5 Tips om te presenteren met plankenkoorts

Plankenkoorts

5 Tips om het te verminderen

Het vervelendste wat ooit de spreker kan overkomen is plankenkoorts. Je wil verder met je onderneming, groter en zichtbaar worden, maar door angst houd je jezelf tegen. Hoe je van deze angst af gaat komen, kan ik je ook niet vertellen. Het enige wat ik kan doen, is je vertellen hoe je dit gevoel kunt verminderen. In deze blog ga ik je 5 tips geven hoe je jouw angst kunt overwinnen.

‘Jij bent de baas over je eigen spreekangst!’

Video: Verminder je plankenkoorts

 

 

5 Presentatietips

1. Gebruik showkaartjes

Met showkaartjes in je handen kun je altijd de volgorde goed aanhouden. Tevens wanneer je echt niet meer weet wat je kunt vertellen, kan je kijken op het kaartje. Dit geeft meer rust in je hoofd. Je hoeft niet alles uit je hoofd te doen. Nummer de kaartjes, zodat ze niet door de war kunnen raken en geeft je meer een veilig gevoel. Lees ook: Presenteren met showkaartjes

 

2. Vertrouw en geloof in jezelf

Jij bent gevraagd of je hebt jezelf aangemeld voor de presentatie. Dit betekend dat andere in jou geloven. Vertrouw op de goede afloop en wees niet zo kritisch en durf van jezelf te houden. Jij hebt alles goed voorbereid, de presentatie gemaakt en je kent als enige de tekst. Geloof in jezelf en de informatie komt vanzelf in je op, ook al verwacht je dit vaak niet. Lees ook: Presenteren met zelfvertrouwen

Martiena de Graaf

Martiena de Graaf

3. Diep in en uit ademen 

Voordat je naam wordt opgenoemd is het verstandig om echt is goed uit te ademen. Zo kun je meteen met een lage ademhaling beginnen en dit blijven volhouden. Voel je hem toch stijgen gedurende de presentatie? Adem dan tussendoor goed uit. Herhaal dit gerust een aantal keren.

 

Wil je nog meer tips voor het geven van je presentatie? Download dan het gratis boek met 25 presentatietips.

 

4. Verplaats jezelf op het podium

Je lichaam zit vol adrenaline, waardoor je spanning voelt. Door jezelf te verplaatsen op het podium krijgt de adrenaline meer ruimte in je lichaam en dit is heel positief. Verplaatsen betekent echt dat je op een andere plek gaat staan en niet dat je gaat bewegen.

 

 5. Denk in komma’s

Nerveuze sprekers kunnen heel snel gaan praten, want dan is het sneller afgelopen. Je bent inderdaad eerder door de tekst heen, alleen gaat de tijd hierdoor echt niet sneller. Hoe sneller jij praat, hoe minder het publiek jou goed kunt verstaan en je verhaal kunnen onthouden. Een hele goede tip is: denk daarom in komma’s. Wat voor jou voelt als héél traag praten is voor het publiek alleen maar fijn! Durf te ‘spelen met stilte’.

Durf je angst te overwinnen. Geloof me, het is altijd makkelijker gezegd dan gedaan. Alleen met stilstaan kom je niet verder, dus blijf altijd figuurlijk in beweging. Uiteindelijk ga je jouw angst overwinnen en ik geloof in je!

 

Ben je ook benieuwd naar jouw eigen presentatievaardigheden en hoe je deze het beste kunt inzetten voor je eigen bedrijf? Je kan veel taken uitbesteden, maar persoonlijk vind ik dat je jouw eigen bedrijf ‘echt zelf moet presenteren’. Gun jezelf meer zichtbaarheid en laat die nieuwe potentiële klanten maar komen!

Wil je ook graag met gemak jezelf comfortabel voelen en met volle dosis zelfvertrouwen presenteren aan jouw doelgroep? Dan nodig ik je heel graag uit om eens kennis met mij te komen maken tijdens mijn training: Ontdek jouw presentatievaardigheden.
Meer informatie of je meteen aanmelden kan hier >>>

 

 

Aan welke tip heb jij het meeste gehad?

Succes en vooral veel plezier.

 

 

Doe jouw volgers (en mij) een groot plezier en deel dit artikel met je netwerk. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *