denk aan FacebookInstagram of Linkedin. Vertel waarover jij opnames maakt en wat zij kunnen opsteken door naar jou te luisteren. Ook kun je hier echt aan je volgers vragen wat zij graag van jou willen leren, zodat je onderwerpen naar hun behoefte kunt maken.

VRAAG OM GASTSPREKERS

Je kan ook bekende mensen vragen om samen met jou een opname te maken. Zo kunnen zij ook promotie maken voor zichzelf en voor jouw kanaal, wat natuurlijk een mooie win-win situatie voor beiden is. Zorg er wel voor dat de onderwerpen aansluiten bij beide doelgroepen. 

EINDIG MET EEN CALL-TO-ACTION

Aan het einde van elke opname kun jij jouw luisteraars in een actie-modus zetten. Dit kun je bijvoorbeeld doen door: volg mij ook op Instagram waar ik nog meer tips & tricks met je deel of lees hier een artikel over [..............] op mijn website. Zo kun jij op een luchtige manier jouw luisteraars in beweging zetten. 

DEEL HET ONDERWERP VOOR DE VOLGENDE KEER

Waar ga jij het de volgende uitzending over hebben? Als je dit weet kun jij hiervoor alvast promotie maken. Hierdoor gaan zij deze uitzending op je kanaal zoeken of wachten tot hij er eindelijk op staat. Je kunt hierdoor de luisteraars meenemen van de ene uitzending naar de andere.

podcast promotie
Pinterest

Promotie tips:

De zichtbaarheid over je podcast afleveringen kun je alleen vergroten als je werkt aan een sterke promotie. Zorg ervoor dat de luisteraars weinig moeite hoeven doen om de afleveringen te vinden. Dankzij bijvoorbeeld een promotie planning te maken, kun erop vertrouwen dat je podcast goed in je marketingstrategie verwerkt zit.

1. De kracht van jouw podcast

Wat voor waarde geef jij aan je luisteraars? Durf jij echt al mooie inzichten, informatie of instructies te delen of blijf je oppervlakkig? Hoe meer jij gaat delen, hoe meer volgers je gaat houden. Er zijn namelijk al genoeg oppervlakkige podcasts en jij kan hier het verschil in maken.

2. Zet een sterk merk neer

Zorg dat je niet lukraak opnames maakt die niets met elkaar te maken hebben. Je moet gaan zorgen voor het totaalplaatje. Zo kun jij een sterk merk neerzetten, waardoor je luisteraars ook je volgers gaan worden en vervolgens ook daadwerkelijk je klant. 

3. Maak hem gericht voor je doelgroep

Wie wil jij, dat naar jouw podcast opnames gaat luisteren? Voor wie maak jij ze überhaupt? Als dit niet duidelijk voor je is, dan kun je toch ook niet dicht bij hun komen? Ga echt werken aan je relatie met luisteraars. Hoe dichter jij bij hun kunt komen, hoe meer luisteraars jij gaat krijgen.

4. Maak een planning schema

Over welk onderwerp wil je ‘wanneer’ een opname maken? Als je dit weet kun je echt promotie gaan maken. Door een schema op te stellen, weet jij precies waarover de volgende podcast gaat en kun je al van te voren promotie hiervoor maken.

5. Kies een titel met aantrekkingskracht

Als jij je titel uitdagend maakt, dan worden de mensen uit jouw doelgroep nieuwsgierig. Je kunt bijvoorbeeld [een aantal] stappen, [x] tips of een vraag, in je titel verwerken.

Wat je ook doet, zorg ervoor dat de promotie bij jou als persoon, je bedrijf en vooral bij je doelgroep past. Je wilt hun immers interesse opwekken met jouw podcast opnames.

Wil jij inspirerende podcast afleveringen maken voor je bedrijf, waardoor jij leert om over je expertise te spreken tot het werven van potentiële klanten? Dan is de online podcast academy helemaal iets voor jou met daarin diverse podcast trainingen van podcastvrees, overtuigend presenteren tot podcaststrategie. Ik ben benieuwd naar meer informatie >>


Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,

Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,


Doe jouw volgers (en mij) een groot plezier en deel dit artikel met je netwerk. 

Doe jouw volgers (en mij)
een groot plezier en deel
dit artikel met je netwerk. 

Nog een interessant artikel lezen?


12 Meest gemaakte podcast fouten door ondernemers
De voordelen van een podcast planningsschema
Het afsluiten van je podcast
Zet je stem optimaal in!
Jouw podcast opnemen met je telefoon
Een foutje tijdens je presentatie… 5 tips
Hoofdreden waarom jij video’s wilt opnemen is….? Waarom wil jij starten?
Presenteren met zelfvertrouwen
Maak altijd een videodoel voor je video!

Video training - 
Aan de slag met podcast

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *