Presenteren op een beurs

Op de beurs staan!

Jouw bedrijf presenteren!

Op een beurs staan heel veel verschillende bedrijven, waar jij met een stand tussen staat. Een aantal bedrijven staan met hetzelfde product als jou op de beurs. Wat maakt jouw bedrijf of product zo uniek ten opzicht van een ander bedrijf?

 

De bezoeker die opzoek is naar jou, wil in zee gaan met het beste bedrijf, alleen hoe weet hij wat het geschiktste bedrijf voor hem is. Een bezoeker die voorbij loopt, krijg je op z'n hoogst 20 seconde van, waarin jij presenteert wie je bent. Dit gebeurt vaak met non-verbaal communicatie.

 

In deze blog ga ik de rol van standhouder behandelen. Voor mij zijn jullie in dit geval presentatoren, aangezien jij je bedrijf presenteert.

Presenteren op een beurs

De rol van presentator:

Aandacht van de bezoekers krijgen, dat is waar het om gaat. Alleen contact maken met de bezoeker op een niet opdringerige manier is nog niet zo makkelijk. Een bezoeker wil persoonlijke aandacht van je en geen nummertje van de dag zijn.

Eerste indruk:

De eerste indruk van de bezoekers maakt of breekt je. Je hebt bezoekers die overal rondkijken en je hebt gerichte bezoekers die naar jou op zoek zijn.

 

De bezoeker wil zien dat jij tijd voor hun hebt en niet druk bent met collega's of met je telefoon. Wanneer je dit wel doet, dan lopen ze meteen naar een ander bedrijf en heb jij je kans verkeken. Voor hun lijkt het dat je niet geïnteresseerd bent in een gesprek of in überhaupt in nieuwe klanten.

 

De klanten houden van totale zichtbaarheid, ze willen jou zien! Ze willen een gesprekspartner die hun ook ziet staan. Niet iemand met een te hoge status. Denk daarom ook altijd even na over je uiterlijk qua verzorging en kleding. Wanneer je bijvoorbeeld een mantel pakje aan trekt voorbij een vakantiebeurs is misschien niet de beste keuze.

Contact maken en houden met de bezoekers:

  • Sta open voor de bezoekers die langs je stand lopen. Wees bewust van je eigen enthousiaste lichaamstaal. Ook al spreek je niet verbaal, je non-verbale gedrag communiceert wel met de bezoekers.

Martiena de Graaf

  • Wordt niet opdringerig nadat jij oogcontact met de bezoekers hebt gemaakt. Wanneer ze iets van je willen, komen ze naar je toe.

 

  • Gebruik dezelfde taal van de doelgroep in plaats van te veel vakjargon.

 

  • Vertel de oplossing die jij met het product kan geven. Vertel meer dan dat je aan het verkopen bent, ze willen in iets investeren waar ze een goed gevoel over hebben.

 

  • Stellen ze jou ook een vraag, luister daar goed naar en herhaal de vraag samenvattend. Zo voelt de bezoeker zich ook echt gehoord. Stel open vragen terug, hoe, wat, waarom, zodat je een gesprek goed kan houden.

 

  • Krijg je een visitekaartje van een bezoeker, ga hier dan altijd zorgvuldig mee om.

 

  • Vraag na het gesprek met de twijfellaars of je vrijblijvend contact met hun op mag nemen. Vaak vinden de twijfelaars het fijner om er een paar dagen over na mogen denken. Kom wel altijd je belofte na!

Wees altijd bewust van je eigen non-verbale gedrag waarmee jij communiceert met de bezoekers. Wees echt en oprecht en de bezoekers komen vanzelf naar je toe! Heb vertrouwen in je stand, je onderneming, je product en vooral in jezelf.

 

Ben je ook benieuwd naar jouw eigen presentatievaardigheden en hoe je deze het beste kunt inzetten voor je eigen bedrijf? Dan nodig ik je heel graag uit om eens kennis met mij te komen maken tijdens mijn training: Ontdek jouw presentatievaardigheden. Meer info of je meteen aanmelden >>>

 

 

Succes en vooral veel plezier.

 

 

Doe jouw volgers (en mij) een groot plezier en deel dit artikel met je netwerk. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *