Van de week zat ik in een nieuw ondernemers magazine te lezen. Altijd leuk om nieuwe ondernemers te leren kennen. Je kunt altijd van hun leren of gewoon je eigen netwerk hierdoor vergroten. Je kon de magazine zien als een boek vol interviews met experts over hun eigen vakgebied. Naast een mooie foto, het interview, mochten zij zichzelf ook aan de lezers voorstellen. Hoe zou jij jezelf introduceren in één zin?
In dit artikel ga ik je meenemen in het voorstellen van jezelf als ondernemende expert. Het leuke van dit artikel is ook dat het deze keer niet gaat om jezelf voor te stellen aan publiek, maar juist op papier!
Jezelf introduceren in een magazine
Om meteen maar terug te komen om jezelf voor stellen in een magazine. Het was echt een goed initiatief, om elke deskundige, voor te stellen in een paar woorden. Alleen de uitvoering hiervan kon nog bij de meeste specialisten beter verwoord worden. 90% van de gehele magazine noemde zichzelf namelijk ‘eigenaar’. Zelf vind ik dit zo ontzettend jammer, aangezien je jezelf zo te kort doet.
‘Ik ben eigenaar’
Als je jezelf achter het woord eigenaar en/ of ondernemer verstopt, weet nog steeds niemand wat voor beroep je uitoefent. Wat doe je nu precies? Je kunt namelijk ook van een auto of een hond de eigenaar zijn. En je kunt ondernemer zijn in wel 101 beroepen. Oftewel nog steeds een grijs en wazig gebied, waardoor jij niet kunt schitteren.
‘Ik ben een ondernemende expert’
Als je dan toch nog niet precies weet hoe jij jezelf het beste kunt omschrijven, maak er dan ten minste iets moois en professioneels van. Zelf voel ik me meer een ondernemende expert, deskundige of specialist in het vakgebied ‘presenteren’. Hierdoor maak ik het meteen uitdagender voor de luisteraar of lezer. Tevens ook leuk om te weten, mijn doelgroep is: ondernemende experts. Dit is echt omdat er nog te veel ondernemers zich verstoppen achter het woord ‘ondernemer’.
Hoe noem jij jezelf………..????
Nog eens terug naar het boek. In het boek werd dus elke interviewer voorgesteld aan de lezer. Dit werd gedaan door de 3W’s. Wie ben je, wat doe je en waarbij? Vaak denken de meeste ondernemers (de personen die ik mag begeleiden) ‘dat doe ik wel even’. Alleen doe dit maar eens… waar ga je beginnen?
De 3 w's om jezelf te introduceren
Wie – Wie ben jij als ondernemer?
Wat is jouw naam? Schrijf dan altijd voor en achternaam op, alleen dan kunnen ze je ook meteen vinden op social media bijvoorbeeld.
#1 tip: Je hoeft hier ook niet perse je leeftijd erbij te zetten. Als het formeel op een papier word geschreven, komt er soms wel een leeftijd tussen haakjes te staan. Dit hoeft eigenlijk niet, aangezien het over je vakgebied en je bedrijf gaat en niet over hoe oud je bent als ondernemer.
Wat – Wat doe je als ondernemer?
Wat is jouw beroep als ondernemer? Hoe omschrijf jij je passie, hetgeen waar
jij energie van krijgt? Bedenk wel altijd dat het voor jou heel logisch is wat je nu doet, alleen dat dit niet zo hoeft te zijn voor de lezers.
#2 Tip: Verwerk altijd je beroep ook echt in de titel die je jezelf geeft. Dit woord, moet meteen duidelijkheid scheppen voor de lezer.
#3 Tip: Vraag eens aan je partner of aan een bekende mede-ondernemer om uit te leggen want nu precies jou werk is. Zo leer je meteen of je duidelijk genoeg bent in je uitleg.
Waar – Waar ben jij aan het werken als ondernemer?
Wat is de naam van jouw onderneming?
Mijn voorbeeld:
Wie: Martiena de Graaf
Wat: Presentatie coach & trainer
Waar: Bij Echt Presenteren
Oftewel als ondernemer zijn de 3w’s niets meer dan een aantal woorden die samen jouw voorstellen. Maak het niet groter dan het is, maar juist duidelijk en overzichtelijk.
Schrijf hieronder in de reactie jouw 3w’s.

Succes en veel plezier!
Met een sprekende groet,

Doe jouw volgers (en mij)
een groot plezier en deel
dit artikel met je netwerk.