Podcast voordelen om te starten met opnemen

Podcast voordelen

Starten met het opnemen van je eigen podcast afleveringen...

Wat goed, dat jij wilt starten of dat je al bent begonnen met de voorbereidingen voor je eigen podcastreeks. Heel goed, want als je dit goed en professioneel aanpakt, dan kun je door je podcastreeks je zichtbaarheid op de online web vergroten, maar ook je doelgroep voorzien van nieuwe waardevolle informatie.

Jouw doelgroep kan door het beluisteren van je (toekomstige) podcast aflevering jou leren kennen als de expert in jouw vakgebied. Als de klik tussen jullie goed is, dan vergroot je ook nog eens de kans dat hij of zij daadwerkelijk jouw klant gaat worden. Dit is toch precies wat jij als ondernemer graag wil?

Nieuwe kansen zien en vooral grijpen! That’s the spirit!

Naast deze twee voordelen zijn er nog meer podcast voordelen die ik graag met je wil delen. Wist je, dat zowel jij, je bedrijf en je doelgroep er allemaal hun voordeel mee doen als jij besluit om een podcastreeks op te nemen. Alles is zoals altijd met elkaar verbonden. Zo ook deze drie partijen en daarom alleen al is het goed om de voordelen ervan te kennen. Mocht je toch nog ergens over twijfelen, dan zal dit na het lezen van dit artikel wellicht verminderd zijn. Je leert immers de andere voordelen kennen.

  • Wil je liever dit artikel beluisteren?

  • Wil je liever dit artikel beluisteren?

Video - De hoofdreden om te starten met podcast afleveringen

Podcast voordelen

1: Wat levert podcast voor jou op als ondernemer?

Als we starten bij het begin, dan komen we bij jou als persoon uit. Dit is ‘als het ware’ het eerste dominosteentje van de gehele reeks. Jij hebt namelijk ooit de keuze gemaakt om ondernemer te worden en een bedrijf te starten. Alleen heb je er wel eens over nagedacht dat podcast afleveringen opnemen ook voor jou als persoon en ondernemer voordelen oplevert?

Je leert te spreken over je vakgebied

De ene persoon kan dit van nature uitgebreid en beeldend vertellen en voor een ander gaat dit proces moeizaam. Door te starten met het inspreken van je afleveringen, ga je leren om te spreken over hetgeen dat jij het liefst doet. In het begin kan het zo zijn dat je maar 4 minuten met moeite vol kunt praten, hou vol, want dit gaat zich sneller verdubbelen qua minuten dan dat jij nu denkt.

Jezelf presenteren zonder in beeld te komen

Mocht de gedachte om jezelf te presenteren op het podium of op beeld nog niet comfortabel zijn, dan is podcast voor jou natuurlijk een uitkomst. Je bent namelijk niet in beeld. De luisteraars horen alleen je stem, waardoor je letterlijk in je ‘huis pak’ een aflevering op kunt nemen. Hierdoor kun je toch jezelf presenteren op een manier wat bij je past.

2: Jouw bedrijf krijgt door podcast afleveringen...

Ondertussen ben je al een [x] aantal jaren druk bezig om je bedrijf te positioneren. Alleen dat, is al ontzettend knap. Of je nu een eenmanszaak hebt of met iemand anders samen een bedrijf, jouw proces als ondernemer kan voor jouw doelgroep al als inspiratiebron dienen.

Stel je maakt hierover een aflevering, dan weet ik zeker dat je hierdoor meer mensen kunt inspireren en motiveren. ‘Even’ een bedrijf opzetten is toch niet zomaar iets.

De stem van jouw bedrijf

Het bedrijf dat jij hebt opgebouwd wordt gezien als een kubus. De buitenkanten kun je zien, maar de binnenkant blijft dicht. Het hart van jouw bedrijf is als het ware onbekend terrein. Door het inspreken van afleveringen geef jij meer van ‘het onbekende terrein’ prijs door middel van je stem. Ineens krijgt dit meer diepgang, waardoor er gemakkelijker binding kan ontstaan. Een afbeelding blijft per slot maar een willekeurige plaatje. Het kan immers een foto zijn van mensen die niet werkzaam zijn binnen jouw bedrijf. Een stem is een kwetsbaar en uniek geluid. Dit heeft een mooie toegevoegde waarde voor jouw gehele bedrijf.

De podcastreeks kun je verwerken in je marketingstrategie

Heb je voor je bedrijf een marketingplan opgesteld? Of ben je nog steeds aan het stoeien om de juiste strategie te vinden? Voor beide gevallen is het verwerken van je podcast afleveringen zeker een meerwaarde. Wat als je wekelijks of maandelijks aan jou e-mail lijst laat weten: er staat weer een nieuwe podcast aflevering online. Of dat je dit verwerkt in je berichten die je verspreid op je social media kanalen. Het leuke hiervan is: dat je van je aflevering nu content kunt maken, waardoor je gehoord kunt worden door jouw doelgroep.

Podcastcontent verwerken in je social media content

Zoals ik net al schreef, je kunt je aflevering promoten op je social media kanalen. Daarnaast kun je een albumcover maken, waarin al je afleveringen gebundeld zijn. Ook is het goed om voor iedere aflevering afzonderlijk een afbeelding te maken. Gebruik dezelfde aspecten voor de herkenning, maar maak de inhoud weer anders. Als je dit deelt dan heb jij specifieke content gemaakt speciaal over je afleveringen. 

Nieuwe klanten opleveren

Als je serieus bent over podcast, dan kan dit voor jouw bedrijf ook ‘mooie dingen’ opleveren. Nog onbekende potentiële klanten, kun jij door middel van podcast afleveringen bereiken. Wellicht hadden zij nog niet eerder van jouw bedrijf gehoord, maar dankzij jouw podcastreeks is hier verandering in gekomen. In één keer ben je ‘top of mind’ en komen ze erachter dat jij de persoon bent die ze nodig hebben om zich verder te ontwikkelen.

Podcast voordelen

3: De voordelen van jouw doelgroep...

De potentiële luisteraars van de afleveringen, jouw doelgroep, hebben natuurlijk voordelen als jij je reeks gaat delen. Ze krijgen nieuwe inzichten over jou, je vakgebied en je bedrijf, die ze anders nooit te weten waren gekomen.

Op elk gewenst moment luisteren

Jij neemt een aflevering op en de luisteraars mogen zelf bepalen wanneer het hun het beste uitkomt, om deze aflevering te beluisteren. Dit kan zijn tijdens het auto rijden, de hond uitlaten of gedurende de huishoudelijke taken. Het enige wat zij nodig hebben is de link, telefoon of laptop en misschien een koptelefoon. Je geeft ze hiermee een heerlijke vrijheid, zodat ze geïnspireerd worden wanneer zij daar behoefte aan hebben.

Inzichten en kennis krijgen d.m.v. een voorbeeld

Eindelijk kun jij je eigen verhaal met diverse persoonlijke voorbeelden, inzichten en ervaringen gebruiken, welke jij de afgelopen jaren verzameld hebt in je rugzak. Ze komen nu eindelijk van pas. Hoe fijn zou je het zelf vinden als je erachter komt dat een willekeurige spreker, laat zien dat hij of zij gewoon een mens is. Dat die ook alles vanaf het begin heeft moeten leren met vallen en opstaan. Door deze herkenningselementen kun jij van grote waarde zijn voor jouw doelgroep. Je kunt ze gaan inspireren, motiveren en ze een ongelofelijke boost vooruit geven.

De luisteraars kunnen ook terugspoelen of hem op pauze zetten

Als ze een workshop of training bij je volgen dan gaat het in één keer door. Bij het beluisteren van een podcast aflevering van bijvoorbeeld 45 minuten, kunnen ze hem halverwege op pauze zetten. Of mochten ze iets niet goed begrijpen, dan kunnen ze bepaalde fragmenten nog een keer beluisteren. Dit is een groot voordeel, waardoor menig luisteraars fan is van podcast afleveringen.

Er zijn genoeg voordelen om te starten met je eigen podcast reeks. De enige die je wellicht nog moet overhalen ben jij zelf. Jij bent immers de persoon die achter een microfoon moet kruipen en die de inhoud gaat delen. Eigenlijk is het niets meer dan dat.

Zelf vind ik het echt heerlijk om gewoon mijn koppie leeg te maken. Vaak krijg ik door mijn eigen aflevering, weer nieuwe inspiratie om daar vervolgens een artikel over te schrijven of een aparte video over te maken. Je geeft namelijk ‘het woord’ aan je innerlijke stem.

Wil jij inspirerende podcast afleveringen maken voor je bedrijf, waardoor jij leert om over je expertise te spreken tot het werven van potentiële klanten? Dan is de online podcast academy helemaal iets voor jou met daarin diverse podcast trainingen van podcastvrees, overtuigend presenteren tot podcaststrategie. Ik ben benieuwd naar meer informatie >>

Welk voordeel is voor jou een eye-opener geweest? 

Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,

Succes en veel plezier!

Met een sprekende groet,


Doe jouw volgers (en mij) een groot plezier en deel dit artikel met je netwerk. 

Doe jouw volgers (en mij)
een groot plezier en deel
dit artikel met je netwerk. 

Nog een interessant artikel lezen?


Een foutje tijdens je presentatie… 5 tips
Het afsluiten van je podcast
Echt presenteren dat kun je leren, jij ook!
12 Meest gemaakte podcast fouten door ondernemers
Podcast voordelen om te starten met opnemen
De voordelen van een podcast planningsschema
Overtuigend en geloofwaardig presenteren
Hoofdreden waarom jij video’s wilt opnemen is….? Waarom wil jij starten?
Maak je presentatie persoonlijk!

Video training - 
Aan de slag met podcast

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *